Novosti
RODNE RAZLIKE U ODABIRU KARIJERE

Manji interes učenica za informatiku i računarstvo
Objavljeno 13. travnja, 2024.
Djevojčice imaju jednaku početnu razinu samopouzdanja kao dječaci, ali se ona snižava kako napreduju kroz školovanje
Interes za STEM zanimanjima u porastu je među učenicima osmih razreda, što upućuje na pozitivan trend u promicanju STEM obrazovanja. Jedan je to od ključnih nalaza opsežnog istraživanja o karijernim aspiracijama učenika osnovnih škola u STEM području koje je proveo Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, u suradnji s A1 Hrvatska. Istraživanje je rasvijetlilo trenutno stanje i upozorilo na važne aspekte koji mogu oblikovati budućnost STEM obrazovanja i karijera u Hrvatskoj.

Međutim, dublja analiza otkrila je znatne rodne razlike u odabiru karijere. Djevojčice pokazuju veći interes za karijere u biomedicini i zdravstvu, a dječaci se više okreću elektrotehnici, strojarstvu i računarstvu. To sugerira da, iako postoji opći rast interesa za STEM područje, stereotipovi i društvena očekivanja i dalje igraju veliku ulogu u oblikovanju karijernih izbora učenika. Posebno je zabrinjavajući trend opadanja interesa djevojčica za područje informatike i računarstva tijekom školovanja. Istraživanje pokazuje da djevojčice imaju jednaku početnu razinu samopouzdanja kao i dječaci u tim područjima, ali se njihovo samopouzdanje smanjuje kako napreduju kroz školovanje. To upućuje na potrebu za ciljanom podrškom i mentorstvom kako bi se djevojčice ohrabrile da istraže i razvijaju svoje talente u području informatike i računarstva.

U odgovoru na te izazove A1 Hrvatska pokrenuo je projekt A1 STEMfemme Junior s ciljem jačanja aspiracija djevojčica prema STEM području. Tim se programom učenicama pruža edukativna podrška, mentorstvo i prilika za upoznavanje sa ženskim uzorima u STEM-u. Osim toga, implementiran je i kurikulum izvannastavne aktivnosti u splitskim osnovnim školama.

Panel-diskusija "Žene i STEM: budućnost je njihova!" također je odigrala ključnu ulogu u podizanju svijesti o važnosti ženskih uzora u STEM području. Stručnjakinje su svojim osobnim iskustvim inspirirale i motivirale učenike ističući važnost raznolikosti i inkluzivnosti u STEM karijerama.

U potrazi za iskustvima pojedinaca koji su prošli kroz obrazovni sustav i odabrali put izvan očekivanja razgovarali smo sa T. S., bivšom učenicom osječke matematičke gimnazije. "Iako sam bila dobra u matematici, fizici i informatici, odlučila sam krenuti putem psihologije", rekla je T. S. "Psihologija kroz srednju školu bila je jedino u čemu sam se pronašla i što me na kraju zanimalo. Statistika mi je psihologiju učinila savršenim spojem STEM-a i društvenih znanosti, što je bila ravnoteža između oba područja kojima sam težila", dodaje. T. S. navodi kako su matematičke vještine koje je stekla u gimnaziji korisne i u njezinu studiju psihologije: "Općenito, matematičko-logičko zaključivanje, prepoznavanje obrazaca i lakše snalaženje u statistici svakako su mi pomogli. Zbog toga mi statistika nije bila velik šok kad sam došla na fakultet", ističe.

Debora Šimić
RAZNOLIKOST POTIČE KREATIVNOST
Na pitanje o važnosti sudjelovanja djevojaka u STEM području mlada Osječanka T. S. odgovara: “Kada djevojke imaju istu priliku sudjelovati u STEM područjima i postići uspjeh, to može povećati njihovo samopouzdanje i samopoštovanje. To ih može potaknuti da se hrabrije suoče s izazovima i slijede svoje strasti. Također, kada su žene uključene u STEM područja, donose raznolike perspektive, iskustva i ideje koje obogaćuju istraživanje i inovacije. Mislim da raznolikost u timovima potiče kreativnost i bolja rješenja problema.”

Možda ste propustili...

NOVA PRAVILA O RADU PREKO DIGITALNIH PLATFORMI

Nema više lažne samozaposlenosti

USTAVNI SUD RH IMENOVAO ČLANOVE ETIČKOG POVJERENSTVA

Povjerenstvo za europske izbore