25. SIJEČNJA POČINJE 52. IZDANJE JEDNOG OD NAJUTJECAJNIJIH FILMSKIH FESTIVALA
Objavljeno 20. siječnja, 2023.
Čak tri hrvatska naslova imat će svjetske premijere u programu Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu, čije se 52. izdanje održava od 25. siječnja do 5. veljače. Uz to, na festivalu će se prikazati još jedan hrvatski dugometražni igrani film te dvije dugometražne igrane manjinske koprodukcije, a tu je i premijera digitalno restaurirane verzije kratkometražnog igranog filma Vatroslava Mimice.
Kratkometražni eksperimentalni film Igora Grubića “Ingresso Animali Vivi” imat će svjetsku premijeru u sklopu programa Short & Mid-length. Radnja filma smještena je na sjeveroistok Italije, u gradove uz državnu granicu, gdje su nekada iz istočne Europe dovozili životinje za talijansku prehrambenu industriju. Iz tih prostora smrti na pokretnoj traci samo je jedna životinja uspjela izići živa. Producent je Igor Grubić, a izvršne producentice su Marijana Veljović i Sara Čučić. Film je nastao u produkciji Kreativnog sindikata.
U sekciji Short & Mid-length prikazuje se i kratkometražni eksperimentalno-dokumentarni film Borisa Poljaka “Horror Vacui”. Izraz Horror Vacui osmislio je Aristotel, a označava strah od praznog prostora. Koristi se kao metafora za strah od neizvjesne budućnosti koji izaziva osjećaje tjeskobe i usamljenosti. Sa svojim kadar-sekvencama i asocijativnom montažom, ovaj meditativni film upozorava na sve veću hipermilitarizaciju svijeta u kojemu živimo te istražuje kako to utječe na ljudsku psihu. Producenti su Matko Burić i Hrvoje Selec. Film je nastao pod okriljem Hrvatskog filmskog saveza.
U sekciji Harbour svjetsku će premijeru imati i dugometražni igrani film “Polako nikuda” Damira Čučića, u kojemu je primijenjen postupak varijantne repeticije - isti događaj ispričan je dva puta zaredom, samo što je drugi put izložen elaboriranije. Zajednički su im glavni junaci Oleg i Marta - student vizualnih umjetnosti, ovisan o drogama, i knjižničarka, ovisna o mnogočemu. Njihovi su portreti napravljeni kao ogledala: kada se Marta gleda u ogledalu, ona ne vidi sebe već Olega, i obrnuto. U glavnim ulogama nastupaju Katarina Arbanas i Jura Ruža, producenti su Damir Čučić, Matko Burić i Hrvoje Selec, a film je nastao u produkciji Hrvatskog filmskog saveza.
U istoj sekciji prvi put će se nizozemskoj publici predstaviti višestruko nagrađivani prvijenac Jurja Lerotića “Sigurno mjesto”, ujedno i hrvatski kandidat za nominaciju za nagradu Oscar. Nastao je u produkciji kuće Pipser, a producentica je Miljenka Čogelja.
Uz to, dugometražni dokumentarni film “Playing Men” slovenskog redatelja Matjaža Ivanišina (hrvatski koproducenti su Vanja Jambrović i Tibor Keser; Restart) prikazuje se u sklopu programa posvećenog restauriranim klasicima i filmovima o filmskoj kulturi - Cinema Regained. U tom programu premijeru će doživjeti i digitalna restauracija kratkometražne igrane satire Vatroslava Mimice “Ženidba gospodina Marcipana” (Zora film, 1963.). Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva digitalno ju je restaurirala uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, a restauracija je izvedena u studijima Ater i Klik film.
U sekciji Limelight prikazuje se još i dugometražni igrani film “Dani suše” turskog redatelja Emina Alpera, također nastao u koprodukciji s Hrvatskom (Anita Juka; 4Film).
International Film Festival Rotterdam (IFFR) jedan je od najvećih i najutjecajnijih filmskih festivala koji, osim što svake godine privlači desetke tisuća profesionalaca i posjetitelja, određuje buduće filmske trendove te otkriva filmaše na koje treba obratiti pažnju. D.M.