Ekonomija
GENERACIJSKI JAZ: NERAZUMIJEVANJE BROJNIH MOGUĆNOSTI DIGITALNOG POSLOVANJA

Sadašnja generacija vlasnika manje je spremna prepustiti poduzeće mladima
Objavljeno 13. travnja, 2022.
Polovina ispitanika kaže da je više angažirana prema svom poduzeću nego prije pandemije

U novom PwC-ovu istraživanju 65 % pripadnika generacije nasljednika vlasnika obiteljskih poduzeća (NextGen, nova generacija) izjavilo je da je ostvarenje poslovnog rasta glavni prioritet. Istodobno, gotovo isti udio (64 %) kaže da njihovo obiteljsko poduzeće ima priliku biti predvodnikom u području održivih poslovnih praksi. Više od polovine, 55 %, vjeruje da se njihovo obiteljsko poduzeće vodi načelom održivosti u svemu što radi, a 71 % shvaća da njihovo poduzeće ima odgovornost boriti se protiv klimatskih promjena i njihovih posljedica.



U ovom je istraživanju ispitano više od tisuću pripadnika generacije nasljednika vlasnika obiteljskih poduzeća u 68 zemalja diljem svijeta kako bi se utvrdili njihovi ključni prioriteti i izazovi s kojima se suočavaju.

Stvaranje vrijednosti


Peter Englisch, globalni voditelj usluga obiteljskim poduzećima iz PwC-a Njemačka, izjavio je: "Nije lako obiteljskom poduzeću preživjeti više generacija vlasnika. Pripadnici generacije nasljednika s kojima smo razgovarali, kao i sadašnja generacija vlasnika, razumiju kako je rast nužan za stvaranje vrijednosti za buduće generacije. Nova generacija također shvaća da je potrebno usvojiti nove pristupe i vještine kako bi se potaknuo rast i poslovanje održalo uspješnim. Stoga ne čudi da su rješavanje pitanja održivosti i klimatskih promjena visoko na njihovu dnevnom redu."

Premda je pripadnicima nove generacije vlasnika obiteljskih poduzeća jasno da je održiva poslovna praksa neizostavan element dugoročnog uspjeha, istraživanje pokazuje da će možda morati pojačati svoj angažman u tom području u bliskoj budućnosti. Prema istraživanju, pripadnici nove generacije vlasnika kažu da su trenutačno aktivni na području ostvarivanja poslovnog rasta (59 %), vode računa o tome da tvrtka nudi odgovarajuće proizvode i usluge (50 %) i usvajaju nove tehnologije (44 %). Samo 28 % ispitanih izjavilo je da trenutačno poduzima korake kako bi stavilo veći naglasak na održivost i učinak, ali 72 % očekuje da će se tome posvetiti u budućnosti. Također, samo četvrtina pripadnika nove generacije vlasnika izjavila je da trenutačno poduzima korake usmjerene na smanjenje utjecaja svog poslovanja na okoliš, a 65 % očekuje da će to činiti u budućnosti. Pandemija COVID-19 pokazala se kao dvosjekli mač u pogledu uključenosti nove generacije vlasnika u obiteljsko poslovanje. Gotovo polovina ispitanika, 43 %, kaže da je više angažirana prema svom obiteljskom poduzeću nego prije pandemije te da je sada više uključena u posao. Više od polovine, 56 %, vjeruje da se komunikacija između članova obitelji vezana uz poslovanje povećala tijekom pandemije. No čini se da je zbog neizvjesnosti koju je prouzročila pandemija sadašnja generacija vlasnika poduzeća manje spremna prepustiti kontrolu, a novoj je generaciji teže dokazati se. Samo 28 % nove generacije vlasnika obiteljskih poduzeća kaže da im je dodijeljena odgovornost za vođenje značajnih internih operacija, za razliku od 48 % iz našeg istraživanja 2019. godine; 32 % kaže da ih se uključuje prilikom evaluacije novih ideja, manje nego 2019., kada je taj udio iznosio 36 %; a 45 % ih smatra da im je teško dokazati se kao novi lider ili član uprave.

Nesklonost umirovljenju sadašnje generacije vlasnika predstavlja poseban izazov novoj generaciji, smatra 57 % ispitanika. Nadalje, 39 % pripadnika nove generacije kaže da postoji otpor unutar poduzeća prema prihvaćanju promjena.

Za novu generaciju vlasnika i za obiteljska poduzeća općenito vrlo je pozitivna činjenica to što 61 % kaže da je obitelj izradila plan nasljeđivanja poslovanja, a 39 % pripadnika nove generacije kaže da su bili uključeni u njegovu izradu.

Plan nasljeđivanja


Peter Englisch izjavio je: "Dobro razrađen plan nasljeđivanja poslovanja ključan je za obiteljska poduzeća. Lideri nove generacije pokazuju veći angažman i predanost poslu, ali izazov je u izgradnji povjerenja između sadašnje i nove generacije. Naše istraživanje pokazuje da se obujam komunikacije povećao i da je to dobra osnova za novi međugeneracijski ugovor. Ovo je trenutak za razradu planova nasljeđivanja i definiranje vještina vođenja potrebnih za postizanje rasta u budućnosti, ključnih mjerila na putu do nasljeđivanja i koraka koje nova generacija mora poduzeti kako bi pokazala da je spremna preuzeti uzde. Na taj način sadašnja generacija može s većim pouzdanjem preuzeti ulogu podrške."

PwC je nedavno ispitao i sadašnju generaciju vlasnika obiteljskih tvrtki i, premda oni i nova generacija na brojna područja gledaju jednako, postoje neke značajne razlike. Obje generacije usredotočene su na rast, ali samo polovina od sadašnje generacije vjeruje da njihovo poduzeće ima odgovornost u borbi protiv klimatskih promjena i njihovih posljedica, u usporedbi s gotovo tri četvrtine pripadnika nove generacije. Sličan udio pripadnika nove generacije (76 %) vjeruje da njihovo poduzeće aktivno pridonosi zajednici, opet u usporedbi s tek nešto više od polovine (54 %) sadašnje generacije. Postoji i određeni digitalni jaz između generacija. Slični udjeli, 42 % nove generacije i 38 % sadašnje generacije vjeruje da njihovo poduzeće ima snažne digitalne kapacitete, ali trećina pripadnika nove generacije kaže da sadašnja generacija ne razumije u cijelosti mogućnosti i rizike digitalnog unutar poslovanja.
Z. Rupčić
Nesklonost umirovljenju sadašnje generacije vlasnika poseban je izazov novoj generaciji

Obiteljsko poduzeće može bolje osnažiti žene nove generacije
Istraživanje pokazuje da bi mnoge obiteljske tvrtke mogle imati koristi od pridavanja veće pozornosti ulogama svojih pripadnika i pripadnica nove generacije. Daleko manje ispitanih pripadnica nove generacije, 43 %, obavlja rukovodeće uloge, dok za pripadnike nove generacije taj postotak iznosi 59 %. Možda nije iznenađujuće da manje žena, 66 %, ima jasnu ideju o svojim osobnim ambicijama povezanim s budućom ulogom u obiteljskom poduzeću u usporedbi s muškarcima nove generacije vlasnika obiteljskih poduzeća, gdje taj udio iznosi 79 %. Štoviše, u pogledu područja s najvišim prioritetom - postizanje poslovnog rasta, samo polovina žena, njih 53 %, kaže da je aktivno uključena, u usporedbi sa 69 % muškaraca. Žene imaju relativno aktivnu ulogu u usporedbi s muškarcima u područjima koja uključuju poboljšanje radnih uvjeta (od 44 % do 46 %), snažniji fokus na ulaganja za održivost i učinak (od 33 % do 29 %) i smanjenje utjecaja organizacije na okoliš (od 27 % do 26 %), ali ima prostora za značajniju ulogu žena u mnogim prioritetnim područjima. Peter Englisch dodao je: “Obiteljska poduzeća služe kao dobar pokazatelj globalnom gospodarstvu, a rezultati našeg istraživanja su ohrabrujući. Nova generacija vlasnika obiteljskih poduzeća svjesna je bitne povezanosti ciljeva ESG-a i rasta. Spremni su učiti, prilagođavati se i preuzeti veću ulogu u oblikovanju budućnosti poslovanja i obitelji. Predanost koju zapažamo kod nove generacije daje nam razloge za optimizam u pogledu budućnosti izgrađene na temeljima održivog rasta. “022 PwC.

Možda ste propustili...

NAJVIŠE NOĆENJA ZABILJEŽENO JE U HOTELIMA

U Opatiji i Rijeci uspješna turistička sezona

VOĆARSTVO: NEGATIVAN TREND - U PADU POVRŠINE POD NASADIMA JABUKA

Nesređeno tržište i elementarne nepogode voćare doveli do dna

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

NAJVIŠE NOĆENJA ZABILJEŽENO JE U HOTELIMA

U Opatiji i Rijeci uspješna turistička sezona

2

TURIZAM, UMJESTO IZVOZNE, UVOZNA GRANA

U ponudi nekih hotela na Jadranu nijednog hrvatskog proizvoda

3

VOĆARSTVO: NEGATIVAN TREND - U PADU POVRŠINE POD NASADIMA JABUKA

Nesređeno tržište i elementarne nepogode voćare doveli do dna