Novosti
IDEJA JE DOBRA, ALI STANJE JE KAOTIČNO

Sve bolnice uvele eKarton, no koriste ga samo mlađi liječnici
Objavljeno 20. ožujka, 2023.
Obiteljski liječnici ne vide kod koga naručuju pacijenta, a za puno pretraga nema termina

Sedam godina nakon probnog rada, elektronički karton počeo je služiti svojoj svrsi i uveden je u sve 63 bolnice, tvrdi Ministarstvo zdravstva, no liječnici upozoravaju da im je informatički sustav nepregledan i kaotičan, a eKartonom koriste se samo oni mlađe dobi.



Otpusna pisma i specijalistički nalazi, nastali na temelju eUputnice, sada su dostupni svim liječnicima u formi eKartona gdje se mogu vidjeti kronična stanja, alergije, cijepni karton i aktivne terapije svakog pacijenta, kažu u Ministarstvu zdravstva. U pripremi je i nadogradnja, tako da će i nalazi, nastali bez eUputnice, biti sastavni dio eKartona, poput onih iz hitne medicinske službe. Međutim, slikovna dijagnostika još nije uvrštena u eKarton, već samo nalazi u PDF formatu. Slike će biti dostupne preko linkova nakon što se dovrši migracija Centralnog zdravstvenog informacijskog sustava (CEZIH) u Centar dijeljenih usluga. U Ministarstvu očekuju da će taj posao biti gotov do kraja 2024., a tada bi u eKartonu bila i slikovna (MR, CT, RTG) dijagnostika za područje čitave zemlje.

Obiteljski i bolnički liječnici na terenu pozdravljaju novu informatizaciju zdravstva, ali i upozoravaju na niz teškoća s kojima se susreću u praksi. "Ideja eKartona je odlična, ali tek treba zaživjeti, a stanje je sada dosta kaotično", rekla je Hini predsjednica Hrvatske udruge bolničkih liječnika (HUBOL) Ivana Šmit. Kaotično stanje objašnjava nepreglednošću sustava, na koji liječnici troše previše vremena umjesto na pacijenta. U HUBOL-u predlažu integraciju bolničkog informacijskog sustava (BIS) s eKartonom kako bi se podatci automatski prenosili iz jednog sustava u drugi, umjesto da "klikaju" i otvaraju oba sustava na monitoru. Posebno upozoravaju na loše osmišljene bolničke informatičke sustave, razvijene na bazi iz 1998. za vođenje skladišta, koji su, kažu, "katastrofalni". Tvrde i da postoji puno bolji program koji koriste neke zagrebačke bolnice, uključujući KB Sveti Duh. Puno je pregledniji, ima "manje klikova", no nažalost, istisnut je iz državnih bolnica.

Primarna zdravstvena zaštita već duže vrijeme elektronički šalje recepte u ljekarne (eRecept), uputnice u bolnice (eUputnice), te naručuju pacijente na preglede, dijagnostiku i bolničko liječenje (eNaručivanje). Odnedavno primarci bi trebali imati i uvid preko eKartona u specijalističke i laboratorijske nalaze kao i otpusna pisma. "eKarton se za sada tek djelomično koristi u bolnicama, no primjetno više ga koriste mlađi liječnici. Neke bolnice šalju otpusna pisma u eKarton, ali neke to ne rade", rekla je Hini obiteljska liječnica Vikica Krolo. U informatizaciji zdravstva do sada je, kaže, jedino potpuno zaživio eRecept, koji povezuje primarnu zdravstvenu zaštitu i ljekarne. Kada su bolnice u igri, eKartonom se koristi "kako tko hoće, može i koliko je zainteresiran". Bilo je i prijetnji da HZZO neće bolnicama platiti pregled ako nalaz nije unesen u sustav. No od toga se odustalo.

Krolo se posebno žali na sustav eNaručivanja i eUputnica, jer im bolnički administratori vraćaju pacijente kada ne mogu pronaći uputnicu u sustavu. Obiteljski liječnici ne vide kod koga naručuju pacijenta, a za puno pretraga uopće nema termina. "Svi pričaju o pacijentu u središtu sustava, a u bolnicama ne vide poslanu uputnicu i nepotrebno šetaju pacijente", ističe Krolo.

Problem je i što se u eKarton ne šalju sestrinska otpusna pisma i pisma za njegu. Njih se još uvijek šalje u papirnatom obliku. "Sestrinska otpusna pisma obvezno bi se trebala elektronički slati patronažnoj službi doma zdravlja i liječniku obiteljske medicine, no to se ne radi i nije u eKartonu", ističe Krolo. Na upit o sestrinskoj dokumentaciji, u Ministarstvu kažu da se ona prenosi u eKarton kao sastavni dio medicinske dokumentacije pacijenta u bolničkim ustanovama.

Dijana Pavlović