Objavljeno 3. listopada, 2023.
Nagrada publike pripala je Netflixovoj produkciji “Snježno bratstvo”
Međunarodni filmski festival u San Sebastiánu s pravom ima status najvažnijeg
festivala španjolskog govornog područja i mosta između europske i latinoameričke
filmske industrije. Jedan od glavnih ciljeva festivala je podrška filmaša
debitanata i nadolazećih talenata, što je vidljivo u svim festivalskim sekcijama
u kojima se prikazuje velik broj prvih i drugih uradaka mladih
filmaša.
Četvrta žena
I ovogodišnje brojke govore o
veličini i važnosti San Sebastiana na globalnoj festivalskoj sceni: programski
selektori pogledali su više od 4000 filmova, od čega su 232 naslova uvrštena u
program, što uključuje čak 57 svjetskih premijera, a festival je pohodilo gotovo
5000 gostiju iz 75 zemalja diljem
svijeta.
Španjolsko-portugalsko-belgijska koprodukcija “Rog od raži” (“O
corno”), koju potpisuje Jaionea Camborde, najbolji je film 71. Međunarodnog
filmskog festivala u San Sebastianu. Organizatori naglašavaju kako je ovo
četvrta godina zaredom da glavna nagrada odlazi u ruke redateljice, ali i prvi
put da jedan filmski autor rođen u San Sebastianu postaje festivalski laureat u
svom gradu. Žiri, kojim je predsjedala veteranka francuskog filma Claire Denis -
u društvu koje su činili kineska glumicu Fan Bingbing, kolumbijska filmašica
Cristina Gallego, francuska fotografkinja Brigitte Lacombe, mađarski producent
Robert Lantos, španjolska glumica Vicky Luengo te njemački redatelj Christian
Petzold - dodijelio je Zlatnu školjku drami koja je posveta snažnoj
emancipiranoj ženi i elementarnoj povezanosti čovjeka i prirode za koju bi se
moglo reći da u filmu predstavlja drugi najvažniji lik. Priča se zbiva 1970-ih u
sumrak Frankova režima i prati ženu koja, nakon incidenta u maloj otočnoj
zajednici u Galiciji, bježi u Portugal kroz krijumčarsku rutu. Specijalna
nagrada žirija završila je u rukama švedske redateljice Issabele Eklöf za mračnu
dramu “Kalak” o mladom muškarcu koji, nakon traume od seksualnog zlostavljanja
svoga oca, odlazi na Grenland u potragu za novim životom. Film je nagrađen i za
najbolju fotografiju koju potpisuje danski snimatelj Nadim
Carlsen.
Srebrnu školjku za najbolju režiju osvojio je tajvanski ženski
dvojac Tzu-Hui Peng i Ping-Wen Wang za svoj prvijenac “Putovanje u proljeće”
(“Chun Xing”), tužnu i bizarnu priču o starijem muškarcu koji se teško nosi sa
smrću svoje žene koju stavlja u zamrzivač nastavljajući naizgled normalan život.
Argentinska satirična drama “Puan” u režiji redateljsko-scenarističkog dvojca
Maria Alche i Benjamin Naishtat, koja secira argentinsko društvo i akademsku
zajednicu, jedan od favorita za glavne nagrade, osvojila je dva “utješna”
priznanja: autorski dvojac zasluženo je nagrađan za najbolji scenarij, a glavni
je protagonist Marcelo Subiott nagrađen za najbolje glumačko ostvarenje - ex
aequo s japanskim glumcem Tatsuyom Fujiom za ulogu u drami “Great Absence”. Za
najbolju sporednu ulogu nagrađen je španjolski glumac Hovik Keuchkerian za
ljubavnika u drami “Jedna ljubav” (“Un amour”), o ženi koja nakon odlaska iz
grada započinje novi život u maloj ruralnoj sredini.
Nagrada publike
pripala je izvrsnoj Netflixovoj produkciji “Snježno bratstvo” (“La sociedad de
la nieve”) međunarodno uspješnog španjolskog filmaša J. A. Bayone. Riječ je o
moćnoj i uznemirujućoj ekranizaciji tragične sudbine urugvajskog ragbijaškog
tima čiji se avion 1972. godine srušio u Andama koji su, kako bi preživjeli,
bili prisiljeni na kanibalizam.
Hvaljeni naslovi
Publika je na 71. izdanju San
Sebastiana imala prilike vidjeti i niz nagrađivanih i hvaljenih naslova s
festivala u Berlinu, Cannesu, Veneciji i Torontu koji su u San Sebastianu imali
svoje španjolske premijere. Između ostalih šokantnu i brutalnu dramu o
holokaustu “Zonu interesa” Jonathana Glazera (Velika nagrada žirija u Cannesu),
poetičnu ekodramu “Zlo ne postoji” koju potpisuje japanski oskarovac Rysuke
Hamaguchi (“Drive My Car”), pobjednika Cannesa “Anatomija pada” koju potpisuje
Justine Trier, izvrsnu povijesnu dramu “Obećana zemlja” Nikolaja Arcela (danski
predstavnik za stranog Oscara), dramu “Čudovište” proslavljenog japanskog
filmaša Hirokazu Kore-ede (najbolji scenarij u Cannesu), talijansku izbjegličku
priču “Ja sam kapetan” Mattea Garronea, “Opalo lišće”, najbolji film recentne
karijere Akija Kaurismakija (Nagrada žirija u Cannesu) te sjajnu japansku drama
Wima Wendersa “Savršeni dani” o čistaču javnih tokijskih zahoda koji užitak
svakodnevnog života pronalazi u malim zadovoljstvima.
Stjepan Hundić