Objavljeno 25. ožujka, 2023.
Većina nas sjeća se vremena kada je fiksacija u reformi školstva bila na rasterećenju učenika. No, kako se mijenjaju vremena, mijenjaju se i prioriteti.
A eksperiment, prava riječ za prilično promjena, počinje najesen u 50 škola, koje će imati novi model cjelodnevne nastave sa šest novih predmeta. Ukratko, nastava će biti podijeljena na dva dijela - redovitu nastavu i program potpore, gdje djeca rješavaju domaće zadaće i ponavljaju gradivo. I nije to loša zamisao, samo je li se itko zapitao kolika je koncentracija đaka, pa i za one dopunske aktivnosti, i gdje je nestalo slobodno vrijeme. Jer činjenica je da ništa ne može zamijeniti, primjerice, boravak na otvorenom prostoru i igru, pa čak ni planirani drugi dio nastave, koji se odnosi na izvannastavne i izvanškolske aktivnosti, bez obzira na to što učenik sam bira koje će to biti - od sporta preko umjetnosti do glazbe. No ono što najviše bode jest šest novih predmeta, kao da ih i do sada nije bilo i previše, pa se često spominjalo čak i objedinjavanje onih srodnih. Uz to, Matematika i Hrvatski jezik će se pojačati, dodaje se još jedan sat. Kada je riječ o Matematici, to je nekako i razumljivo, s obzirom na zanimanja budućnosti, ali bi o materinskom jeziku trebalo razmisliti, jer dosadašnjih pet sati tjedno trebalo bi biti sasvim dovoljno. Priroda i društvo postaje Prirodoslovlje te se uvode novi predmeti Društvo i zajednica i Praktične vještine, što bi bio predmet sličan nekadašnjem Domaćinstvu, i doista se tomu, ako se zanemare dodatne obaveze, nema što prigovoriti. Osim što bi uvođenjem novih predmeta negdje trebalo, kada je riječ o nepotrebnom opterećenju, ponešto i oduzeti. Tako bi, naprimjer, sporan mogao biti i novi izborni predmet Svijet i ja, na koji će ići djeca koja ne pohađaju Vjeronauk, kako se ne bi događalo da vrijeme provode na hodnicima, jer bi se baš on mogao pretvoriti u instruktivni dio nastave. Ono što je također više nego korisno jest uvođenje i drugog obveznog stranog jezika. Informatika postaje Informacijske i digitalne kompetencije, i to kao obvezan predmet od prvog do osmog razreda, no samo jedan sat tjedno, što učitelji i dobar dio javnosti smatra apsolutno nedovoljnim u vremenu digitalizacije svega i svačega.
No koliko će vremena dijete provesti u školi, ovisi o potrebama roditelja, što je također jedan od izbora, a do tada prilika za popravni ipak postoji, jer je još uvijek sve eksperimentalno i podložno promjenama.
Damir Gregorović