Ekonomija
RAZVOJ RURALNIH PODRUČJA

Brendiranjem poljoprivrede do veće vrijednosti proizvoda
Objavljeno 31. siječnja, 2023.
Primjeri dobre prakse su zaštićeni autohtoni proizvodi koji su registrirani na razini EU-a kao zaštićene oznake izvornosti

Često se ističe važnost poljoprivrede za cjelokupno gospodarstvo. No koliko promoviramo poljoprivredu i koliko ulažemo u brendiranje poljoprivrede? Pozitivan primjer su zaštićeni hrvatski autohtoni proizvodi, a tu mislimo na poljoprivredne i prehrambene proizvode koji su registrirani na razini Europske unije kao zaštićene oznake izvornosti.



Upravo ti proizvodi dobar su primjer što nam brendiranje donosi u praksi i zašto je ono važno. Marketinški stručnjaci ističu da brendiranje, marketinški koncept, koji je postao prioritet u suvremenom poslovanju, ima mnogo definicija. No najčešće se spominje u kontekstu prepoznavanja proizvoda na tržištu i kreiranju nove vrijednosti koja se ogleda u nazivu i logotipu. Dobar brend gradi se na kvaliteti, a brendiranje povećava vrijednost proizvoda. Brendiranje je ono što određeni proizvod čini drukčijim od konkurencije.

Jedan od primjera dobre prakse kako poljoprivredni proizvod može postati brend jest Općina Vidovec u Varaždinskoj županiji. Nakon što je EU "Varaždinskom zelju" priznao vrhunsku kvalitetu i zaštitio njegovu izvornost, Vidovec je postao Europska prijestolnica zelja. Na tim temeljima uspješno razvijaju ruralni turizam.

A kako je varaždinsko zelje postalo europski brend, saznali su hrvatski turistički novinari, članovi Zbora turističkih novinara Hrvatskog novinarskog društva, tijekom jednodnevnog posjeta Varaždinskoj županiji, koji je organizirala naša kolegica Marija Barić.

Tom prigodom obišli smo Etno kuću KITEC (kulturno-informativno-turističko-edukacijski centar) i Proizvodnju poljoprivrednih proizvoda (PPP) Jurica Cafuk, gdje su nas dočekale Emina Ljubek, viša stručna suradnica za opće poslove i EU fondove Općine Vidovec, i Marija Cafuk, čuvarica sorte varaždinskog zelja i glavna promotorica PPP-a Jurica Cafuk.

Titula Europske prijestolnice zelja nije došla slučajno, ističe Emina Ljubek i dodaje: "Godinama smo radili na zaštiti svoga zelja, ali i identiteta, stoga nas veseli da je to prepoznato na nacionalnoj, ali i europskoj razini."

Iako je općina Vidovec najmanja u Varaždinskoj županiji, ima 6000 stanovnika, uspješno gradi ruralni turizam temeljen na bogatoj tradiciji poljoprivrede i proizvodnje hrane. U tomu važnu ulogu ima autohtona sorta kupusa - varaždinsko zelje.

- Proizvodnja zelja u vidovečkom kraju ima dugu tradiciju, a pod nazivom varaždinsko zelje prvi se put spominje 1787. godine u knjizi Povrćarstvo. U ovom kraju nema obitelji koja ne proizvodi zelje, a to nam je 2011. godine donijelo oznaku izvornosti na nacionalnoj, a potom 2017. godine i na europskoj razini - objašnjava Marija Cafuk.

Zelju u čast svake godine u Vidovcu, od 1997. godine, organiziraju Zeljarijadu, trodnevnu turističku, kulturnu i gospodarsku manifestaciju s bogatim programom. Kako bi razvijali ruralni turizam, u Općini Vidovec sagradili su Etno kuću KITEC, i to europskim novcem. Vrijednost je projekta 2,7 milijuna kuna, a otvorena je za javnost 2019. godine.

Vesna Latinović
Pet generacija obitelji u poljoprivredi
Marija Cafuk ističe da se već pet generacija njezine obitelji bavi poljoprivredom. S ponosom ističe da je upravo njezinoj obitelji Ministarstvo poljoprivrede dodijelilo status čuvara sjemena sorte varaždinsko zelje. - Kupus kiselimo na starinski način, gazeći ga nogama u velikim bačvama, ali ne dodajemo nikakve aditive. Listovi našeg varaždinsikog zelja lako se savijaju, pa su idealni za pripremu sarme. I mi smo ponosni na našu Zeljarijadu, pa smo stoga jedni od većih donatora zelja za našu vidovečku megasarmu - zaključuje naša sugovornica.

Marketinški koncept - brendiranje - prioritet je u suvremenom poslovanju, u kontekstu prepoznatljivosti

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike