Magazin
AL-JAZEERA: KONTROVERZE

Naklonost Palestincima ili suradnja s Hamasom?
Objavljeno 17. studenog, 2023.
Izrael optužuje panarapski informativni program Al-Jazeera za pristrano izvještavanje u korist Hamasa. Mnogi analiziraju kako se katarska TV postaja pozicionira u bliskoistočnom ratu...

Izraelski ministar komunikacija Shlomo Karhi nedavno je oštro kritizirao informativni program Al-Jazeera. Panarapski medij iz Katara krši obrambene interese Izraela u ratu protiv Hamasa i potiče antiizraelske osjećaje, rekao je Karhi. Ministar je optužio televizijsku kuću da "fotografira i objavljuje" položaje izraelske vojske u Gazi. Također je, prema njegovim riječima, ta televizija objavila "vojne najave Hamasa" i "iskrivljene činjenice na taj način da su mnogi ljudi time potaknuti na nemire". O svemu tome za DW piše Kersten Knipp, čiji prilog, uz neznatno skraćivanje, prenosimo u ovom broju Magazina.



Prema izvještaju Times of Israel, u drugoj polovini listopada izdana je hitna uredba koja bi, između ostalog, mogla otvoriti put mogućem zatvaranju ureda Al-Jazeere u Jeruzalemu. Takvi planovi još nisu provedeni - pogotovo jer su medijski izvještaji o njima odmah doveli do prosvjeda Odbora za zaštitu novinara (CPJ), koji zabranu Al-Jazeere u Izraelu smatra neprihvatljivim.

SLIČNOSTI I RAZLIKE


Shlomo Karhi nije usamljen kada je riječ o kritici Al-Jazeere. Još prije je američki ministar vanjskih poslova Antony Blinken, tijekom posjeta Dohi 13. listopada, pozvao katarsku vladu da "ublaži Al-Jazeerino izvještavanje". Blinken smatra kako je ta postaja prepuna govora mržnje protiv Izraela. Program Al Jazeere ovih je dana kritiziran i u članku u Neue Zürcher Zeitungu: ta postaja utječe na svoje gledatelje, "ne tek od 7. listopada, mješavinom ozbiljnog novinarstva, novinarski prikrivene (Hamasove) propagande i otvorenog govora mržnje", navodi se u članku. Jesu li takve optužbe opravdane?

Dobiti diferenciranu sliku o izvještavanju te televizije nije jednostavno. Prije svega, mora se imati na umu da je Al-Jazeera televizija iz Katara, kaže u razgovoru za DW stručnjak za Bliski istok Asiem El Difraoui, koji predaje u Njemačkoj. "Kao takva, ona se čvrsto drži vladine linije. A Katar ima intenzivne kontakte s Hamasom. Većina vodstva Hamasa živi u glavnom gradu Dohi", kaže on. Činjenica je da se izvještavanje Al-Jazeere u svojoj tendenciji znatno razlikuje od onoga u zapadnim medijima. To vrijedi i za program na engleskom jeziku - ali još više za program na arapskom jeziku. "Velika razlika između Al-Jazeere i većeg dijela zapadnih medija je, naravno, empatija za patnju Palestinaca", kaže El Difraoui, te dodaje: "Al-Jazeera ide veoma daleko. Dijeli i potiče empatiju koju većina od 350 milijuna Arapa osjeća prema Palestincima. Na taj način televizija prirodno doseže veliku publiku."

Al-Jazeera, međutim, klasificira napad Hamasa drukčije od većine zapadnih medija, opisujući ga prvenstveno u kontekstu prethodne izraelske politike prema Palestincima: "Najnoviji sukob", kaže na jednom mjestu, podsjeća na "16 godina trajne blokade Pojasa Gaze i politike širenja naselja na okupiranoj Zapadnoj obali i u Istočnom Jeruzalemu." Dalje kaže: izraelski premijer Benjamin Netanyahu pokrenuo je "brutalnu vojnu ofenzivu u Gazi" kao reakciju na napade Hamasa. Dodjeljivanje krivnje ovdje se čini prilično jasnim.

Al-Jazeera je manje jasna u izvještavanju o izraelskim žrtvama. Doduše, ta televizijska kuća upućuje na to da su Hamasovi videozapisi pokazali kako je Hamas uzeo i starije Izraelce za taoce tijekom napada. Televizija spominje i organizaciju za ljudska prava Amnesty International, koja je osudila Hamasovo ubijanje civila. Ipak, u svojim prvim izvješćima televizija je glasnogovorniku Hamasa dala mnogo prostora, što je on iskoristio da ustvrdi kako su ubijeni "samo doseljenici" - a nikako civili. Postojala je jedna stvar koju čitatelji i gledatelji Al-Jazeere nisu pri tome saznali: navodni "doseljenici", koje je glasnogovornik Hamasa proglasio legitimnim vojnim ciljevima, prema svojem mišljenju, živjeli su u samom Izraelu (čije pravo na postojanje Hamas poriče) - ne na okupiranom palestinskom teritoriju.

POHVALE TERORISTIMA


Pa ipak, stalno dolazi do verbalnih propusta, ne samo u Al-Jazeerinu programu na arapskom jeziku. S jedne strane, to se "fundamentalno razlikuje od izvještavanja Hamasovih ili Hezbolahovih kanala", koji otvoreno predstavljaju agendu svojih organizacija, smatra stručnjak za Bliski istok El Difraoui. Nasuprot njima, čak se i arapska verzija Al-Jazeere prije čini uglavnom objektivnom i umjerenom. Izrael se tu u novinskim tekstovima - što je slučaj u nekim drugim arapskim medijima - ne naziva "cionističkom tvorevinom" ili da se naziv države uvijek stavlja pod navodnike. No, kao i kod mnogih medija na arapskom jeziku u regiji, u osnovi se antiizraelski stav uvijek osjeti - a ponekad je izražen vrlo eksplicitno: komentator Al-Jazeere Ismail al-Najm napade Hamasa 7. listopada 2023. u jednom online-tekstu nije povezao s terorom, ubojstvima i krvoprolićem - već je pisao o "mirisu voćnjaka i zemlje u koju su ušli borci otpora prvi put u više od 75 godina tlačenja, protjerivanja i okupacije". Hvalio je Hamasov teror vrlo otvoreno: "Toga dana napisan je herojski ep."

Deutsche Welle je od Al-Jazeere zatražio izjavu o kritikama na račun televizije i načelima njegova izvještavanja u aktualnom bliskoistočnom ratu. Do trenutka pisanja ovog teksta nije stigao nikakav odgovor...

Piše: Kersten KNIPP
Možda ste propustili...

ŽENE U DIPLOMACIJI: SVIJET U HRVATSKOJ - HRVATSKA U SVIJETU

Za mirniji, napredniji i pravedniji svijet

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

ŽENSKA SNAGA: ZRINKA POSAVEC I SANDRA LONČARIĆ

Svakodnevno se osjeti umor i nemir, a žene su posebno pogođene

2

PREDIZBORNE PREDSTAVE (I)

Neki idu na sve ili ništa,
uvrede postaju pravilo

3

ŽENE U DIPLOMACIJI: SVIJET U HRVATSKOJ - HRVATSKA U SVIJETU

Za mirniji, napredniji
i pravedniji svijet