Autoglas
HRVATSKA PREMIJERA: MERCEDES EQS

Električna krstarica stigla je u Hrvatsku
Objavljeno 17. svibnja, 2022.
Model EQS prva je potpuno električna limuzina iz serije Mercedes EQ s kojom proizvođač iz Stuttgarta redefinira ovaj segment vozila

Nije svaka automobilska premijera ni blizu nalik jedna na drugu. Pogotovo danas, kada mnogi od nas koji imaju više desetljeća iskustva u autonovinarstvu i više milijuna kilometara pod kotačima, s dolaskom elektrifikacije iznova uče osnovne tehničke pojmove i upoznaju nove proizvođače koji pogotovo s Dalekog istoka niču poput gljiva poslije kiše. No Mercedes je tu ipak konstanta, proizvođač koji je izmislio automobil, pa je logično očekivati kako će njegovi električni modeli biti nešto posebno.



Sjećam se ljeta 1998. godine i domaće prezentacije tada nove S klase (W220) kada je tadašnja prva dama Mercedesa kod nas, profesorica Branislava Malvić, citirala Antuna Branka Šimića. "Pjesnici su čuđenje u svijetu, a nova S klasa je čuđenje za novo tisućljeće!" rekla je tada. Dvadeset i nešto godina kasnije sve se preokrenulo, na način tada nezamisliv. Lani globalno, pretprošlog tjedna lokalno, kod nas je stigao najluksuzniji model Mercedesove linije EQ, EQS, pandan S klasi s tradicionalnim pogonom.


Iako je model EQS bliski srodnik nove S-klase, izrađen je na potpuno električnoj arhitekturi. Taj potpuno novi koncept omogućio je strogo namjenski dizajn: sa svojim zakrivljenim linijama i s prema naprijed pomaknutom kabinom i ravučenim stražnjim krajem jasno se razlikuje od vozila s ICE pogonom od kojeg je čak i nešto veći, iako pritom uopće ne djeluje glomazno. Dizajnerska filozofija "senzualne čistoće" Mercedesova šefa dizajna Gordena Wagenera u kombinaciji s progresivnim luksuzom je i ovdje prisutna. Odražava se u naglašenim površinama, smanjenom broju spojeva i linearnim prijelazima, odnosno dizajnu bez vidljivih spojeva.

Brojni senzori


Iznutra odmah upada u oči impresivni MBUX Hyperscreen, veliki zakrivljeni zaslon koji se proteže gotovo čitavom širinom vozila. Ispod staklenog pokrova nalaze se tri zaslona te se dobiva dojam kao da se stapaju u jedan. Adaptivni softver MBUX se u cijelosti prilagođava korisniku i nudi prilagođene sugestije za razne funkcije informacija i zabave, udobnosti i postavki vozila. Uz pomoć takozvanog nultog sloja, ovisno o situaciji i kontekstu, najvažnije aplikacije se uvijek nude na prvoj razini unutar vidnog polja. U svoj toj hrpi elektronike je i najnovija generacija sustava pomoći i potpore vozaču u vožnji. Zahvaljujući ravnoj električnoj platformi EVA2 prostora ima kao u velikom monovolumenu, a stupanj opremljenosti, luksuza i kvalitete izrade nadmašio je sve što smo do sada mislili i znali o marki s nišanom na nosu. EQS ima do čak 350 senzora, ovisno o opremi. Bilježe udaljenosti, brzine i ubrzanja, uvjete rasvjete, padaline i temperature, zauzeće sjedala kao i treptaj oka vozača/ice ili govor putnika. Ovo mnoštvo informacija obrađuju kontrolne jedinice koje uz pomoć algoritama donose odluke munjevitom brzinom. Dakle, radi se o - mozgovima.


Cijene


Kad je riječ o pogonskom sklopu, tu također nije razočarao. Svi modeli imaju električni pogonski sklop (eATS) na stražnjoj, a inačice s 4MATIC pogonom također imaju eATS i na prednjoj osovini. Opremljen je i novom generacijom baterija sa znatno višom gustoćom energije, pa je iskoristivi kapacitet od 107,8 kWh omogućuje doseg do čak 783 km kod modela EQS 450+ s 333 KS i 565 Nm koji prema WLTP-u ima potrošnju energije od 20.4-15.7 kWh/100 km. S pogonom na sve kotače EQS 450 razvija 360 KS i 800 Nm. U sredini ponude je EQS 500 4Matic s 449 KS i 855 Nm, dok je na vrhu EQS 580 4Matic koji razvija 524 KS i 825 Nm te 2,6 tona tešku limuzinu s mjesta do "stotke" lansira za samo 4,3 sekunde. Pri tome je potrošnja energije 21.8 - 17.4 kWh/100 km. I to nije sve, AMG je već pripremio svoju verziju, EQS 53 AMG 4Matic+ sa 658/761 KS i 950, odnosno 1020 Nm s paketom Performance. I ovdje je doseg iznad 500 km.

Mnogo se još toga može nabrojiti, a i ovako smo već došli na granicu izvještavanja i skribomanije. Cijene se kreću od 880.105 kn za model EQS 450+, a 4Matic je 31.100 kn skuplji. Slijedi EQS 500 4Matic za 992.746 kn, a na vrhu je redovite ponude EQS 580 4Matic za 1.126.000 kn. Ulaz u svijet električnih Mercedes AMG-a u obliku EQS 53 AMG 4Matic+ stoji od 1.256.000 kn naviše.

Mato PAVLIČEVIĆ
// hrvatska premijera //
KRUG OKRETANJA OD 10,9 METARA
Praktičnom i dinamičnom iskustvu vožnje pridonosi standardno upravljanje stražnjom osovinom s kutom zakreta do 4,5 stupnjeva. Alternativno, upravljanje stražnjom osovinom sa zakretom do deset stupnjeva može se naručiti ili naknadno aktivirati nadogradnjom putem bežične veze (OTA). To EQS-u, koji je dugačak 5,21 i s međusovinskim razmakom od 3,21 metara, omogućuje krug okretanja od samo 10,9 metara, što odgovara krugu okretanja niza modela iz kompaktne klase. Vozač može parkirati automobil koristeći pametni telefon i funkciju Remote Parking Assist. Također, uz opcijski DRIVE PILOT, u mogućnosti je voziti u uvjetovanom autonomnom režimu do 60 km/h u slučaju gustog prometa ili u kolonama na prikladnim dionicama autocesta; u početku samo u Njemačkoj. Vozač će, dok ne koristi čari autopilota, noću cijeniti revolucionarnu tehnologiju svjetala Digital Light.

INTELIGENTNI PROGRAMI PUNJENJA
Baterija se može puniti snagom do 200 kW na brzim punjačima s istosmjernom strujom, a energija se za dodatnih 300 kilometara dosega (WLTP) može napuniti za samo 15 minuta na DC brzim punjačima sa strujom od 500 A. Kod kuće ili na javnim punionicama može se praktično puniti izmjeničnom strujom snage od 11 do 22 kW. Također, postoje razni inteligentni programi punjenja koji se mogu automatski aktivirati ovisno o lokaciji i funkcijama, kao što je specijalni program punjenja koji čuva bateriju. Rekuperacija energije može biti do čak 290 kW kod modela 4Matic.