Objavljeno 1. travnja, 2023.
Obiluje arhivskim, rijetko viđenim materijalima, a mnogi su amaterski, iz zagrebačkih klubova
ZagrebDox je u programu Glazbeni globus premijerno predstavio i hrvatski film "Iz sve snage", o glazbi s kraja 1980-ih i početka 1990-ih koja je bila antipod tadašnjoj mainstream sceni, a za koji njegov autor Dimitar Dimitrovski Diba kaže da je došao doslovno iz garaže.
- Željeli smo pokriti cijelu tu "fiju-briju" scenu, što nije ništa spektakularno, vjerojatno je hrpa ljudi htjela takvo što napraviti, ali se jednostavno nisu usudili. Mi smo uletjeli grlom u jagode bez ikakvog budžeta, doslovno iz garaže, a tek kad smo počeli raditi, shvatili smo u što smo se uvalili - rekao je Dimitrovski za Hinu.
Film podsjeća na vrijeme u kojem se, na izdisaju novog vala, stvarala underground glazbena scena, razne podvrste post art rocka i new wavea, za koju diskografske kuće nisu bile zainteresirane. Stvari su se počele mijenjati kada je Zdenko Franjić, tada zaposlen u Narodne banci Hrvatske, iz čiste ljubavi prema glazbi odlučio pokrenuti nezavisnu izdavačku etiketu, kulminacija koje je bila prijelomna vinil kompilacija "Bombardiranje New Yorka".
- Sad kad je film gotov, proizlazi da je zabavan i dobar, dobili smo izjave svih tih ljudi, od Gorana Bareta, Hladnog piva i Urbana, koje, iako se oni često pojavljuju na televiziji, tamo ne mogu čuti - kaže Dimitrovski.
Film daje i prostor ljudima iza scene, poput Denikena, koji je producirao većinu danas antologijskih ploča ili Aleksandra Dragaša kojeg svi znaju kao rock-kritičara, no objavljivao je i albume Majki, Hladnog piva, Overflowa.
- Pokušali smo napraviti presjek svih tih bendova koji su ostavili nekakav trag, neki su čak i u Europi nešto napravili, a neki su danas mainstream, pa sviraju i u zagrebačkoj Areni - rekao je.
Tadašnje grupe svojom su glazbom, stavovima i stilom kontrirale tada prevladavajućim strujanjima u glazbi, ali i sustavu, a redatelj kaže da oni sami nisu bili svjesni koliko će imati značenje.
- Čitav taj pokret pripadao je alternativnom žanru pa su kroz Radio 101 i druge slične medije uspjeli postati nekakav antipod svemu ostalom što se tada događalo - ustvrdio je.
Film obiluje arhivskim, rijetko viđenim materijalima, od kojih su mnogi amaterski, snimani u zagrebačkim klubovima Đuro, Kulušić i drugdje, a sada su restaurirani. Dimitrovski napominje da to nije nužno nostalgičarski film jer je ta scena živa i danas, a tadašnji glazbenici postali su dio današnje kulture - Majke su nedavno rasprodale Dom sportova, Hladno pivo je imalo dva koncerta u Domu sportova, Urban će svirati u Areni.
Autor se videoprodukcijom bavi više od 20 godina, radi na televiziji kao videomontažer, autor je i režiser brojnih videospotova za razne rock-bendove poput Kojota, Grette, Markiza. Film "Iz sve snage" mu je prvi samostalni autorski uradak.
Ove je godine na ZagrebDox ponovno vraćen program Glazbeni globus, u okviru kojega je taj film, donosi još pet glazbenih filmova. To su "Bella Ciao" o podrijetlu slavne pjesme koja je desetljećima simbol borbe protiv nepravde, "Nothing Compares" koji prati uspon i pad Sinéad O’Connor, "Sirene" o mladoj gitaristici trash metal benda koja živi na periferiji Bejruta, "Sjeverna kružna cesta", koji kroz autentičnu irsku glazbu otkriva slojeve i slojeve Dublina i "Mali 70" koji spaja suvremene njemačke glazbenike s afričkim big band majstorima.
H