Magazin
PERCEPCIJA FILMA: SIMBOLIKA TROPA

Igre oponašanja
Objavljeno 3. lipnja, 2023.
“Čehovljev pištolj”: Stilska figura bez koje Hollywood ne može...

Filmovi su puni tropa (od grčke riječi koja znači način, okret; referenca, stilska figura...), a jedna od najupadljivijih figura zove se "Čehovljev pištolj". Ta stilska figura ime je dobila prema ruskom piscu kratkih priča i dramatičaru s kraja 19. stoljeća Antonu Čehovu. Iako definicija tropa nije dana u imenu, nakon što se objasni vrlo ju je lako razumjeti. Vjerojatno postoje tisuće primjera "Čehovljevog pištolja" koji su korišteni kroz povijest kinematografije, a neke od njih možda niste niti primijetili dok ste film gledali - piše Shawn Van Horn za portal collider.com, čiji prilog, uz neznatna skraćanja i prilagodbe, prenosimo u ovom broju Magazina.



FILMSKA TRADICIJA


Anton Čehov odavno se smatra jednim od književnih velikana. Iako je preminuo prije 119 godina, njegova ostavština i dalje živi, posebno u teatru i kinematografiji. Najtrajniji dio Čehovljevog stila je onaj kojeg možda niste niti svjesni. Nije previše komplicirano kao što bi neki njegovi radovi mogli biti. Zapravo, Čehovljev stil, odnosno trop-reference, možete pronaći u bilo čemu, od horora do Marvelovih filmova. Dovraga, to čak možete vidjeti u profesionalnom hrvanju. Taj stil uključuje trop "Čehovljev pištolj", koji dolazi iz pravila pisanja Čehova: "Ako ste u prvom činu objesili pištolj na zid, onda u sljedećem treba pucati. U suprotnom, nemojte to stavljati tamo".

Značenje "Čehovljevog pištolja" prilično je jednostavno. Ako natuknete nešto, pokažite nešto veliko u svom pisanju, ili u filmu, morate učiniti nešto s tim nagovještajem. Ne možete, primjerice, pokazati pištolj samo da bi onda nestao i da ga više nikad ne biste vidjeli, inače koja je svrha njegovog pokazivanja? Ako se pištolj vidi u filmu znate da će u nekom trenutku, obično u drugom dijelu, ili na kraju, kada je najpotrebniji, biti iskorišten. Ne učiniti to veliko je razočaranje koje samo zbunjuje gledatelje filmova.

Pogledajte bilo koji od svojih omiljenih filmova i velika je vjerojatnost da ćete u mnogima od njih ugledati trenutak poznat kao "Čehovljev pištolj". Uzmimo za primjer "Ralje" Stevena Spielberga. Na vrhuncu filma (ne prvi čin, jer je pravilo malo fleksibilno), Martin Brody (Roy Scheider), Quint (Robert Shaw) i Hooper (Richard Dreyfuss) su na brodici The Orca, želeći ubiti veliku bijelu psinu. Na brodu zveckaju boce s kisikom. Hopper uzima jednu za ronjenje pod vodom. Spielberg nam pokazuje boce/spremnike mnogo puta, ali ne zadržavajući se na njima toliko dugo da bi bili očiti, već nas uvijek iznova podsjeća da su tu. Štoviše, Brody kasnije baca jedan od spremnika u usta morskog psa. Spremnik ostaje tamo, psina ga ne može progutati niti ispljunuti. Nemamo ovdje samo simboliku/metaforu "Čehovljevog pištolja", nego i konkretan "alat" ključan za sam film, jer sada znamo kako će morski pas umrijeti. Nekoliko minuta kasnije, Brody puca u spremnik i velika bijela psina biva raznesena...

Drugi primjer može se pronaći u "Gremlinima" Joea Dantea. Na početku filma, kada nam se prikazuje unutrašnjost doma Peltzerovih, obitelji koja je usvojila Mogwai Gizmoa, vidimo mačeve izložene na zidu kao ukras pokraj vrata dnevne sobe. Kad god netko zatvori vrata, mačevi zveckaju i padaju na pod. Ne radi se previše puta, tretirajući publiku kao idiote koji to neće moći shvatiti. Umjesto toga, događa se samo nekoliko puta, tek toliko da postanemo svjesni njihovog postojanja. Svjesno ili nesvjesno, znamo da će ti mačevi biti korišteni. To predstavlja trijumfalni trenutak kada Billy Peltzer (Zach Galligan) kasnije dođe kući pronaći svoju majku Lynn (Frances Lee McCain) te biva napadnut od strane gremlina. Billy odmah zgrabi mač i odrubi glavu stvorenju...

Trop "Chekov‘s Gun" ima dugu reprodukciju i u franšizi "Povratak u budućnost". U II. dijelu, Marty McFly (Michael J. Fox) je u alternativnoj 1985., gdje vidi Biffa (Thomas F. Wilson) koji gleda film A Fistful of Dollars ("Za šaku dolara"). To je poznata scena u kojoj je Clint Eastwood upucan, samo da bi se otkrilo da ima čeličnu ploču skrivenu na prsima, neku vrstu pancirnog prsluka. Ništa od toga ovdje, ali u "Povratku u budućnost III.", Marty 1885. godine vodi dvoboj sa zlim čovjekom po imenu Bufford Tannen (također ga glumi Wilson). Tannen je ubio Martyja metkom u tijelo, ali mi znamo više, pa nam nije šok kada Marty ustane i otkrije čeličnu ploču koja ga štiti.

TU JE I TREBAMO GA


Možemo nastaviti s primjerima "Čehovljevog pištolja" kao filmskog tropa. Tu je i opsjednutost "malih zelenih" strojem s kandžama u "Priči o igračkama 3", samo da bi spasili naše heroje od sigurne smrti mehaničkom kandžom. Winchester puška spominje se nekoliko puta u Shaun of the Dead, što znači da je korištena kasnije. Tu je i bacač plamena Leonarda DiCaprija u filmu "Bilo jednom u Hollywoodu", kao i noževi u filmu Knives Out. Marvel trop koristi u Avengers: Age of Ultron (Paul Bettany). Tijekom filma nitko ne može podići Thorov čekić. No mi znamo da netko može i hoće, tako da nije iznenađenje kad je Vision taj koji može podići čekić. Vrlo svježi primjer je film Evil Dead Rise. Vrlo rano pokazuje nam se sjekač drva kako stoji neiskorišten u garaži stambene zgrade. Nema šanse da netko ne uđe i iskoristi tu stvar. Popis bi se mogao nastaviti unedogled...

Zašto onda tako predvidiv trop poput "Čehovljevog pištolja" funkcionira, kad može biti tako predvidiv? Zar najbolje filmove ne gledamo i pamtimo po tome što su originalni i šokantni, dajući nam nešto što još nismo vidjeli? Naravno, ali bez obzira na sve, određeni dijelovi drame uvijek se moraju odvijati na isti način. Prikazivanje pištolja u filmu i odluka da ga se ne upotrijebi ne čini šokantnu, veliku umjetnost, jer time se samo laže publici, a ona, publika, to ne voli.

Trop "Čehovljev pištolj" funkcionira jer nešto znači. Nemamo prikazan pištolj samo zato da ga lik kasnije upotrijebi bez ikakvih posljedica. Važno je kada se taj pištolj koristi. Ako se koristi u drugom činu, "Čehovljev pištolj" može pokrenuti zaplet, vodeći ga u novom smjeru. Ako se koristi na kraju, kao što mnogi od ovih primjera pokazuju, "Čehovljev pištolj" je heroj koji spašava stvar. To je dio drame, dio sretnog završetka, dio onoga zbog čega sve funkcionira. To je katarzična situacija kada recimo morski pas umre u "Raljama" na način koji u sebi referira poznati trop. Ili kada su i kako Woody i društvo spašeni u "Priči o igračkama 3". Neki tropi sigurno mogu biti pretjerani i naporni, ali ne svi. Treba nam "Čehovljev pištolj" u filmovima i danas, i uvijek...

Darko Jerković
Najčitanije iz rubrike