Novosti
AUTOCESTOM OD MOSTA HALASICA DO BELOG MANASTIRA

Prometnica koja će ubrzati put robe i ljudi iz Europe do Jadrana
Objavljeno 2. prosinca, 2022.
Za dvije godine završit će radovi u RH, do Budimpešte će biti dva sata vožnje od Osijeka

Dan uoči njezina svečanog otvorenja obišli smo dionicu autoceste od mosta Halasica do Belog Manastira dugu 17,5 kilometara, koja je dio međunarodnog koridora 5C.



Naš je put započeo kod njezina najimpozantnijeg dijela, mosta 3. gardijske brigade Kune dugog 2485 metara, što ga čini najdužim mostom u Republici Hrvatskoj, a koji od danas više neće voditi "nikamo", kako su neki znali komentirati.

Dok su radnici "peglali" posljednje detalje na cesti koja će olakšati protok roba u ovom dijelu Europe te ga povezati s Jadranskim morem, uživali smo vozeći se ovom prekrasnom prometnicom, razmišljajući koliko će dobroga ona donijeti ovom kraju jednom kada bude u cijelosti dovršena. Iako će njezin puni potencijal biti ostvaren tek kada svoj dio posla obave naši susjedi u Bosni i Hercegovini, ta će cesta već sada olakšati putovanje svima onima koji će iz Baranje Slavonikom krenuti prema autocesti A3 ili dalje na jug u susjednu BiH. Kada se spoji s Mađarskom, do čega je preostalo samo pet kilometara, odnosno dvije godine, koliko se procjenjuje da bi trebala potrajati izgradnja preostalih pet kilometara od Belog Manastira do granice sa sjevernim susjedima, jedna metropola kao što je Budimpešta bit će udaljena samo dva sata vožnje od Osijeka.


Dionica od mosta Halasica do čvora Beli Manastir proteže se u duljini od 17,48 kilometara. Na njoj je čak devet mostova (Karašica, Bojana, Sudaraš, Haljevo, MK VI/O, Haljevo, Stara Barbara, Barbara i Ćirina ada). Od ostalih značajnijih objekata izdvajamo čvor Beli Manastir, naplatnu postaju (ČCP) Sudaraš - objekt montažnog tipa jer se uskoro planira uvođenje novog, beskontaktnog sustava naplate, te dva PUO-a Beli Manastir, istok i zapad. U dionicu je ugrađeno više od milijun prostornih metara nasipa, a u jednom je razdoblju na gradilište nasipni materijal vozilo više od 200 tegljača. U Hrvatskim cestama tvrde kako, bez obzira na velik broj kamiona i ostalih strojeva na gradilištu, nije zabilježen nijedan incidentan događaj. Izgradnja ove poddionice počela je u kolovozu 2018. gradnjom mosta Halasica i sedam putnih prijelaza. U travnju 2020. započeta je gradnja trase, a u rujnu 2021. radovi na opremanju te poddionice. Na koridoru su dosad sagrađene dionice između Osijeka i Đakova, Đakovo - Sredanci te Sredanci - granica BiH. Most Svilaj, kao sastavni dio ove dionice, u promet je pušten 30. rujna prošle godine. Vrijednost radova iznosi 22.308.022,34 eura, bez PDV-a, od čega su, sukladno s međudržavnim sporazumom RH i BiH, Hrvatske autoceste financirale 50 posto.

Radovi na gradnji dionice autoceste do Belog Manastira vrijedni su 443 milijuna kuna (bez PDV-a), a preostalih pet kilometara do mađarske granice, odnosno svih 88 kilometara koridora kroz Hrvatsku, u cijelosti će, prema najavama, biti izgrađeno tijekom 2024. godine.


Kada je riječ o građevinskim izazovima na hrvatskom dijelu koridora, u prvom je planu Most 3. gardijske brigade Kune, pa je ovo još jedna prilika za predstavljanje mosta preko Drave kod Petrijevaca. Most je ukupno dug 2485 metara, od čega je 420 metara preko Drave. Sklop je u glavnom rasponu preko rijeke ovješen, s dva dominantna pilona i simetričnim rasporedom. Sklop preko korita rijeke ima središnji raspon od 220 metara kako bi se ispunili uvjeti plovidbe, odnosno osigurao plovni put širine 50 metara, a visine je 5,25 metara iznad visokog vodostaja Drave. Preostali dijelovi mosta su takozvani inundacijski vijadukti, koji su, stručnom terminologijom, projektirani kao prednapeti betonski sklopovi u polumontažnoj izvedbi, karakterističnog raspona od 35 metara.

Ivan Alilović
88

km duga je dionica koridora 5C koja prolazi kroz RH

Najčitanije iz rubrike