Objavljeno 23. studenog, 2022.
Hrvatska policija svakodnevno objavljuje slučajeve u kojima su građani prevareni pri kupnji na internetu, a s obzirom na to da se približava i tzv. Crni petak, mogućnost takvih prijevara višestruko se povećava. Posljednji petak u studenom ljubiteljima kupnje preko interneta poznat je i kao Crni petak/Black Friday, odnosno dan kada internetske trgovine diljem svijeta za svoje kupce pripremaju snižene cijene i posebne ponude. No, premda su online ponude često vrlo povoljne, čuvajte se mogućih prijevara koje dolaze s njima.
- Upozoravamo građane da budu oprezni prilikom kupnje na internetu. Koristite online trgovine iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije kada je moguće - veće su šanse da možete riješiti moguće probleme. Potrudite se i istražite - provjerite recenzije drugih kupaca prije same kupnje, koristite kartice jer imate bolje šanse za povrat novca. Plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge plaćanja, samo kada ste spojeni na sigurnu internetsku vezu - izbjegavajte besplatni ili otvoreni javni Wi-Fi te plaćajte samo na sigurnom uređaju i ažurirajte redovno operativni sustav i sigurnosni softver. Ako proizvod ne stigne, kontaktirajte prodavača, a ako ne odgovara, obratite se svojoj banci. Čuvajte se oglasa i internetskih stranica koje nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode - ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, nije istinito. Želimo vam sigurnu i povoljnu kupnju! - poručuju iz policije.
Vjerodostojnost internetske domene preko koje namjeravate obaviti online kupnju možete provjeriti na stranici https://www.scamadviser.com/, a na stranicama EUROPOL-a može saznati više o kampanji koja je usmjerena na elektroničke trgovce, pomažući im u boljem prepoznavanju prijevara na njihovim platformama i osnažujući ih da poduzmu korake kako bi zaštitili svoje poslovanje i kupce od napada.
EUROPOL također navodi nekoliko savjeta što činiti prije i pri kupnji stvari na internetu.
- Prije naručivanja pažljivo pročitajte odredbe i uvjete, uključujući ‘sitna slova‘. Ovi uvjeti i odredbe trebali bi biti dostupni na web-stranici trgovca. Provjerite jesu li pojedinosti o adresi trgovca dostupne na web-stranici i spremite ih ili ispišite u slučaju da trebate vratiti neke artikle. Ako nisu navedeni podaci o adresi, trebali biste nastaviti s oprezom. Zabilježite URL adresu trgovine i pročitajte što trgovac ima reći o troškovima dostave, prihvaćenim valutama i primjenjivim porezima. Pri kupnji spremite ili ispišite opis i uvjete koje je trgovac prikazao i koje morate prihvatiti prije nego što možete naručiti. Prihvatite uplatu unosom broja i datuma isteka svoje kartice u online obrazac te slijedite upute trgovca. Ako internetska trgovina koristi potpunu autentifikaciju, tada ćete biti prebačeni, na primjer, na svoju uslugu internetskog bankarstva radi identifikacije. Spremite ili ispišite potvrdu o uplati koju prikazuje trgovac. Sačuvajte spremljene ili ispisane podatke za slučaj da kasnije zatrebaju za provjeru ili usporedbu.
- Većina online trgovina kupcima šalje potvrdu preko e-maila, sačuvajte te poruke! - savjetuju iz EUROPOL-a. Uobičajene pogreške u online kupnji su isporuka pogrešnog proizvoda ili usluge, neispravan/oštećen proizvod i neprimitak robe. Ako kupac ima problema s proizvodom ili isporukom, uvijek se treba prvo obratiti trgovini u kojoj je kupnja obavljena, i to po mogućnosti e-poštom kako bi imali evidenciju svoje korespondencije. Ako se problem s trgovcem ne može riješiti, treba se obratiti službi za korisnike svoje banke, gdje će se dobiti daljnje upute, primjerice treba li podnijeti prijavu policiji.
Sandra Lacić