Osijek
PREKOMJERNA BUKA U GRADSKOM SREDIŠTU

Policija u konstantnom lovu na prebučne motocikliste
Objavljeno 14. ožujka, 2023.
Podosta vozača nakon tehničkog pregleda skida ispušne cijevi i stavlja one bučne

Ulica Hrvatske Republike u užem središtu često je u fokusu građana kao mjesto kršenja prometnih propisa, ali i mjesto uočavanja devijacija na cesti, potvrdili su nam iz Policijske uprave osječko-baranjske. To se prije svega odnosi na stvaranje buke od motornih vozila, posebice motocikala koji grme kroz grad te bude i uznemiravaju njegove stanovnike.



Navedena ulica u toj priči nije usamljena, no svakako je najekstremniji primjer zato što ju neki motociklisti, kao i vozači automobila, doživljavaju kako promenadu na kojoj će demonstrirati svoja vozila i vozačke vještine. A kakve su te vještine, mogli smo se uvjeriti krajem prosinca kada se mladi vozač automobilom zabio u autobusnu stanicu ozlijedivši troje ljudi.

Visoke kazne


Takvi vozači privlače pažnju iznimno bučnim ispušnim sustavom koji često modificiraju kako bi bio upravo takav. Iz policije ističu kako kontinuirano provode nadzor svih vozila, pa tako i motocikala, na području Osijeka te je tijekom ove i prošle godine izvršen veći broj izvanrednih tehničkih pregleda motocikala koji su prometovali Ulicom Hrvatske Republike, a neki su isključeni iz prometa zbog tehničke neispravnosti. Neki od njih su imali neispravan ispušni sustav.


Točna razina buke koju pojedina vozila mogu razvijati propisana je Pravilnikom o tehničkim zahtjevima i postupku homologacije motornih vozila. Ako je buka veća od dopuštene, vozilo će isključiti iz prometa, a vozač može platiti kaznu do 660 eura. Vozilo se u tom slučaju šalje na izvanredni tehnički pregled, a ako se utvrdi da je razina buke viša nego što je dopuštena, taj se nedostatak kategorizira kao veći i za njega je predviđena kazna od 260 eura.

Najviša dopuštena razina buke iznosi 105 decibela (dB) i varira ovisno o kategoriji i snazi vozila. Granična vrijednost buke ispušnog sustava za L1 kategoriju (bicikl s pomoćnim motorom, moped na dva kotača) iznosi 87 decibela za vozila najveće brzine jednake ili manje od 25 km/h, dok za ona brža od 25 km/h iznosi 92 dB. Za motocikle kubikaže 80 cm3 ili manje granična razina buke iznosi 96 dB, za one s više od 80 cm3, a jednako ili manje od 175 cm3 iznosi 98 dB, a za motocikle s više od 175 cm3 dopuštena razina buke ne smije premašiti 101 dB.

Laka montaža


Dario Dumančić, dugogodišnji motociklist i vlasnik servisa za motocikle u Reisnerovoj ulici, otkrio nam je kako je motociklistima dovoljno samo nekoliko poteza alatom kako bi modificirali ispušnu cijev i tako zaobišli probleme na tehničkom pregledu.


- Preinaka je takva da se zvuk ispušne cijevi promijeni za 5 - 10 minuta. S originalnim auspuhom najnormalnije se prođe tehnički pregled, sve je legalno, a poslije ih vozači pomoću dva-tri vijka vraćaju na stare postavke - pojašnjava Dumančić.

Dio vozača bučnije auspuhe ugrađuje zbog povećavanja snage motocikala (uz ugradnju niza drugih komponenti), dok ih neki modificiraju isključivo zbog "moćnijeg" zvuka. Ispušne cijevi danas su jedna od najvažnijih komponenti kojima se povećava snaga motora, pa tako oni renomiranih marki dosežu cijenu i do nekoliko tisuća eura.

- Sve ispušneZen cijevi ozbiljnih proizvođača poput Akrapoviča, Yoshimure itd. mogu se najnormanije homologirati i upisati u Prometnu knjižicu, jer su to sve ozbiljni auspusi s kvalitetnim materijalima poput titana i karbona. Takvi auspusi nisu jeftini, "topovi" se kreću od 500 do 800 eura, a kompletni sustavi s granama idu od 2500 do 3000 eura. Važno je reći da takve ispušne cijevi ne proizvode neugodnu buku, problem su auspusi iz "kućne radinosti", oni nemaju certifikat i ne prolaze tehnički pregled, a samim time su i jeftiniji - ističe Dumančić.

Što se tiče policije, kaže kako je stvar vrlo jednostavna.

- Ako ti je motor prebučan, zaustave te i pošalju na izvanredni tehnički pregled. Ako je sve u redu, prolaziš, a ako nije, skidaju pločice i moraš otkloniti nedostatke, no prije toga platiti tehnički i kaznu - dodaje Dumančić te skreće pozornost na vozila koja sve češće viđamo na gradskim ulicama, a koja su najbučnija. Riječ je o tzv. quadovima, četverokotačima koji su ponajprije zamišljeni za terene i putove koji su teško dostupni.

- Ima ih puno, registrirani su ili kao radni strojevi ili vozila A-kategorije. Glasni su sami po sebi jer imaju off road gume, a kada se na to još nakvači auspuh, buka je još izraženija - zaključuje naš sugovornik.

Ivan Alilović
POGUBAN UTJECAJ BUKE NA ZDRAVLJE
Prekomjerna prometna buka ima poguban utjecaj na zdravlje ljudi. Isprekidana i udarna buka prije svega stvara stres, smetnje u kardiovaskularnom, probavnom i imunološkom sustavu, izaziva smanjenje pažnje i pamćenja i suženje vidnog polja. Također, buka može izazvati nesanicu, povišen krvni tlak, poremećaj apetita i seksualne funkcije, tjeskobu i depresiju. Svjetska zdravstvena organizacija 2004. godine objavila je da dugotrajna izloženost prometnoj buci razine od 65 do 70 decibela može dovesti do takvih zdravstvenih smetnji ili pogoršati postojeće bolesti.

Treba napomenuti kako su kaznama podložni i vozači koji “šlajdraju”, podižući broj okretaja motora iznad gornje dopuštene granice broja okretaja motora. To ne znači da je motocikl tehnički neispravan, no kazna je 130 eura.

Kako dolazi sve toplije vrijeme, sve je više bučnih dvokotača na gradskim ulicama

Najčitanije iz rubrike