Mozaik
FILMSKI FESTIVAL U CANNESU

Film “The Zone of Interest” favorit je za Zlatnu palmu
Objavljeno 26. svibnja, 2023.
Mogući kandidati su i sjajni filmovi “O suhim travama” i “Pali listovi”

Sutra navečer saznat ćemo pobjednike 76. filmskog festivala u Cannesu, a dok pišemo ovaj tekst, nema izrazitog favorita za Zlatnu palmu.



Noćna mora


Predviđanje pobjednika ionako je uzaludan posao jer se mišljenje žirija vrlo često razlikuje od onog kritičara i medija, a među do sada prikazanim naslovima (18 od ukupno 21 filma u konkurenciji) nekoliko ih se svojom kvalitetom nametnulo kao potencijalni pobjednici.

Nekonvencionalni prikaz nacističkog genocida u drami "The Zone of Interest" britanskog filmaša Jonathana Glazera ("Seksi zvijer", "Ispod kože") možda je i prvi favorit za Zlatnu palmu. Adaptacija istoimena romana Martina Amisa (koji je u 73. godini preminuo dan nakon kanske premijere filma) nezamislivo je jezovit pogled na pakao Auschwitza preko ograda raskošnih kuća s uređenim vrtovima izgrađenih tik do koncentracijskog logora. U njima žive nacistički časnici koji sastanče o najefektnijim načinima za masovna istrebljena logoraša, njihove supruge održavaju čajanke i raspravljaju o posljednjim modnim trendovima, a njihova se djeca veselo igraju u rajskim vrtovima. Služeći se horor-trikom "najstrašnije je čudovište koje ne vidimo", kamera nijednog trenutka ne ulazi u logor smrti, nezamislivo zlo dozirano je rijetkim kadrovima visokih dimnjaka na obzoru iz kojih dvadeset i četiri sata dnevno suklja tamni dim. Snimljen na njemačkom jeziku, Glazerov je film najgora noćna mora, stilistički hladna, emocionalno moćna i psihološki razarajuća "banalizacija" istinskog zla, do kostiju uznemirujuća tapiserija nezamislovog pakla ljudske patnje i najgoreg civilizacijskog ponora. Prizori djece koja se igraju sa zlatnim zubima iščupanim iz usta ubijenih logoraša, židovske sluškinje koje ispiru krv s čizama nacističkih časnika, temeljito pranje djece nakon kupanja u obližnjoj rijeci u koju se ulijevaju "otpadni materijali" iz logora... prizori su koji se teško zaboravljaju.

Slavni turski filmaš Nuri Bilge Ceylan uvijek je favorit za festivalske nagrada, pa je to slučaj i s posljednim filmom "O suhim travama". Ispisana njegovim prepoznatljivim autorskim rukopisom ruralnih slika anatolijskih pejsaža, melankoličnih ljudskih lica, poetskih "fotografskih" kadrova i dugih dijaloških prizora, drama ostavlja snažan i upečatljiv dojam podsjećajući na klasična karakterna literarna djela. I čehovljevska iskra s primjesama Nabokove "Lolite" zapali se kad srednjoškolskog učitelja u turskoj provinciji zavijenoj snijegom jedna od učenica optuži za zlostavljanje i nedolično ponašanje. Iako sporog ritma i meditativna, Ceylonova drama, unatoč trajanju od gotovo dvjesto minuta, ne gubi svoj(e) fokus(e), a esejistički portret ljudske prirode, problematiziranje etičke ispravnosti, intimno i osobno promišljanje stvarnosti i kritika (turskog) društvenog i političkog sistema gleda se poput komornog dramskog trilera ispijajući vrući čaj.

Manje je više


Poput Ceylana i kultni finski redatelj Aki Kaurismaki podsjetio nas je zašto je omiljen među filmofilima i kritikom još jednim svojim autorski prepoznatljivim art-house uratkom "Pali listovi" koji se nameće kao jedan od favorita za nagrade. Priča o slučajnom susretu dvoje usamljenih ljudi koji traže životnu ljubav nepogrješivo je kaurismakijevska filmska razglednica unikatnog redateljskog pristupa, retro vizualne poetike, rock‘n‘roll kostimografije i deadpan humora smještena u svijet radničke klase i proleterskih "gubitnika" za koje navijamo i s kojima tugujemo i smijemo se. Svoj je standardni autorski i artistički svijet redatelj ovaj put dodatno začinio jednostavnom romansom, toplim humorom i posvetom nizu svojih filmskih idola kao što su Jarmusch, Bresson, Visconti, Chaplin, Godard itd, ali isto tako i otvorenom kritikom Putina iz vijesti koje čujemo iz radija u kuhinji glavne junakinje filma. Kaurismakijeva autorska filozofija "manje je više" još se jednom pokazala kao uspješna formula.

Vrlo dobar dojam ostavio je i psihološki triler “Anatomija pad” francuske filmašice Justine Triet o spisateljici optuženoj za ubojstvo supruga koji bi se također mogao ugurati među nagrađene, a posljednja dva dana festivala u utrku za Zlatnu palmu kreću i Wim Wenders (“Perfect Days”), Catherine Breillat (“L’été dernier”), Alice Rohrwacher (“La chimera”) i Ken Loach (“The Old Oak”).

Stjepan HUNDIĆ
Možda ste propustili...

VINKOVAČKA GLAZBENICA ŽIVA

Lucija predstavlja album u Tvornici

PREMINUO SLAVNI IRSKI GLUMAC

Kolege su ga zvali Veliki Gambon

EMA HEMING WILLIS, SUPRUGA BRUCEA WILLISA

Teško je znati je li svjestan svojeg stanja

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

HRT: DRUGA SEZONA SERIJE “ŠUTNJA” KREĆE 4. LISTOPADA

Bogdan: Serije su dale prostora da se razmaše mašta, one su spasile film

2

NASTUPAJU DO KRAJA PROSINCA, A CIJENA JE ULAZNICE OKO 400 DOLARA

U2 u Las Vegasu otvorili dvoranu The Sphere

3

U KINIMA DILJEM SVIJETA

“Psići u ophodnji” pomeli konkurenciju