Ekonomija
TIHOMIR ADAM PREDSJEDNIK UPRAVE BELJA

Iznimno smo ponosni na 325 godina poslovanja tvrtke Belje
Objavljeno 6. srpnja, 2022.
Jedna smo od najznačajnijih kompanija u Hrvatskoj i jedan od najznačajnijih proizvođača hrane

Prošlo je 325 godina od kada je Eugen Savojski, 1697. godine, osnovao imanje Belje i dao izgraditi svoj dvorac u Bilju.
Nakon više od tri stoljeća Belje je postalo jedna od najznačajnijih poljoprivrednih kompanija u Hrvatskoj i regiji te jedan od najznačajnijih proizvođača domaće hrane. Početkom ove godine Upravu Belja preuzeo je Tihomir Adam, iskusni menadžer koji iza sebe ima bogatu poslovnu karijeru. Radio je na velikim investicijskim projektima u nekoliko velikih poslovnih sustava. Prije dolaska na čelnu funkciju u Belju bio je predsjednik Uprave Zvijezde, kompanije u sastavu Fortenova grupe, s kojom Belje ima intenzivnu suradnju u distribuciji i prodaji mliječnih proizvoda. Vrijedan beljski jubilej, najnovija globalna situacija, žetva, dosadašnji rezultati poslovanja i poslovni planovi povod su našeg razgovora s Tihomirom Adamom.

Zbog rata u Ukrajini ovogodišnja je žetva pod posebnim povećalom. Kakva je situacija u Belju, odnosno poljoprivrednim kompanijama Fortenova grupe?

- Krenuli smo u žetvu pšenice sredinom prošlog tjedna, nakon što smo završili žetvu ječma i uljane repice. Mogu reći da su prinosi u skladu s očekivanjima, jer je ovu godinu obilježilo sušno razdoblje u proljeće, u kojem smo imali 170 litara manje kiše nego u prosječnim godinama i to će sigurno utjecati na prinose. Belje, Vupik i PIK Vinkovci imaju zajedno 7000 hektara pod pšenicom, od čega je više od 4000 hektara samo u Belju. Naše tri kompanije zajedno proizvedu oko šest posto pšenice proizvedene u Hrvatskoj. Pšenica je jedna od rijetkih kultura koja se u Hrvatskoj proizvodi u dvostruko većim količinama od naših potreba, pa, što se tiče te žitarice, na nas neće utjecati ratna razaranja u Ukrajini.

Zaokružen proces


Hrvatska nije samodostatna u brojnim segmentima poljoprivredne proizvodnje. Kako biti uspješniji u tome i gdje vi plasirate svoju pšenicu, ječam, kukuruz, rajčicu?

- Sirovine koje uzgajamo na našim oranicama završavaju unutar našeg sustava, uglavnom za proizvodnju stočne hrane, jer smo najveći uzgajivači svinja i junadi u Hrvatskoj i najveći proizvođač kravljeg mlijeka. U našem sustavu je 38 farmi i za sve njih trebamo osigurati hranu prilagođenu uzgojnim potrebama svinjogojstva, tova junadi i mliječnog govedarstva. Mi pratimo sljedivost proizvodnje hrane Od polja do stola i cijeli taj zaokruženi proces počinje već od vlastitog sjemena. Samo smo ove godine, u proljetnoj sjetvi na našim oranicama zasijali 50 posto ukupne domaće proizvodnje sjemenskog kukuruza. Prije sedam godina Belje je krenulo u hidroponski uzgoj rajčice u stakleniku u Mitrovcu. Na 4,5 hektara godišnje proizvedemo oko 2700 tona domaće rajčice, koju beremo u fazi pune zrelosti i odmah ju nakon berbe distribuiramo u trgovine diljem Hrvatske. Takvi projekti cjelogodišnjeg uzgoja i upotreba moderne tehnologije za razvoj poljoprivrede ključ su uspjeha u proizvodnji i povećanju samodostatnosti.

Koliko je rast cijena sirovina i energenata utjecao na vašu proizvodnju i na što najviše?

- Rast cijena energenata potaknuo je rast cijena svih sirovina, repromaterijala i prijevoza, što znači da je utjecao na sve naše proizvodnje. Sada je ključna prilagodba na nove uvjete i maksimalna optimizacija poslovanja. S naše strane činimo sve što možemo kako bismo održali postojeće stanje, ali kontinuirano radimo i na razvojnim projektima za unaprjeđenje proizvodnje. Posebno smo fokusirani na mljekarski sektor i otkup mlijeka od naših kooperanata jer za našu liniju mliječnih proizvoda Kravica Kraljica koristimo se isključivo domaćim mlijekom, kako s naših farmi tako i s farmi naših kooperanata. Nakon rasta cijena u proljeće, od 1. lipnja smo dodatno podignuli otkupne cijene mlijeka za 15 lipa.

Ljeto je sezona intenzivnih radova u poljoprivredi. Imate li dovoljan broj sezonskih radnika? Kakva je situacija sa zapošljavanjem generalno?

- Za sezonske poslove zapošljavamo uglavnom lokalne stanovnike i sezonske radnike iz okruženja. Iako je dostupnih i zainteresiranih radnika sve manje, do sada nismo uvozili radnu snagu. Ipak, situacija je sve alarmantnija. Najzainteresiraniji za rad u sezoni su umirovljenici, no oni rade na vaučere, pa mogu raditi samo tri mjeseca u godini. To je šteta, jer su pouzdani i vrijedni radnici koji bi mogli raditi i osigurati si dodatan izvor prihoda. S obzirom na to da je Belje kompanija s 1600 zaposlenih, fluktuacija radne snage normalna je pojava. Mi stalno zapošljavamo nove djelatnike, a na našoj web-stranici objavljeni su natječaji za zapošljavanje na otvorenim pozicijama.

Nove tehnologije


Prema vašem mišljenju, prepoznaju li hrvatski potrošači benefite domaće proizvodnje hrane i cijeli proces proizvodnje? Što potrošače najviše motivira na kupnju ABC sira, Baranjskog kulena, mlijeka Kravica Kraljica?

- Rekao bih da djelomično prepoznaju i da je važna stalna promocija domaćih proizvoda i njihove vrijednosti. S obzirom na situaciju na tržištu, potrošači su iznimno osjetljivi na cijene, ali činjenica je da preferiraju kvalitetne domaće proizvode kad god to mogu. Na izbor mlijeka Kravica Kraljica sigurno utječe činjenica da je riječ o 100 % domaćem mlijeku, Baranjski kulen ima oznaku zaštićenog zemljopisnog podrijetla EU-a, a ABC sir nastaje od samo tri sastojka - mlijeka, vrhnja i malo morske soli.

Beljska je vinarija jedna od najvećih u Hrvatskoj. Kako ide prodaja vina i koliko vam je važna ovogodišnja turistička sezona?

- Turistička sezona je izuzetno važna za sve naše proizvode, pa tako i za plasman i prodaju vina. Brojke turističkih dolazaka i noćenja u prvoj polovini godine daju nam svima razloga za optimizam, pa očekujemo i dobru prodaju svih linija naših vina, od select i premium butelja do pjenušaca i Goldberga. U posljednjih godinu dana osvojili smo brojne nagrade za kvalitetu i siguran sam da će potrošači to prepoznati.

Belje je jedna od rijetkih kompanija u Hrvatskoj koja se može pohvaliti s 325 godina tradicije. Kakvi su planovi?

- Izuzetno smo ponosni na 325 godina poslovanja Belja. To je veliki jubilej ne samo za hrvatske nego i za svjetske prilike. Brojne su generacije stvarale i razvijale našu kompaniju, a to nastavljamo i mi. Upravo smo naručili novu poljoprivrednu mehanizaciju u vrijednosti od deset milijuna eura, a toliki iznos planiramo uložiti i u navodnjavanje 4000 hektara. Naš glavni fokus u budućnosti bit će na ulaganjima u daljnji razvoj, nove tehnologije i naše zaposlenike.

Ivica Getto
POTROŠAČIMA JAMČIMO KVALITETU PROIZVODA
Što konkretno znači sljedivost Od polja do stola? Na koji se način prati sljedivost proizvodnje i zašto je ona važna? Sljedivost proizvodnje hrane u Belju počinje od naših oranica i sjemena. To znači da ciljano sijemo kulture koje su nam potrebne za hranidbu stoke i proizvodnju stočne hrane kako bismo dobili meso odnosno mlijeko visoke kvalitete. Prema LOT broju koji je otisnut na ambalaži naših mliječnih proizvoda znamo vrijeme proizvodnje, farmu s koje je došlo mlijeko i kvalitetu mlijeka. Na taj način potrošačima jamčimo maksimalnu posvećenost tijekom cijelog procesa i osiguravamo visoku kvalitetu finalnog proizvoda.

Možda ste propustili...

PROGNOZE TRANSFORMACIJA KRIZE SE NIŽU JEDNA ZA DRUGOM I NE NAZIRE IM SE KRAJ

Zašto će se neke tvrtke u idućih šest godina ili spasiti ili uništiti?

VEĆINA WEB-STRANICA NAJVEĆIH HRVATSKIH KOMPANIJA ENERGETSKI JE NEODRŽIVA

Internet je četvrti najveći zagađivač okoliša u svijetu

Najčitanije iz rubrike