Novosti
ANALIZA ŠKOLSKIH KNJIGA I PREPORUKE INSTITUCIJAMA

Nacionalne manjine generalno nisu dovoljno zastupljene u udžbenicima
Objavljeno 15. ožujka, 2023.

Nacionalne manjine generalno su nedovoljno zastupljene u udžbenicima, pogotovo konkretne osobe, te postoji tendencija kolektivnim stereotipima vezanim uz povijest međuetničkog konflikta, pokazuju rezultati studije objavljeni u publikaciji koja je predstavljena u utorak.



No rezultati studije ujedno upozoravaju i na pozitivne primjere u promicanju interkulturalnosti i multiperspektivnosti, istaknuto je na predstavljanju publikacije "Analiza predstavljanja nacionalnih manjina u udžbenicima i kurikularnim dokumentima Republike Hrvatske". Voditelj istraživačkog tima za provedbu analize Dejan Stjepanović sa Sveučilišta u Dundeeju iz Ujedinjenog Kraljevstva kazao je da rezultati nisu neočekivani, a studija donosi i preporuke za državne organizacije, škole, izdavače i znanstvenu zajednicu.

Predstavljena studija odnosi se na analizu vidljivosti nacionalnih manjina i predodžbu o njima te kvalitativni kontekst u kojem su predstavljene nacionalne manjine u udžbenicima osnovnih i srednjih škola (gimnazija) u Hrvatskoj te jesu li usklađene s kurikularnim dokumentima: nacionalnim kurikulumom i kurikulumima relevantnih predmeta. Analizirani su udžbenici za nastavu na hrvatskom jeziku, državnog programa obrazovanja, i to po dva najzastupljenija udžbenika za predmete hrvatski jezik, glazbena kultura, glazbena umjetnost, likovna kultura, likovna umjetnost, priroda i društvo, povijest, geografija, etika i politika i gospodarstvo. Analizirane su romska, srpska, talijanska i u manjem opsegu mađarska manjina.

Dejan Stjepanović posebno je istaknuo pozitivan primjer u udžbenicima povijesti, to što većina udžbenika za Nikolu Teslu navodi da se radi o hrvatskom i američkom znanstveniku i izumitelju, koji je "podrijetlom Srbin iz Hrvatske" ili o "izumitelju srpskog podrijetla". "Takav se pristup zasniva na multiperspektivnosti i potpuno je usklađen s principima nacionalnih i predmetnih kurikuluma, konkretno dijela vezanog uz izučavanje fenomena nacionalizma i suživota", naglasio je Stjepanović.

Potpredsjednica Vlade RH Anja Šimpraga rekla je kako je Vlada prepoznala potrebu za otvaranjem razgovora o ovoj temi te se u sklopu Operativnih programa nacionalnih manjina za razdoblje 2021.-2024. kao posebnu aktivnost obvezala izraditi ovu analizu obrazovne politike u odnosu prema doprinosu pripadnika nacionalnih manjina hrvatskoj politici, kulturi, umjetnosti, gospodarstvu, znanosti i društvu općenito. H
RAZLIČITOST JE BOGATSTVO, A NE TERET
Cilj je da se u budućoj reformi obrazovnih programa značajna imena pripadnika nacionalnih manjina u hrvatskoj povijesti, kao i datumi i činjenice koje su vezane uz njihov doprinos, uključe u kulturnu, obrazovnu i drugu politiku. Potpredsjednica Vlade Anja Šimpraga rekla je da se nacionalne manjine u javnom prostoru često spominju kao kulturna prednost i bogatstvo naše zemlje, no prečesto svjedočimo da se u dijelu javnosti one predstavljaju negativnim stereotipovima koje pojedini sudionici nastoje prikazati kao društvenu prijetnju. “Pri tome zanemaruju golem obol koji su nacionalne manjine, i njihovi pripadnici, pridonijeli u razvoju suvremene Hrvatske”, istaknula je Šimpraga. Poručila je da je za izgradnju uključivoga, prosperitetnog i demokratskog društva važno mladima tijekom obrazovanja osvijestiti vrijednosti multikulturnoga društva i prepoznavanja različitosti kao bogatstva, a ne tereta ili prijetnji u društvu.

Možda ste propustili...

JEDNO OD NAJPREPOZNATLJIVIJIH LICA HRVATSKE TELEVIZIJE

Preminuo novinar Damir Matković