Autoglas
TERETNJAK IZ PRIBOJA

Počinje restauracija prvog proizvedenog kamiona FAP
Objavljeno 16. svibnja, 2023.
Prvi FAP iza sebe ima, od 1953. do 1968., više od milijun prijeđenih kilometara

Desetljećima su kamioni koji su izlazili iz tvornice u Priboju vladali cestovnim transportom bivše države, ali i u prvim godinama Hrvatske. Riječ je o FAP-u (Fabrika automobila Priboj), čiji je prvi primjerak ugledao svjetlo dana prije punih 70 godina. Tvrtka FAP na jugozapadu Srbije, na tromeđi sa BiH i Crnom Gorom, osnovana je 29. srpnja 1952., a ugašena u srpnju 2017.



Prvi proizvedeni FAP nakon okruglo 70 godina ponovo je u tvorničkoj hali, doduše ne u onoj u kojoj je nastao, ali u neposrednoj je blizini. Riječ je o FAP-u 6GGF-L, proizvedenom 30. listopada 1953., na dan službenog otvorenja tvornice. Fabrika automobila Priboj osnovana je sa samo 217 zaposlenih, a kamion o kojemu pišemo prvi je proizvod tvornice. Godine 1953. FAP je proizveo samo 17 vozila pod oznakama 4G i 6G (ovisno o maksimalnoj nosivosti), prema licenciji austrijske firme Saurer. Ugovorom sa Saurerom otkupljena je licencija za desetogodišnju proizvodnju, nakon čijeg isteka FAP razvija poboljšani FAP 13, temeljen na modelu 6G, koji će se proizvoditi do 2003. godine u varijanti 1414. Kamion FAP-6G u najvećem broju proizvođen je kao teretno vozilo s tovarnim sandukom ili kiperom, ali i u verziji tegljača s poluprikolicom.


Za pogon je bio zadužen redni dizelski 6-cilindrični motor sa 130 KS. Kamion koji je prvi sišao s proizvodne vrpce dobio je nadimak Labud; riječ je o modelu 6GGF-L. Iz tvornice ga je osobno izvezao direktor Radmilo Lavrenčić, a preuzeo ga je Numan Zekić, vozač Autotransporta iz Sjenice, u čijem je vlasništvu bio petnaestak godina, do 1968., prije nego što ga je FAP otkupio i u zamjenu dao novi kamion. Labud je tijekom svoje karijere prešao više od milijun kilometara prije nego što je "umirovljen". Ostatak "karijere" taj je veteran proveo u sigurnom hangaru, sve do 2003. godine. U idućih 20 godina bio je na otvorenom, izložen svim vremenskim neprilikama.

Ovaj vrijedni kamion do kraja će godine zablistati starim sjajem.

mato PAVLIČEVIĆ
OČERUPAN, BEZ MNOGIH DIJELOVA

Iako je u velikoj mjeri očerupan i nedostaje mu mnogo sitnih dijelova, FAP-ov prvijenac i nakon 70 godina ne pokazuje mnogo hrđe, iako je dva desetljeća bio na otvorenom. Zahvaljujući inicijativi novog upravnog i nadzornog odbora FAP-a (sada male tvrtke), ovaj kamion ponovo će zablistati starim sjajem, ovaj put kao eksponat, simbolično na svoj 70. rođendan.