Zdravlje
NUTRICIONIZAM : PREPUNO VITAMINA

Uvedite zeleno lisnato povrće u svakodnevnu prehranu
Objavljeno 4. prosinca, 2023.
Odlična je namirnica da poboljšate zdravlje jer sadržava mnoge hranjive tvari

Lisnato povrće odlična je namirnica da poboljšate svoje zdravlje jer sadržava mnoge ključne hranjive tvari, vitamine, minerale i antioksidanse, zbog čega nutricionisti preporučuju da ga uvedete u svakodnevnu prehranu.



Špinat


Špinat je jednostavno nabaviti cijele godine, a pun je željeza, kalcija, kalija i vitamina B6, C i K. Odličan je izvor antioksidansa. Oni mogu smanjiti rizik od razvoja brojnih bolesti, među kojima su bolesti srca i neki tipovi karcinoma. Najbolje ga je jesti nekuhanog, kao salatu, jer se kuhanjem uništavaju polifenoli i flavanoli iz listova. Neke vrste polifenola i flavonoida mogu smanjiti mogućnost razvoja određenih vrsta raka, kardiovaskularnih bolesti, dijabetesa i neurodegenerativnih bolesti, poput Alzheimerove bolesti.

Kelj


Kelj ima jedinstven, pomalo gorkast, okus, koji može varirati ovisno o sorti i načinu pripreme. Ako možete podnijeti takav okus kelja, njegovom konzumacijom u organizam ćete unijeti brojne važne mikronutrijente, poput kalcija, željeza, magnezija, fosfora, kalija, cinka, bakra, mangana i selena, a odličan je izvor i mnogih vitamina, među kojima su A, B, E, C i K. Nutricionisti savjetuju da u pripremi kelja izbjegavate njegovo blanširanje i kuhanje jer tako smanjujete količinu minerala topivih u vodi te vitamina i fitokemikalija sadržanih u lišću. Dakle, kelj možete jesti i nekuhan u salatama. Šalica nekuhanog kelja (21 g) sadržava samo devet kalorija.

Blitva


Treći izbor nutricionista je blitva, povrće blago slatkastog okusa koje sadržava velike količine vitamina A i C. Čak i mala količina blitve, ili oko 175 grama, može zadovoljiti vaše dnevne potrebe za vitaminom K, važnim za proces zgrušavanja krvi i održavanje kostiju zdravima. Blitva, čija stabljika ima različite boje, pa joj je zbog toga i okus različit, sadržava brojne važne minerale, poput željeza, bakra, kalija i kalcija.

Raštika


Raštika je dobar izvor luteina, koji je važan za zdravlje očiju. Obiluje vitaminima A i C te mineralima poput kalcija, željeza, cinka, bakra i selena, a i dobar je izvor vlakana. Kao i špinat, ovu vrstu kupusnjače možete kupiti cijele godine.

Rikula


Volite li zeleno lisnato povrće svježega, pikantnog, pomalo gorkog i paprenog okusa, razmislite o dodavanju rikule na svoj tanjur. Konzumira se još od rimskog doba, a popularan je dodatak i pizzama. Rikula, poznata i kao rukola, eruka ili ruga, obiluje nitratima, za koje su studije pokazale da poboljšavaju sportski učinak. Rikula je bogata vitaminima K i C te kalcijem i polifenolima.

Rimska salata


Hrskava zelena salata blaga okusa puna je nutritivno bogatih sastojaka. Dobar je izvor vitamina i minerala, poput vitamina A, K, C i folata (vitamina B-skupine, posebno važnog u vrijeme trudnoće). Te su hranjive tvari prijeko potrebne za održavanje cjelokupnog zdravlja te jačanje i održavanje zdravoga imunosnog sustava. Usto je duguljasta salata romana izvor vlakana, a zna se da ona smanjuju rizik od razvoja srčanih bolesti, moždanog udara, dijabetesa tipa 2 i raka crijeva.

Potočarka


Volite li svoje obroke obogatiti lisnatim povrćem posebna okusa, potočarka je za to izvrstan izbor. Ne samo zbog posebnog okusa nego i zato što obiluje vitaminima A, B6, B12 i C te antioksidansima. Istraživanja su pokazala da bi potočarka mogla biti terapeutsko sredstvo za rak usne šupljine. Zanimljivo je da potočarka sadržava više vitamina C od naranče, više kalcija od mlijeka, više željeza od špinata i više folata od banane.

Kineski kupus


Preferirate li lisnato povrće nježnijeg okusa i zadovoljavajuće teksture, kineski kupus odličan je izbor. Ta se vrsta kineskoga bijelog kupusa može koristiti u juhama, salatama ili jednostavno ispirjana kao prilog. Bogata je vlaknima i raznim vitaminima, mineralima i antioksidansima. Zeleni listovi kineskog kupusa pridonose održavanju zdravlja kostiju, jačanju imuniteta, održavanju zdravlja vida, srca, dobroga krvnog tlaka, a istraživanja su pokazala da mogu biti korisni i u sprječavanju određenih tipova raka. Uravnotežena prehrana važna je za zdravlje, a uvrstite li neke od nabrojenih vrsta lisnatog povrća u obroke, to će vam pomoći da ostanete zdravi, poboljšate imunitet i smanjite rizik od razvoja raznih kroničnih bolesti. J.Kn.