Autoglas
UGAŠENI AUTOMOBILI KOJI NISU UGLEDALI SVJETLO DANA:

BMW koji su stopirali je 530iX Enduro Touring
Objavljeno 13. rujna, 2022.
Procijenjena prodajna cijena bila je 170.000 DEM, i to pod uvjetom da ima bar 50 kupaca. Sve je ostalo na prototipu

BMW 530iX Enduro Touring bio je zamišljen da se proizvede u seriji od najmanje 50 vozila. Već tada je ovaj automobil bio opremljen zračnim ovjesom, snažnim 3-litrenim rednim šestakom od 246 KS i, naravno, pogonom na sve kotače. No, BMW je stopirao projekt.



BMW je 1992. otvorio odjel BMW Individual, čiji je zadatak bio učiniti nemoguće mogućim. Osim toga, morao je biti zajamčen uobičajeni BMW-ov standard za sigurnost i kvalitetu. Ideja nije nedostajalo, od četverovratne Serije 7 bez krova preko neobičnih roadstera pa do ponekih više nemogućih nego mogućih studija. No, već 1993. su se domislili konstruirati automobil za sve namjene s izraženim karakterom za slobodno vrijeme.

Podignut krov


Brzo je pronađen pravi automobil za preradu; 525iX nudio je željenu vuču na svim kotačima, a verzija Touring potrebnu utovarnu površinu, iako ne i visinu. Prvi kirurški zahvat stoga je uključivao kompletan krov koji je zajedno sa standardnim dvostrukim kliznim šiberom podignut za 13 centimetara. Sukladno tome narasla su i vrata prtljažnika, dok spojler na prednjem rubu krova treba popraviti promijenjenu aerodinamiku.

Dva reflektora integrirana u njega te čelična zaštita podvozja i kartera obvezna su oprema ako se vlasnik zaigra izvan asfalta. Također je dorađeno i podvozje. Umjesto spiralnih opruga ugrađeni su zračni jastuci koji se napajaju komprimiranim zrakom, To je omogućilo prilagođavanje razmaka od tla ovisno o okolnostima, u četiri stupnja, od 2,5 centimetara niže do 2,5 centimetara više od normalne visine, bez obzira na opterećenje. Sve to je ovom nesuđenom rodonačelniku karavana za slobodno vrijeme omogućilo vrhunsku prohodnost na terenu.

Cijena...


Iako je mnogo snage pri maloj brzini na terenu uobičajeno, to je bilo suprotno od onoga što 525i inače nudi. I još uvijek nije bilo dovoljno, Kad serijski motor počinje gubiti dah, dodatni obujam daje mu novu snagu – za to je bio zadužen odjel Motorsport GmbH. Dva milimetra veći provrt cilindra i posebna radilica s deset milimetara više hoda povećali su obujam 6-cilindraša za 0,5 l na 3,0 litre.

Umjesto standardnih 192 KS (141 kW), sada je dostupno 246 KS (181 kW) dok se maksimalni okretni moment povećao s 245 na 316 Nm pri 4250 o/min. Individualizirano opremanje vozila elementima koji će vlasniku i obitelji pomoći u vikend-aktivnostima ono je što je u konačnici trebalo razlikovati BMW Enduro od običnog karavana. Prije svega, zadovoljenje osnovnih potreba hobista za toplinom, strujom i komprimiranim zrakom. Standardi su već tad bili visoko postavljeni, po svim točkama.

I gdje je onda zapelo? Procijenjena prodajna cijena bila je 170.000 DEM, i to pod uvjetom da ima bar 50 kupaca. Toliko je tada koštao E34 M5 Touring, pa je odmah jasno zašto je sve ostalo na jednom prototipu. No i dalje nas čudi što još uvijek ne vidimo BMW u ovom tržišnom segmentu (svoje povišene karavane C i E klase na kraju je predstavio i Mercedes), jer je potražnja za ovakvim automobilima koji spajaju najbolje od nekoliko automobilskih svjetova sve veća.

Milan Bugarić
Bogata oprema
Serijski je 530iX Enduro Touring trebao imati parking grijač, dodatno napajanje s pomoću posebne baterije i minikompresor koji može napuhati ne samo gume bicikla nego i cijeli gumenjak. U podnici prtljažnika bila su sklopljena dodatna dva sjedala. Ovaj vikend-avanturist imao je vrlo dobru razinu opreme za ono vrijeme; dvobojnu karoseriju, aluminijske felge, dodatne zaštite karoserije, automatsku klimu, tempomat, električna Recaro sjedala, telefon, BMW stereo i nekoliko drugih luksuznih dodataka iz ranih 90-ih.

Možda ste propustili...