Ekonomija
PRILAGODBA POREMEĆAJIMA U OPSKRBI I INFLACIJI

Potrošači promijenili način života, ali i kupovne navike
Objavljeno 11. srpnja, 2022.
Globalne nesigurnosti potaknule potrošače da se više usmjere na domaća tržišta

Izdržljivost potrošača stavljena je na kušnju tijekom posljednje dvije godine. PwC-ovo istraživanje mišljenja potrošača za 2022. godinu otkriva da se potrošači nastavljaju prilagođavati poremećajima lanca opskrbe i rastućoj inflaciji. U istraživanju su izneseni stavovi 9069 potrošača u 25 zemalja i teritorija.



Za potrošače koji su bili suočeni s problemima u lancu opskrbe, kao što je nedostupnost proizvoda ili isporuka kasnija od očekivane, mnogi kažu da ne bi oklijevali promijeniti svoje navike. Više od trećine (37 %) kaže kako je spremno kupovati kod različitih trgovaca kako bi zadovoljilo svoje potrebe ili kako bi se, u slučaju kupaca koji kupuju u fizičkim trgovinama, bez problema prebacili na internetsku kupnju. Gotovo trećina internetskih kupaca (29 %) spremna je kupnji u trgovinama dati priliku ako bi to bolje zadovoljilo njihove potrebe, a 40 % bi koristilo internetske stranice za usporedbu kako bi provjerilo dostupnost proizvoda.

Spremni platiti više


Globalne nesigurnosti i problemi s lancem opskrbe također su potaknuli brojne potrošače da se više usmjere na svoja domaća tržišta. Osam od deset ispitanika izrazilo je spremnost platiti cijenu višu od prosječne za proizvode proizvedene u zemlji ili lokalno.

Do sada je većina ispitanih potrošača uspjela izići na kraj s višom inflacijom. Više od 75 % ispitanika očekuje da će zadržati ili povećati trenutačnu razinu potrošnje. Naime, 47 % ispitanika očekuje da će izdavati više za namirnice, a više od četvrtine potrošača planira smanjiti potrošnju u brojnim kategorijama, uključujući luksuzne/premium proizvode (37 % ispitanika), odlazak u restorane (34 %), umjetnost, kulturu i sport (30 %) i modu (25 %),

Općenito gledano, kada je riječ o iskustvu kupovanja, potrošači koji kupuju u fizičkoj trgovini (65%) i potrošači koji kupuju preko interneta (56 %) naveli su porast cijena namirnica kao najznačajniji problem s kojim su se suočili. Više od polovine ispitanih potrošača, 57 %, kaže da se gotovo uvijek ili često suočavaju s porastom cijena namirnica. Kada je riječ o zemljama u kojima je najviše ispitanika suočeno s inflacijom u kategoriji prehrambenih proizvoda, sa 69 %, SAD i Kanada zaostaju samo za Južnoafričkom Republikom (76 %) i Brazilom (74 %).

Poremećaji u lancu opskrbe također su utjecali na iskustvo kupnje, ponajviše zbog nemogućnosti kupnje proizvoda jer ga nema na zalihi (pri internetskoj kupnji 43 %; pri kupnji u fizičkoj trgovini 37 %). Potrošači također navode duže vrijeme dostave za proizvode internetske kupovine (42 %) i duža čekanja u redovima ili gužve u slučaju fizičkih trgovina (36 %).

Sabine Durand-Hayes, globalna voditeljica tima za usluge tržištima potrošača iz PwC-a Francuska, rekla je: "Baš kao što potrošači nastavljaju mijenjati svoje kupovne navike i preferencije, aktivno tražeći najbolje iskustvo kupnje, trgovci na malo i proizvođači moraju se brzo prilagođavati kako bi zadovoljili promjenjivu potražnju i prevladali pritiske u obliku inflacije i poremećaja u lancu opskrbe. Nije izgledno da će ti pritisci uskoro popustiti. Agilna poduzeća koja se mogu nositi s višestrukim poremećajima, a pritom zadržati fokus na zahtjevima svojih kupaca, imaju najbolje izglede za uspjeh u ovom burnom okruženju."

Internetska prodaja


Potrošači su promijenili način života i kupovne navike kao rezultat pandemije bolesti COVID-19 i čini se da su se mnoge od tih navika ukorijenile, a još će ojačati tijekom sljedećih šest mjeseci. Kao posljedica pandemije, 63 % ispitanih potrošača reklo je da je već povećalo učestalost svoje internetske kupnje, dok je 42 % smanjilo kupovinu u fizičkim trgovinama. Polovina ispitanika češće je kuhala kod kuće, a 50 % se češće bavilo slobodnim aktivnostima kod kuće. Što se tiče budućnosti, ovi potrošači očekuju da će se s vremenom još i više baviti istim aktivnostima, a 50 % njih očekuje da će više kupovati preko interneta, 46 % planira više kuhati kod kuće, 41 % će se više baviti slobodnim aktivnostima kod kuće, 41 % će kupovati više od trgovaca koji nude učinkovitu dostavu, 22 % će manje kupovati u fizičkim trgovinama, a samo 33 % će povećati kupnju u fizičkim trgovinama.

Zdenka Rupčić
Virtualna stvarnost već ima utjecaja
Utjecaj virtualne stvarnosti i metaverzuma kao potrošačkog kanala tek se nazire, ali postoje goleme implikacije za poduzeća i trgovce. Globalno, 32 % ispitanih potrošača služilo se virtualnom stvarnošću u posljednjih šest mjeseci (najveći broj zabilježen je u Kini, 56 %; Indiji, 46% i Kataru, 45 % i među pripadnicima generacije Z i mladim milenijalcima, obje skupine po 39 %). Više od polovine koristilo je virtualnu stvarnost za igranje igrica ili gledanje filmova/TV emisija (51 %) ili za ulazak u virtualni svijet. Gotovo trećina korisnika virtualne stvarnosti (32 %) kaže da su kupili određene proizvode na temelju testiranja/razgledanja u trgovinama preko virtualne stvarnosti, a dvoje od deset (19 %) koristi virtualnu stvarnost za kupnju luksuzne robe. Štoviše, 45 % očekuje povećanje vlastite potrošnje u budućnosti preko virtualne stvarnosti.

Kao posljedica pandemije, 63 % ispitanih potrošača povećalo je učestalost svoje internetske kupnje

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana