Autoglas
“ČISTA VOZILA” U HRVATSKOJ SE KUPUJE NA KAPALJKU

Nužne su hitne izmjene za kupnju e-automobila
Objavljeno 2. svibnja, 2023.
Hrvatska danas po broju ekološki prihvatljivih vozila znatno zaostaje za drugim zemljama članicama i prosjekom EU-a

U prvom kvartalu ove godine vozni park u Hrvatskoj povećao se za samo 648 ekološki prihvatljivih vozila, što čini tek 3,69 posto od ukupnog broja registriranih vozila u ovom razdoblju. Na razini EU-a "čista" vozila zauzimaju 13,9 posto u ukupnoj prodaji automobila u ožujku.



Kupuje rent-a-car


Hrvatska po broju ekološki prihvatljivih vozila znatno zaostaje u odnosu prema drugim zemljama članicama i prosjekom EU-a. S druge strane, kupnju električnih vozila sufinancira jednim od najvećih iznosa u EU-u, većim i od onog koji svojim građanima daje Njemačka, rečeno je na panelu Energetski učinkovita budućnost voznog parka u Hrvatskoj, preduvjeti i problemi, koji se u organizaciji Udruženja trgovine motornim vozilima održao u Hrvatskoj gospodarskoj komori.

Posljednjih nekoliko godina poremećaji u opskrbnim lancima kočili su autoindustriju koja se suočila s nestašicom pojedinih komponenti, što je produljilo rokove isporuke vozila. U ovoj godini isporuka komponenti se stabilizirala te je ponuda sustigla potražnju, što se pozitivno odrazilo na prodajne rezultate. U EU u ožujku je isporučeno 28,8 posto više vozila nego u istom razdoblju prošle godine, pokazuju podaci ACEA-e, EU organizacije proizvođača vozila.

- Takvu situaciju bilježimo i u Hrvatskoj, gdje je čak i nešto veća brojka - prema podacima Promocije plus, registrirano je 13.247 novih vozila, što je 35,7 posto bolji rezultat nego u istom razdoblju lani. Nešto veći skok u odnosu prema drugim članicama EU-a možemo tumačiti rekordnim predviđanjima ove turističke sezone, pa se u tom kontekstu i rent-a-car tvrtke pripremaju za sezonu i traže ‘vozilo više‘ - kazao je Josip Zaher, predsjednik ŽK Zagreb.

Tajnik Udruženja trgovine motornim vozilima HGK Hrvoje Paver istaknuo je kako Hrvatska sve više zaostaje za drugim članicama EU-a, te da je krajnje vrijeme da se omoguće znatnije izmjene zakonskih okvira koje bi išle na ruku kupcima električnih vozila.

Sufinanciranje


- Jedna od mogućnosti koje je Udruženje već predložilo je povećanje ukupnog budžeta namijenjenog za sufinanciranje električnih vozila. No, ako to rješenje trenutačno nije moguće, drugo je, manje popularno, ali realnije rješenje, smanjenje iznosa sufinanciranja po vozilu. Bogata Njemačka sufinancira kupce električnih vozila iznosom od 4500 do 6750 eura, dok smo mi u proteklom krugu natječaja nudili do 9290 eura po vozilu, a prvi susjed Slovenija više nego upola manje - do 4500 eura po vozilu - iznio je Paver zanimljivu usporedbu.

Također, kupcima električnih vozila u Sloveniji omogućen je odbitak pretporeza u iznosu od 100 posto pri kupnji za pravne osobe, dok je kod nas i dalje 50 posto, što je rezultat dogovara Udruženja i Ministarstva financija još iz 2018. godine - za sva osobna vozila koje koriste pravne osobe.

Trenutačno je u Hrvatskoj registrirano cca 1,5 milijuna vozila, od čega najviše otpada na automobile (oko 1,83 milijuna). Prosječna starost registriranih vozila je 14,6 godina, a automobila je gotovo 13,3 godina. Najveću skupinu vozila čine ona koja su starija od deset godina i takvih je gotovo 70 posto.

Milan Bugarić
VISOKE TROŠARINE
Hrvatska nikada prije nije imala stariji vozni park, što je loše sa sigurnosne i ekološke strane, a zaključak rasprave je da se situacija neće promijeniti dok se ne dogode izmjene u sustavu oporezivanja. Aktualne trošarine su vrlo visoke i demotivirajuće za kupnju novih automobila. Načelnica Sektora za energetsku učinkovitost Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Maja Rajčić, kaže kako je u planu određena prilagodba modela financiranja, a u izradi je detaljna stručna analiza dosadašnjeg sustava i rezultata.