Autoglas
GORIVO VISOKA RAZLIKA U CIJENI MUČI VOZAČE

Premium ili obično, pa što da točim u auto?
Objavljeno 28. lipnja, 2022.
Premium goriva su bolja, učinkovitija i produljuju radni vijek motora. No i obična goriva su kvalitetna, ali i mnogo jeftinija

Jedno od najčešćih pitanja koje vozači postavljaju zadnjih tjedana otkada su cijene goriva podivljale jest - sipati premium gorivo, ili obično? Prije nekoliko mjeseci, kada je razlika bila do pola kune po litri, oni koji su u spremnik točili premium gorivo činili su to i dalje, no danas je situacija znatno drugačija. Nemali broj vozača prešao je na toenje običnog goriva, a glavni razlog je, naravno, cijena.



Krenimo s dizelom, litra običnog košta, zbog Vladine uredbe koja traje još tjedan dana, 13,08 kuna. S druge strane premium dizel-gorivo skuplje je za točno tri kune (varira od benzinske do benzinske, od 16,06 do 16,18 kuna za litru). A kada se te brojke pretoče u spremnik, nema onog tko se ne zamisli. Ako je spremnik kapaciteta 45 litara, ušteda iznosi, ako točimo običan dizel, čak 135 kuna! A ako je spremnik od 60 litara, to je već visokih 180 kuna.

Što se tiče benzina razlika između običnog i premium proizvoda nešto je manja u odnosu na dizel.

Dvojba


Običan benzin Eurosuper 95 Vladinim je ukazom fiksiran na 13,50 lipa za litru, dok je litra Eurosupera 95+ 15,15 kuna za litru. Skuplji je Eurosuper 100 koji, ovisno o benzinskoj, košta između 15,66 i 15,75 kuna za litru. I tu se može pristojno uštedjeti ako se toči jeftinije gorivo.

I kad se pogledaju sve te brojke razumljivo je, iz ekonomskog aspekta, zašto se veliki broj vozača koji su prije točili premium gorivo, ponovno odlučio za korištenje običnog. Ostaje još jedna nedoumica, kakva je zapravo razlika između običnog i premium goriva, i je li obično gorivo "zdravo" za automobil? Na to pitanje odmah treba dati odgovor - naravno da je i obično gorivo kvalitetno. Vozači koji toče običan euroditel, ili eurosuper 95, nemaju razloga za brigu. Sva su goriva velikih kompanija na benzinskim postajama u Hrvatskoj vrlo kvalitetna i lišena su svih neželjenih sastojaka i nečistoća. Razlike u odnosu na premium goriva zanemariva su. I treba znati kako premium gorivo ne pruža nikakvu dodatnu snagu, ili veći doseg.

Učinkovitost


Prednosti su premium goriva da su bolja, učinkovitija i produljuju radni vijek motora. Sadrže aditive koji uklanjanju naslage nastale prilikom procesa izgaranja te povećavaju mazivost i zaštitu od korozije. Premium goriva su otpornija na niske temperature i osiguravaju bezbrižno paljenje i neometan rad motora zimi. Premium goriva su doista pametan izbor.

Primjerice, dizelska premium goriva od “običnih” se razlikuju po tome što u sastavu imaju manje štetnih tvari za motor i sustav ubrizgavanja, a koje mogu u određenim uvjetima utjecati na kraći vijek trajanja motora. No, kao i kod benzinskih goriva, doznajemo iz Oryx Asistencije, brojne nezavisne studije nisu pokazale značajnije prednosti za premium goriva. Ipak, kod dizelskih goriva ima jedna vrlo važna premium varijanta, a to je ona koja se pojavljuje zimi. Riječ je o zimskom gorivu (u Ini se ono, primjerice, naziva Arktik), koje je pametno koristiti kada putujete primjerice u Alpe na skijanje, gdje bi normalno gorivo namijenjeno za Hrvatsku moglo imati problema sa smrzavanjem.

Milan Bugarić
PREMIUM BENZIN
Plus, Max, Class, Premium i slični nazivi, neka su od imena pod kojima se na benzinskim crpkama u Hrvatskoj prodaju premium goriva. Ona se svojim oktanskim brojem ne razlikuju od “običnih”, ali u sebi imaju dodatne aditive koji bi u teoriji trebali pridonijeti boljem radu motora, manjoj potrošnji, čišćem ispuhu. Brojne nezavisne studije nisu pokazale neke značajnije prednosti za premium goriva. Ona su financijski neisplativa, ali tehnički preporučljiva, jer vam bolje gorivo ni na koji način ne može naškoditi.