Novosti
MEĐUNARODNO ISTRAŽIVANJE PIRLS 2021: DRUGI U EU-U

Hrvatski su učenici sedmi po čitalačkoj pismenosti
Objavljeno 17. svibnja, 2023.

Hrvatski učenici zauzeli su sedmo mjesto među 57 zemalja sudionica u Međunarodnom istraživanju čitalačke pismenosti (PIRLS) 2021, pri čemu su djevojčice postigle znatno viši rezultat, pokazuju rezultati.



Singapur je postigao najveći uspjeh u čitanju u 4. razredu, a ispred Hrvatske su i Irska, Hong Kong, Rusija, Sjeverna Irska i Engleska, rečeno je na predstavljanju rezultata u Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja. "Ovo pokazuje da na razini učenika četvrtog razreda, bilo da se radi o čitalačkoj, pa čak i matematičkoj pismenosti, naši učenici postižu zadovoljavajuće rezultate", ističe ravnatelj NCVVO-a Vinko Filipović. Dodao je da ni u jednom međunarodnom vrednovanju nismo imali tako dobar rezultat kao u PIRLS-u, a indikativno je da je to bilo testiranje u vrijeme koronavirusa.

Od zemalja članica EU-a koje su sudjelovale u istraživanju, njih 24 od 27, ispred Hrvatske se nalazi jedino Irska. Kada je riječ o zemljama u susjedstvu, Slovenija je na 30. mjestu, Srbija na 33., a Albanija na 34. mjestu. PIRLS 2021 peti je ciklus istraživanja čitalačke pismenosti Međunarodnoga udruženja za vrednovanje obrazovnih postignuća (IEA), koje se od 2001. provodi u petogodišnjim ciklusima na uzorku učenika 4.i 5. razreda osnovne škole. Sudjelovalo je oko 400.000 učenika, a upitnike je popunilo oko 380.000 roditelja, 20.000 učitelja i 13.000 ravnatelja škola. U Hrvatskoj je proveden tek drugi ciklus istraživanja, nakon 2011., ovaj put u e-okružju, a sudjelovalo je 3937 učenika četvrtih/petih razreda i njihovih roditelja, 259 učitelja i 154 ravnatelja osnovnih škola. U Hrvatskoj su učenici 2021. postigli iznadprosječne rezultate u čitanju (557 bodova), jednako kao i 2011., kada je provedeno prvo PIRLS istraživanje u Hrvatskoj (553 boda).

Prema PIRLS-ovim međunarodnim referentnim razinama 98 % učenika u Hrvatskoj postiglo je osnovnu razinu, a srednju razinu postiglo ih je 88 %. Na višoj razini nalazi se 56 % učenika, a na naprednoj razini njih 15 %. U odnosu prema PIRLS rezultatima iz 2011. udio učenika na naprednoj razini povećao se za 4 %, dok se na ostalim razinama neznatno smanjio (1 do 2 %). Zabilježen je porast u uspješnosti rješavanja zadataka u području doživljaja književnoga djela, dok su prikupljanje i primjena informacija ostali na istoj razini kao i 2011. godine.

U Hrvatskoj su djevojčice postigle statistički znatno viši rezultat, a razlika prema spolu neznatno se smanjila u proteklih deset godina - 2011. zabilježena je razlika od 14 bodova, a 2021. godine razlika od 11 bodova u korist djevojčica. Rezultati pokazuju da su djevojčice u prosjeku postigle bolji rezultat u većini zemalja sudionica istraživanja PIRLS 2021 (51 od 57). Zemlje s najvećom razlikom između djevojčica i dječaka su Južna Afrika (57 bodova), Bahrein (49 bodova), Jordan i Oman (36 bodova), Saudijska Arabija (35 bodova) i Maroko (33 boda). U istraživanju je potvrđen pozitivan utjecaj ranoga početka obrazovanja na prosječne rezultate, pri čemu viša postignuća u čitanju postižu učenici koji su i prije pohađanja osnovne škole mogli "vrlo dobro" ili "dobro" rješavati čitalačke zadatke.

U Hrvatskoj su svi roditelji izjavili da provode aktivnosti rane čitalačke pismenosti kod kuće, a između skupina koje to rade “često” i “ponekad” zabilježena je razlika od 26 bodova u postignućima u čitanju u korist onih koji to rade često.

Igor Bošnjak
Djevojčice su postigle bolji rezultat od dječaka u 51 od 57 zemalja, a u Hrvatskoj čak znatno viši

Možda ste propustili...

NOVI SAZIV ČINIT ĆE I 37 ŽENA, SAMO JEDAN ZASTUPNIK MLAĐI OD 30 GODINA

U Saboru najviše zastupnica dosad