Novosti
PUNA PRIMJENA ŠENGENSKIH PRAVILA

Zračne luke očekuju rast prometa, ali i premašivanje rezultata iz rekordne 2019.
Objavljeno 27. ožujka, 2023.
Osijek će ljeti avionima biti povezan s osam destinacija, od kojih je šest domaćih

Zračne luke u Hrvatskoj spremne su dočekale primjenu šengenskih pravila od nedjelje (26. ožujka), prvog dana nije bilo gužvi i zastoja, a kako je to ujedno početak ljetnog reda letenja, većina najavljuje rast prometa, dostizanje i premašivanje rezultata iz rekordne 2019. godine.



Veza s 89 gradova


Kao i na cestovnim graničnim prijelazima, primjena šengenskog režima u zračnim lukama znači slobodan protok putnika koji dolaze s tog prostora, bez graničnih kontrola putovnica. Time mnogi međunarodni letovi postaju domaći. To znači i da putnici koji lete iz Hrvatske ili u Hrvatsku iz domaćih i europskih zračnih luka neće prolaziti kontrolu osobnih dokumenata, nego će samo na sigurnosne kontrole prije ulaska u zrakoplov. Za primjenu Schengena najveća zračna luka u RH, ona zagrebačka - "Franjo Tuđman" - uložila je u radove za prilagodbu prostora i drugog milijun eura, očekujući da će putnicima koji putuju u zemlje članice Schengena ili dolaze iz njih prolazak kroz luku sada biti lakši i brži. Prvoga dana bilo je 108 odlaznih i dolaznih letova - od 53 dolazna deset ih je izvan šengenskog područja, što su sada međunarodni letovi. U odlasku je pak bilo 55 letova, od toga 11 međunarodnih, izvan Schengena, i 44 domaća, unutar njega. Radovi za prilagodbu Schengenu obuhvatili su selidbu kućica za kontrolu putnih dokumenata s trećeg kata na drugi, uz njihovo smanjenje u odlasku putnika jer očekuju manji promet putnika na međunarodnim letovima nego na domaćim. Proširili su i koridore za putnike do mostova za ukrcaj u zrakoplove na domaćim letovima, kao i prilagodili različite aerodromske sustave. Kažu i da će u ljetnom redu letenja 2023. Zagreb biti izravno povezan s 58 destinacija te da očekuju nastavak trenda rasta, na 3,8 milijuna putnika do kraja godine.

Druga po veličini zračna luka u Hrvatskoj, splitska, također je spremno dočekala Schengen, bez gužvi. U nedjelju su imali 23 komercijalna zrakoplova, od kojih 19 iz šengenskog prostora, s 4000-5000 putnika. "Ulaganja u prilagodbu bila su minimalna jer je putnički terminal dovršen 2019. i projektiran za primjenu šengenskih pravila, a najveće promjene bile su u premještanju kućica za graničnu kontrolu u prostor odlazaka putničkog terminala", odgovaraju iz splitske zračne luke. U ljetnom redu letenja 2023. očekuju približno 13.500 letova s 52 prijevoznika, kojima će Split povezati s 89 odredišta, a do kraja godine predviđaju promet od oko 3,3 milijuna putnika, koliki je bio rekordne 2019. godine.

Najjužnija domaća zračna luka, Dubrovnik, završila je radove u zoni dolazaka putničkog terminala za putnike izvan Schengena, a priprema se i za uvođenje EES (engl. entry/exit system) sustava. "Ne očekujemo probleme s putnicima ni veće gužve vezane za ulazak u Schengen, nego još bolje rezultate", poručuju. U nedjelju su imali 21 redoviti let s ukupnim kapacitetom zrakoplova od 6600 sjedala, a bilo je i pet letova izvan Schengena. U ljetnom redu letenja Dubrovnik će letovima 50-ak prijevoznika biti povezan s više od 75 destinacija u zapadnoj i srednjoj Europi, a već u prvom tjednu povezan direktnim letovima s najvažnijim međunarodnim čvorištima u Europi. Imat će i direktne letove United Airlinesa s New Yorkom i Flydubaija za Dubai. "U 2023. očekujemo rast prometa putnika od oko 20 % u odnosu prema 2022. i povećanje broja operacija od oko 15 %. U odnosu prema 2019., koja nam je bila rekordna godina s 2,89 milijuna putnika, trebali bismo imati oko 90 %", ističu.

Ryanair - 47 linija


Zračna luka Zadar spremna je za Schengen, zbog čega je uložila oko 2,2 milijuna eura u unapređenje prostora u luci izgradivši dva nova, privremena aneksa zgradi kojom će se koristiti u dolasku/odlasku putnika. Uređen je i novi odlazni terminal za putnike izvan tog režima. Veće gužve ne očekuju s početkom ljetnog reda letenja, nego za vrhunac sezone, kada imaju i od 100 do 150 rotacija dnevno, kažu. Prvoga dana imali su 24 rotacije zrakoplova, a izvan Schengena putnike iz Dublina. U ljetnom redu letenja imat će 70-ak linija, kao i nekoliko novih zrakoplovnih prijevoznika, uz najvećeg partnera Ryanair, koji za ljetni red nudi 47 linija. I Zračna luka Rijeka bila je posve spremna za Schengen, iako je prvog dana imala samo jedan redoviti let. "Od infrastrukturnih ulaganja, uložili smo u izmještanje punktova granične kontrole i ugradnju pregrada za nužno razdvajanje putničkih tokova šengenskog i non-šengenskog prostora. Putnicima se ništa bitno ne mijenja, osim što oni iz Schengena više ne moraju prolaziti graničnu kontrolu dokumenata, što ubrzava njihov prolazak", ističu. U ljetnoj sezoni bit će povezani s 15 međunarodnih i tri domaće destinacije.

"Spremni smo za Schengen. Sve su potrebne pripreme provedene, sve ide po planu", poručuju pak iz Zračne luke Osijek. Prvoga su dana u redovitim linijama očekivali tri zrakoplova u dolasku i tri u odlasku, sve unutar Schengena. Sve letove operira Trade Air u sklopu PSO programa zrakoplovom kapaciteta 33 putnika. Slavonsko središte će prema ljetnom redu letenja biti povezano s osam destinacija, od kojih šest domaćih. Zračna luka Pula tehničke je preduvjete ispunila i prije, jer je još 2014. kao prva zračna luka u RH dobila suglasnost za rekonstrukciju zgrade. Prvi let je bio - Rynarairov. Ove će godine biti povezani s 27 odredišta u 13 zemalja. Još ne planiraju ostvariti promet iz 2019. godine.

I najmanja i jedina otočna zračna luka, Brač, spremno je dočekala Schengen, no intenzivniji promet počinje im sredinom svibnja. Investirali su u pripremu i promjenu prostora, preinake su minimalne i putnici će se jednostavno snaći. Red letenja za sezonu 2023. bazira se na srijedi i suboti, a očekuju da će nadmašiti 2019. godinu.

Igor Bošnjak
GUŽVE U SEZONI
Očekujemo rast prometa od 5 % u odnosu prema nama rekordnoj 2022., kada smo prvi put imali više od milijun putnika i bili prva zračna luka u Hrvatskoj koja je premašila pretpandemijski promet. Ne očekujemo veće gužve kad počne ljetni red letenja, one su “rezervirane” za vrhunac sezone, ističu u Zračnoj luci Zadar.