Objavljeno 25. rujna, 2023.
Zbog generacije Z vjerojatno će se radno vrijeme morati skratiti na 6 sati
Na današnjem dinamičnom tržištu rada uloga generacije Z postaje sve veća. Ta generacija, koja se oblikovala u doba brze tehnološke evolucije i globalnih društvenih promjena, donosi svoje jedinstvene perspektive, preferencije i potrebe na radno mjesto.
Ravnoteža
Istaknuto je to, između ostaloga, na netom završenoj HR Days konferenciji, u organizaciji platforme MojPosao.
Stručnjaci za ljudske potencijale ističu kako su pripadnici generacije Z, osobe rođene između 1995. i 2010. godine, već nekoliko godina prisutni na tržištu rada, stoga je došao pravi trenutak za ocjenu kako su se dosad snašli i što o njima misle poslodavci. Panel pod nazivom "Gen Z - izazovi u upravljanju, očekivanja, tips&tricks" ponudio je dublji uvid u razumijevanje i upravljanje najnovijom generacijom radnika.
Arogantni, nezadovoljni, zahtjevni, otvoreni i skloni davanju otkaza na temelju osjećaja. Tako pripadnike generacije Z često doživljavaju poslodavci. "Slažem se samo djelomično s tom ocjenom. Doista, dio pripadnika generacije Z "krase" te osobine, ali od njih možemo naučiti puno toga. Primjerice, o važnosti uspostavljanja ravnoteže između privatnog i poslovnog dijela života. Oni ne žele sjediti nepotrebno u uredu i ‘kucati‘ karticu u 17 sati. Žele se ostvariti na puno polja, i to izvan radnog vremena. Štoviše, zbog njihova ćemo utjecaja s vremenom vjerojatno morati skratiti radno vrijeme na šest sati", istaknula je Maja Vučić, profesorica psihologije i kognitivno-bihevioralni psihoterapeut.
"Ne smijemo generalizirati, neovisno o kojoj skupini radnika govorili", poručuje Dario Marčac, TikTok mentor u tvrtki Crew Media, ujedno i sam pripadnik generacije Z. "Kao među starijim generacijama, i među generacijom Z postoje divni, radišni i fleksibilni ljudi, kao i oni s kojima je nešto izazovnije raditi. Također, vjerujem kako ćemo poštovanje zaslužiti ako iza nas stoji kvalitetno odrađen posao i profesionalnost", poručuje Marčac i dodaje kako najmlađi sudionici na tržištu rada imaju jednu, ali važnu komparativnu prednost u odnosu prema starijim generacijama, a to je odlično poznavanje novih tehnologija.
Plaća najvažnija
Mlađi radnici žele demokratičan poslovni svijet i pravo glasa u njemu, pojašnjava Mateja Terek iz tvrtke Netgen. Pritom, u nastojanju da dokažu svoju vrijednost, ponekad ne mare za pristojnost. "Dio pripadnika generacije Z je nešto ‘slabiji‘ kad je riječ o posjedovanju mekih vještina, nestrpljivi su i često nerealni u očekivanjima, S druge strane, marljivi su i žele odmah biti ‘bačeni u vatru‘", dodaje Terek.
MojPosao je proveo opsežno istraživanje o potrebama i ambicijama nove generacije radnika. U istraživanju je sudjelovalo više od 1000 zaposlenika i gotovo 150 poslodavaca, čija su nas razmišljanja i iskustva dovela korak bliže odgovoru na pitanje u kojoj mjeri su pripadnici generacije Z različiti od svojih prethodnika - generacije X i milenijalaca. Bez obzira na to kojoj generaciji pripadaju, svi ispitanici prilikom razmišljanja o promjeni poslodavca prvenstveno se vode visinom plaće i beneficijama.
Na drugom mjestu svima su dobri kolege i međuljudski odnos, a na trećem mjestu ravnoteža poslovnog i privatnog života. Sukladno s tim, trenutni poslodavac nagnao bi ih da razmisle o otkazu preniskom plaćom (62 %), lošim međuljudskim odnosima (52 %) i stresnim poslom (41%). Više nije neobično, pogotovo u industrijama kao što je IT, da zaposlenici često mijenjaju posao. Najviše ispitanika smatra kako su dvije do pet godina idealno vrijeme za zadržavanje kod jednog poslodavca (39 % Gen Z, 49 % Gen Y te 39 % Gen X). Čak 17 posto ispitanika generacije Z smatra kako je idealno vrijeme ostanka kod jednog poslodavca samo dvije godine. U sljedećih godinu dana posao sigurno planira promijeniti čak 51 posto ispitanika generacije Z, u generaciji Y takvih je 40, a u X generaciji samo 31 posto. Za razliku od svojih prethodnika, pripadnici generacije Z osjećaju se potplaćeno i neispunjeno. Tako samo 38 posto ispitanika generacije Z smatra da je pravedno plaćeno. Isto mišljenje dijeli i 46 posto pripadnika generacije X i 39 posto milenijalaca.
Dijana Pavlović
17
posto ispitanika generacije Z smatra kako je idealno vrijeme ostanka kod jednog poslodavca samo dvije godine
TIPIČNI PREDSTAVNIK
Visokih 93 % poslodavaca primjećuje razlike u generacijama kod svojih zaposlenika. Kada bi trebali opisati tipičnog pripadnika neke generacije, za X bi rekli lojalan, poslušan, zadovoljan, marljiv; generacija Y opisuje se pridjevima marljiv, ambiciozan, samostalan, organiziran, a generacija Z: arogantan, nezadovoljan, zahtjevan, otvoren. Poslodavci smatraju kako se kod te generacije primjećuje i veća fluktuacija, a traže višu plaću i bolje uvjete rada nego drugi.