Autoglas
JUBILEJ

Hrvatska zelena karta startala prije 30 godina
Objavljeno 6. prosinca, 2022.
Hrvatski vozači najčešće sudjeluju u prometnim nesrećama u susjedstvu - Sloveniji, Italiji, Austriji, Mađarskoj te Njemačkoj

Svake godine dogodi se više od 500.000 prometnih nesreća na području Europe između vozača koji potječu iz različitih zemalja koje se nalaze u Sustavu zelene karte, a koji omogućuje isplatu naknade i odštete žrtvama prometnih nesreća što ga čini jedinstvenim kontrolnim mehanizmom za olakšavanje prometa i zaštitu žrtava prometnih nesreća.



Na temelju podataka iz Sustava zelene karte, prometne nesreće vozila registriranih u Hrvatskoj, najčešće se događaju u susjednim državama, gdje prednjače Slovenija i Italija, zatim Austrija, Njemačka i Mađarska, a zanimljiv je podatak da je u 2021. godini na teritoriju Njemačke, Slovenije te Bosne i Hercegovine zabilježen najveći broj prometnih nezgoda vozača s hrvatskim registracijskim pločicama.

Prosinac 1992.


Prva hrvatska zelena karta izdana je ni godinu dana nakon međunarodnog priznanja Hrvatske, čime je građanima bilo omogućeno putovanje motornim vozilima u inozemstvo bez dodatnog troška u 32 zemlje u kojima je tada vrijedila. Hrvatski ured za osiguranje od 1. prosinca 1992. godine izdaje zelene karte za građane Hrvatske kao dokaz o postojanju valjanog osiguranja od automobilske odgovornosti na području država članica Sustava zelene karte. Danas je svaki građanin koji vozi vozilo registrirano u jednoj od ovih 47 zemalja oslobođen obveze sklapanja ugovora o osiguranju na granici ako posjeduje zelenu kartu koja, osim što olakšava proces rješavanja šteta i prelaska granica – omogućava brže, lakše i efikasnije rješavanje odštetnih zahtjeva budući da Hrvatska već punih 30 godina ravnopravno sudjeluje u Sustavu zelene karte.

Zelena karta osiguranja međunarodna je karta osiguranja od automobilske odgovornosti koju izdaje nacionalni Ured za osiguranje, kod nas Hrvatski ured za osiguranje, kao dokaz o postojanju valjanog osiguranja od automobilske odgovornosti na području država članica Sustava zelene karte osiguranja i predstavlja dokaz da će šteta prouzročena osiguranim vozilom biti nadoknađena.

Svakako valja podsjetiti i na odluku koja je na snazi od 1. srpnja 2020. godine o izdavanju međunarodne karte osiguranja od automobilske odgovornosti na bijelom papiru što znači da zelena karta više ne mora biti zelena. Drugim riječima, naknadu štete neovisno o tome je li ugovaratelju osiguranja izdana međunarodna karta osiguranja od automobilske odgovornosti na zelenom ili na bijelom papiru te u tiskanom ili digitalnom obliku – vrijedi jednako.

Može i bijeli


Pri prelasku granica prema pojedinim državama članicama Sustava zelene karte, građani Hrvatske nisu obvezni imati zelenu kartu u fizičkom obliku od 1998. godine jer Hrvatska registracijska pločica zamjenjuje zelenu kartu, što omogućuje protočnije i slobodnije kretanje roba i usluga. Ona nije obvezna za ulazak na područje država članica Europske unije te Andore, Makedonije, Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Švicarske kao i Islanda, Lihtenštajna i Norveške jer hrvatska registracijska pločica, prema međunarodnim sporazumima, služi kao dokaz osiguranja. Za ulazak u ostale članice Sustava zelene karte još uvijek je potrebno predočiti valjanu međunarodnu kartu osiguranja od automobilske odgovornosti otisnutu na bijelom ili zelenom papiru. Ipak je preporuka, iako nije nužna pri prelasku granice, imati zelenu ili bijelu kartu u tiskanom obliku jer je kopiju, u slučaju prometne nesreće, obično potrebno predati prometnoj policiji ili drugom sudioniku prometne nesreće.

Oštećena osoba kojoj je nanesena šteta na teritoriju Hrvatske vozilom inozemne registracije za koje postoji valjana međunarodna karta osiguranja – svoj odštetni zahtjev može podnijeti Hrvatskom uredu za osiguranje ili jednom od društava za osiguranje, čime se vozačima olakšava postupak rješavanja budući da većina društava za osiguranje u Hrvatskoj koja se bave osiguranjem od automobilske odgovornosti ima svoje podružnice u mnogim većim gradovima. Valja istaknuti i kako su vozači vozila inozemnih registracijskih oznaka koji nemaju valjanu međunarodnu ispravu ili dokaz o postojanju osiguranja od automobilske odgovornosti dužni sklopiti granično osiguranje.

Milan Bugarić
U NEKIM JE DRŽAVAMA OBVEZNA
Zelena karta je međunarodna karta osiguranja od automobilske odgovornosti, a služi kao dokaz da će eventualna šteta koju je osigurano vozilo prouzročilo biti nadoknađena. Zelenu kartu izdaje nacionalni Ured za osiguranje i njome se potvrđuje postojanje valjanog osiguranja od automobilske odgovornosti na području država članica Sustava zelene karte osiguranja. Iako za većinu država prilikom prelaska granice ne treba pokazati zelenu kartu, u nekim državama ona je obvezujuća. To je potrebna informacija onima koji u dogledno vrijeme namjeravaju svojim vozilima put Kosova, Turske i Moldavije. Na popisu su i dvije države u kojima se promet na dnevnoj bazi prorijedio ili ga uopće nema, a riječ je o ratom pogođenoj Ukrajini i državi koja ju je napala - Rusiji.

KARTA POTREBNA I ZA LAKU PRIKOLICU
Kako doznajemo iz Hrvatskog ureda za osiguranje, zelena karta vam je potrebna i za laku prikolicu - bez obzira na to što prema postojećim propisima lake prikolice ne podliježu obvezi registracije. Prijedlog je da vašu prikolicu (kamp-prikolicu, prikolicu za stanovanje i sl.) osigurate kod svojeg osiguratelja policom dobrovoljnog osiguranja od automobilske odgovornosti te zatražite izdavanje zelene karte. Treba, također, prije putovanja u drugu državu provjeriti valjanost zelene karte - nije li slučajno istekla te je li pravilno ispunjena.