Autoglas
GDPR PARADOKS U PITANJU VOZILA

Zaštita podataka o autima je traljava, ne štiti kupce
Objavljeno 31. siječnja, 2023.

Zaštita osobnih podataka može se činiti potrebnom ako štiti pojedinca i poštuje njegovu privatnost. Od 2016. godine sve države članice Europske unije moraju se pridržavati Opće EU uredbe o zaštiti osobnih podataka (GDPR), čak i ako to podrazumijeva neke neugodne nedostatke ili nepovoljno utječe na druga područja zaštite.



Prema zakonu, i broj šasije (VIN) i broj registracijskih oznaka mogu se tretirati kao osobni podaci. No, s druge strane, to ne znači da osoba koja zna nečiji broj šasije ili registraciju može otkriti bilo kakve podatke o određenoj osobi. Međutim, neke vladine agencije ili čak tvrtke mogu imati određene podatke koji vode do osobnih podataka, a poštovanje Opće uredbe o zaštiti podataka znači da te institucije trebaju zaštititi sve osobne podatke.

- Kilometraža vozila, zapisi o oštećenjima, povijest servisa ili održavanja mogu se otkriti s pomoću broja šasije ili registracijskih oznaka vozila. To je glavni razlog zašto neke institucije ne žele pružiti nikakve informacije o povijesti vozila - kaže Matas Buzelis, predsjednik organizacije Association of Automotive Intelligence. Buzelis dodaje da se podaci o kilometraži, oštećenjima ili servisima ne bi trebali smatrati osobnim podacima jer su to informacije koje prije svega opisuju automobil. Nijedan podatak ne bi trebao voditi do određene osobe jer rabljeno vozilo prelazi s jednog vlasnika na drugog svakih nekoliko godina.

U ovom konkretnom slučaju zaštita podataka o povijesti automobila može dovesti do velikog paradoksa kada kupci automobila ostaju gotovo nezaštićeni, na milost i nemilost prodavača prevaranata. Primjerice, ako kupac rabljenog automobila kupi vozilo od nepoštene osobe, može biti preteško pratiti povijest takvog automobila ako je uvezen iz druge države. Postoje platforme koje pružaju provjeru povijesti, ali to ne znači nužno da će sva povijest biti dostupna. Iza toga stoji faktor svake pojedine države i njezin pristup GDPR-u.

Prodavači prevaranti mogu lažirati očitanje brojača kilometara, što utječe na loše odluke kupaca rabljenih automobila pri kupnji njihova idućeg automobila. Automobil s vraćenom kilometražom nije pouzdan kao onaj s autentičnom kilometražom, a istovremeno može biti i vrlo opasan za sigurnost na cesti.

Milan Bugarić