Objavljeno 29. ožujka, 2023.
Komunikacija sa zaposlenicima i digitalne kompetencije ističu se u tvrtkama koje su ostvarile bolje rezultate
Prema PwC-ovu 11. Globalnom istraživanju obiteljskih poduzeća, obiteljska poduzeća čija je svrha poslovanja povezana s ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih naroda postižu bolje rezultate od svojih konkurenata u određenim financijskim i društvenim pokazateljima.
Izvješće Transform to Build Trust, u okviru kojeg je u razdoblju od listopada 2022. do siječnja 2023. ispitano više od 2000 obiteljskih poduzeća u 82 zemlje, upućuje na dvoznamenkasti rast prodaje za 43 % obiteljskih poduzeća diljem svijeta u posljednjoj financijskoj godini, u odnosu prema 21 % u 2021. godini.
Naime, gotovo tri četvrtine (73 %) obiteljskih poduzeća koja su zabilježila dvoznamenkasti rast u posljednjoj financijskoj godini poduzeća su s jasno iskazanim obiteljskim vrijednostima i utvrđenom svrhom poslovanja. Ovogodišnje istraživanje otkriva uzlazni trend udjela obiteljskih poduzeća koja žele prednjačiti u održivim poslovnim praksama, pri čemu polovina (50 %) ispitanih poduzeća čija je svrha poslovanja povezana s ciljevima održivog razvoja UN-a bilježi dvoznamenkasti rast tijekom istog razdoblja.
Obiteljska poduzeća su se oporavila nakon pandemije bolesti COVID-19 te unatoč pozitivnim komercijalnim izgledima u 2023. godini podatci upućuju na nerazmjer između prioriteta lidera i područja od posebnog interesa koja su obično povezana s višim razinama rasta.
Poticaji za zaposlenike
U 2023. godini uspješna obiteljska poduzeća mogla su se pohvaliti poticajima za zaposlenike (53 %), upravama koje se zalažu za raznolikost (52 %) te razvijenim digitalnim kompetencijama (47 %).
Budući da izazovna makroekonomska kretanja utječu na poslovanje na globalnoj razini, obiteljska poduzeća u 2023. godini uvelike su usredotočena na zaštitu osnovnog poslovanja, pokrivanje troškova i preživljavanje, što su sve područja koja se uspinju na ljestvici prioriteta (+37 %) u 2023. godini, a ne na usavršavanje digitalnih kompetencija i uvođenje novih proizvoda i usluga. Tek nešto više od trećine (36 %) obiteljskih poduzeća kaže da su usredotočeni na privlačenje i zadržavanje stručnjaka, bez obzira na to što su svjesni da je povjerenje zaposlenika ključno za poslovni uspjeh.
Jasno se pokazalo da što je tvrtka naprednija u području utvrđivanja i jasnog predstavljanja ESG strategije (zaštita okoliša, društva i upravljanja), to je uspješnija i iskazuje druge pozitivne karakteristike. Polovina ispitanika (50 %) koji su vrlo napredni u tom smislu zabilježila je dvoznamenkasti rast (42 % za obiteljska poduzeća koja nisu baš napredna u tom području).
S obzirom na jedinstvene izazove u upravljanju obiteljskim poduzećima, jasno je da se ona poduzeća koja imaju smisleni cilj poslovanja općenito mogu pohvaliti i većim povjerenjem među članovima obitelji (59 %). Prema Edelmanovu barometru povjerenja za 2023. godinu, klijenti više nego ikad prije očekuju da se tvrtke bave bitnim društvenim temama, a to je vidljivo i u sve većem broju obiteljskih poduzeća koja su u prošloj godini ostvarila dvoznamenkasti rast (52 %), što je utvrdilo PwC-ovo istraživanje.
Osim toga, više poduzeća (10 %) koja ustrajno rade na izgradnji povjerenja interno zabilježilo je u istom razdoblju znatniji rast. Međutim, samo manjina obiteljskih tvrtki poduzima rutinske korake kako bi osigurala djelotvorno praćenje svrhe poslovanja, pri čemu 46 % ispitanika te rezultate objavljuje na internetu, a 36 % o njima aktivno izvještava članove obitelji.
Važno je uočiti da je unatoč povezanosti ispunjavanja ciljeva ESG-a (62 %), raznolikosti i povjerenja kupaca samo 22 % obiteljskih tvrtki na to trenutačno usredotočeno globalno. Budući da gotovo svi ispitanici smatraju kupce svojom najvažnijom interesnom skupinom (95 %), a više tvrtki koje su ostvarile napredak u području raznolikosti, jednakosti i uključivosti (10 %) te ESG strategija (8 %) bilježe dvoznamenkasti rast, postoji prilika za obiteljske tvrtke da ostvare konkurentsku prednost u suočavanju s radikalnim poremećajima i promjenjivim gospodarskim krajolikom.
Transformacija
Peter Englisch, PwC-ov voditelj usluga u sektoru obiteljskih poduzeća na globalnoj razini i za regiju EMEA, kazao je:
"Obiteljske tvrtke pokazuju da mogu rasti ako prihvate promjene i izgrade povjerenje s pomoću digitalne komunikacije i raznolikosti u sastavu uprave, čak i u izazovnom okruženju. Kako bi nastavile tim putem, tvrtke će morati promijeniti smjer i usredotočiti se na isporuku vrijednosti ne samo kupcima nego i društvu općenito. Transformacija, svrha poslovanja i nasljeđe više nisu suprotstavljene vrijednosti, već su isprepletene."
S obzirom na to da su digitalne kompetencije ključne za podršku upravljačkim strukturama te za upravljanje informacijama u stvarnom vremenu na temelju kojih se donose odluke, gotovo 10 % više obiteljskih tvrtki koje imaju snažne digitalne kompetencije zabilježilo je dvoznamenkasti rast u prošloj godini. Navedene kompetencije također olakšavaju procese prikupljanja povratnih informacija od kupaca i zaposlenika, pa su obiteljske tvrtke u koje spomenuti dionici imaju puno povjerenje obično i digitalno naprednije. Međutim, samo dva od pet poduzeća (42 %) smatra da ima snažne digitalne kompetencije, a udio tvrtki kojima je poboljšanje u tom području bio glavni prioritet smanjuje se od 2021. godine, pri čemu je 52 % uvrstilo digitalne kompetencije među prvih pet prioriteta u sljedeće dvije godine.
Peter Englisch zaključuje:
"Iako tržišni pritisci i sve veći troškovi znače da je opstanak postao obiteljskim tvrtkama diljem svijeta glavni prioritet, naši najnoviji podatci pokazuju da su uspješna ona obiteljska poduzeća koja su usredotočena na digitalnu transformaciju i raznolikost. Razvoj kompetencija i postizanje snažnih financijskih rezultata nikada nisu bili povezaniji s korporativnom odgovornošću nego što su to danas. Poruka je jasna, da bi obiteljske tvrtke preživjele, moraju se transformirati. A transformaciju je nužno pokrenuti odmah."
Zdenka Rupčić
Raznolikost sastava uprave
ključna je za transformaciju
Nasljeđe i planiranje tijeka nasljeđivanja glavni su prioritet obiteljskih tvrtki u 2023. godini, pri čemu se mlađi zaposlenici i oni koji nisu članovi obitelji često navode kao zagovornici promjena i napretka. Primjerice, oni koji prihvaćaju digitalnu transformaciju obično imaju raznolikiji sastav uprave (49 %). U ovogodišnjem izvješću pokazalo se da je dvoznamenkasti rast blisko povezan s činjenicom da poduzeća koja su ga ostvarila imaju više od dva člana uprave koji nisu članovi obitelji. Osim toga, takve tvrtke nerijetko su naprednije u područjima kao što su razvoj rješenja koja pridonose društvu i okolišu te raznolikosti, jednakosti i uključenosti, a to su pak područja od interesa koja su također bila povezana s boljim financijskim rezultatima. Ipak, kod trećine svih ispitanika upravu čine samo članovi obitelji, četvrtina nema nikoga s iskustvom iz drugog sektora, a samo 9 % ima raznolik sastav uprava. Obiteljske tvrtke s raznolikim sastavom uprava imaju blagu prednost pred onima koje ga nemaju, u smislu ostvarenog dvoznamenkastog rasta u ovoj godini (46 % odnosno 43 %).
Smjena generacija unutar tvrtke nije izgledna, najčešće dolazi do prodaje
Darija Hikec, direktorica u odjelu transakcija PwC-a Hrvatska, kazala je: "Globalno, obiteljske kompanije pokazuju impresivan rast svog poslovanja u posljednjoj financijskoj godini. Kad se definiraju kao društva s jasnim skupom obiteljskih vrijednosti, pretočenih u svrhu i viziju poslovanja, vrijednost njihova poslovanja kontinuirano raste. Fokus na zaposlene, implementacija digitalnih rješenja i transformacija poslovanja te uključivanje mlađih generacija i profesionalnog menadžmenta u poslovanje donosi jasna poboljšanja i bolju uspješnost takvih kompanija u usporedbi s onima koje ne provode takve promjene. Iako će ključni prioriteti u 2023. godini biti zaštita temeljnog poslovanja, konsolidacija, pokrivanje troškova i preživljavanje, kompanije koje su već krenule na put poboljšanja mogle bi ostvariti bolje rezultate od onih kojima to nije bio fokus. Dugoročno, jedan od glavnih ciljeva obiteljskih kompanija je zaštita poslovanja, kao najvažnije obiteljske imovine i ostanak kompanije unutar obitelji. Iako to nije naglašeni dio ovog istraživanja, u Hrvatskoj je vidljivo da, ako smjena generacija unutar tvrtke nije izgledna, najčešće dolazi do prodaje tvrtke, bilo strateškom bilo financijskom investitoru, kako bi se osiguralo daljnje uspješno poslovanje tvrtke."