Magazin
TEMA TJEDNA: PREDIZBORNA PRAKSA

Ankica Mamić: Nitko ne uspijeva neodlučne pridobiti na svoju stranu
Objavljeno 25. studenog, 2023.
ANKICA MAMIĆ Komunikacijska stručnjakinja i vlasnica Agencije IMC iz Zagreba

Iako je do parlamentarnih izbora još najmanje pola godine (europskih još i više, a predsjedničkih najviše), može li se zaključiti kako je Hrvatska već duboko zagazila u predizbornu kampanju, u kojoj se kroz javnu komunikaciju i medije ne biraju načini i sredstva da se našteti protivniku - pitali smo Ankicu Mamić, komunikacijsku stručnjakinju i vlasnicu Agencije IMC iz Zagreba.



- U zemljama zapadne demokracije kampanja, ona neslužbena, zapravo je neprekidna, jer dolaskom na vlast počinju preduvjeti za ostanak na vlasti. Da bi se to ostvarilo, treba aktivno komunicirati s biračima i potencijalnim biračima. U tom se smislu Hrvatska ne razlikuje bitno od drugih, rekla bih samo da se kod nas još uvijek u tom međuizbornom razdoblju ne primjenjuju svi dostupni komunikacijski alati, što se vidi i iz istraživanja prema kojima je rejting stranaka praktički zabetoniran. To govori da nitko ne uspijeva veliki broj neodlučnih i volatilnih birača čvrsto pridobiti na svoju stranu.

Kako se u svemu tome, u takvom napetom predizbornom komunikacijskom "cirkusu", snalaze vladajući, a kako oporba, što se Hrvatske tiče? Koliko je oporba, gledajući po strankama i predizbornim koalicijama, slabija danas nego prije tri i pol godine? Ili je jača, kako se neki hvale (DP, Most..., primjerice)?

- Rekla bih da se ni jedni ni drugi ne snalaze bogzna kako, jer kao što sam ranije spomenula, ne uspijevaju bitno popraviti svoj rejting. Kada govorimo o oporbi, činjenica je da je Most sigurno jedna od aktivnijih stranaka, a njihovi su zastupnici najaktivniji u Saboru. Zanimljivo je da je Mostov rejtnig rastao nakon ulaska bračnog para Raspudić u njihov klub, a kasnije i gospodina Raspudića u Most, što pokazuje da je kadrovska politika izrazito važna. Značaj kadrovske politike vidljiv je i kod SDP-a gdje Peđa Grbin drži SDP na povijesno niskom postotku. Dakle, moglo bi se zaključiti da bi bilo dobro da oporba, a naravno i vladajući, dublje zavire u svoje kadrovske bazene i vide mogu li privući neka relevantna imena.

Gledajući širu sliku, koji su temeljni problemi oporbe u RH, koja ovakva kakva je danas teško da može na izborima iduće godine pobijediti HDZ? Ima li oporba uopće jasnu retoriku, jasan pravac, izgrađen plan i definiran cilj, od SDP-a preko Možemo! do Mosta i DP-a? Je li ključ za oporbu izvesti na birališta što veći broj građana...?

- Teško je vidjeti jasne političke i komunikacijske ciljeve oporbe, ako govorimo o pozitivnoj kampanji. U velikoj mjeri govore o HDZ-ovim aferama i u tome se zapravo u oporbi svi slažu. Most je najglasniji, a negativna je retorika dosegnula svoj maksimum. Iako iz svih opozicijskih stranaka govore da imaju sva rješenja, ali da nikako ne uspijevaju doprijeti do javnosti, mislim da to nije točno. U doba modernih komunikacijskih alata to bi svakako mogli, ako bi se njihov sadržaj oblikovao prema čitateljskim navikama. No da biste to mogli, trebali biste dublje poznavati publiku do koje želite doprijeti, a mislim da nijedna politička stranka zapravo ne provodi takva istraživanja javnosti. Kod nas se istraživanja svode na postotke i popularnost, a nitko ne istražuje određene politike ili komunikacijske poruke. Sjetite se nedavne SDP-ove reklame u kojoj poručuju umirovljenicima da bi im zbog situacije u Hrvatskoj bilo najbolje da se ubiju. Bi li itko izišao s takvim oglasom, a da je prije toga provjerio kako se ta poruka zapravo čita i percipira u javnosti?

Što se zbiva sa SDP-om? Dojam je da s Grbinom tavore na dnu bez pokazivanja nekih ambicija da se probude, iako konstantno prozivaju HDZ i Plenkovića... Kako vidite sadašnje stanje i budućnost SDP-a?

- SDP bez promjene na vrhu stranke nema svijetlu budućnost ni šansi za rast rejtinga, što se i vidi iz istraživanja. Iako u SDP-u ima ljudi koji dobro komuniciraju, sve to pada u sjenu zbog slabog lidera. Budući da SDP nema šansi na predstojećim izborima biti relativni pobjednik, možemo očekivati da će Peđa Grbin biti smijenjen. Šteta je što sam ne da ostavku i što ne vidi da je stranka zapravo njegov zarobljenik.

Kako komentirate i "slučaj Penava" i njegovo "prisvajanje" Vukovara i sve žešće napade na Vladu i Plenkovića...? Ako je Milanović lider oporbe u sjeni, bar one lijeve, je li onda pandan s pozicije desnice Penava ili bi to želio biti...?

- Što se tiče Vukovara, nitko ga ne bi smio prisvajati niti zloupotrebljavati, pa tako ni gospodin Penava. Drago mi je da se nije dogodila reakcija Vlade RH na Penavine istupe, pa je Kolona sjećanja prošla mirno i dostojanstveno, kako je i trebala. Ne treba zaboraviti kako je nedavno Ivan Penava govorio da je DP spreman za koaliciju s HDZ-om. Stoga, njegova sadašnja retorika služi za privlačenje krajnje desnih birača koji zbog HDZ-ova pozicioniranja prema centru ne glasaju za HDZ. Rezultat DP-a je nemoguće uspoređivati s prošlim izborima kada su oni zapravo zahvaljujući Miroslavu Škori bili nova opcija koja je privukla puno protestnih birača. Sada tu nema protestnih birača, svi znaju što je DP i oni tu traže svoj prostor.

Zaključno: U čemu je zapravo "tajna" uspješnog visokog rejtinga HDZ-a, bar sudeći prema anketama koje nam prezentiraju agencije...?

- Rejting HDZ-a se, ovisno o istraživanju, kreće od oko 25,2 % do 29 %. Sigurno je da će HDZ biti relativni pobjednik predstojećih izbora, ali ne zbog visokog rejtinga, nego zato što se oporba raspala. (D.J.)

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

ŽENSKA SNAGA: ZRINKA POSAVEC I SANDRA LONČARIĆ

Svakodnevno se osjeti umor i nemir, a žene su posebno pogođene

2

PREDIZBORNE PREDSTAVE (I)

Neki idu na sve ili ništa,
uvrede postaju pravilo

3

ŽENE U DIPLOMACIJI: SVIJET U HRVATSKOJ - HRVATSKA U SVIJETU

Za mirniji, napredniji
i pravedniji svijet