Novosti
REGULACIJA NOVIH VOZILA

Stiže li kraj "slalomu" na pločniku i opasnoj vožnji e-romobilima?
Objavljeno 24. veljače, 2022.
Maksimalna brzina bit će 25 kilometara na sat * Osobna prijevozna sredstva neće smjeti koristiti mlađi od 14 godina

Izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje su trenutno u saborskoj proceduri, između ostalog, regulira se sudjelovanje u prometu osobnih prijevoznih sredstava (električni romobili, električni monocikli, segway i sl.). Vozači električnih romobila već naveliko stradavaju u prometu, a u listopadu prošle godine u Zagrebu je smrtno stradao 46-godišnji vozač e-romobila kada je na njega automobilom naletio 28-godišnjak.



Nove kategorije


Podsjetimo da se uvode dvije nove kategorije prijevoznih sredstava: pomoćna pješačka sredstva (romobili bez motornog ili električnog pogona, bicikli, role, koturaljke i sl.) i osobna prijevozna sredstva, tj. ona koja do sada nisu bila razvrstana ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima (monocikl s motornim ili električnim pogonom, segway te romobili s motornim ili električnim pogonom i dr.). Kako se predlaže izmjenama zakona, tijekom vožnje ta vozila dužna su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a iznimno se mogu kretati i na dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je dopuštena brzina kretanja do 50 kilometara na sat i manja, što bliže desnom rubu kolnika, ako je to dopušteno prometnim znakom, uz prethodno dopuštenje Ministarstva unutarnjih poslova. Dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvima je od 14 godina naviše.

Osobna prijevozna sredstva neće smjeti imati radni obujam motora veći od 25 cm³, odnosno trajna snaga elektromotora ne smije im biti jača od 0,25 kW, a na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 kilometara na sat. Ima onih koji smatraju kako nije u redu ograničavati jačinu motora tih vozila. "Koji je smisao ograničenja brzine elektromotora ako postoji ograničenje brzine? Primjer, možete kupiti auto od 65 ili 500 ‘konja‘ i jednako se ograničenje brzine odnosi na sve", kaže Mihal Jacić, tajnik Hrvatske udruge vozača električnih romobila.

U dosadašnjoj praksi osoba koja koristi električni romobil, električni monocikl ili segway smatrala se pješakom te se nije smjela kretati cestom već nogostupom. Međutim, pojavom električnih romobila i sličnih vozila, odnosno novih vrsta vozila čije se tehničke karakteristike zbog tehnološkog razvoja često mijenjaju, ili novih vrsta vozila za koja se ne može sa sigurnošću utvrditi o kakvim se vozilima radi, postojeća zakonska regulativa nije na zadovoljavajući način regulirala ovu problematiku.

Novim zakonom detaljnije se uređuje prometovanje vozača bicikala i osobnih prijevoznih sredstava da, kada se kreću biciklističkim trakom ili stazom, obrate pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja im se približavaju te prelaze kolnik pažljivo, da na mjestima gdje nije označena biciklistička staza preko kolnika zaustave bicikl ili osobno prijevozno sredstvo te pješice prijeđu preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika.



S obje ruke


Također, omogućuje se vozačima osobnih prijevoznih sredstava u nedostatku biciklističkih staza i trakova da se kreću površinama kojima se kreću pješaci, uz uvjet da vode brigu o sigurnosti drugih sudionika u prometu, što znači da pješaci i dalje neće biti sigurni od e-romobilista koji voze “slalom” po nogostupima. Zabranjuje se ostavljanje osobnog prijevoznog sredstva bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima. U zakon bi se trebalo uvesti i da vozačima osobnih prijevoznih sredstava nije dopušteno istodobno skidanje obje ruke s upravljača, pridržavanje za drugo vozilo, vožnja sa slušalicama u oba uha, ali i da na takvom vozilu može biti samo jedna osoba, dok se uvodi obveza da vozači na osobnim prijevoznim sredstvima od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću) te i danju u slučaju smanjene vidljivost nose reflektirajuću odjeću ili imaju neku drugu reflektirajuću oznaku.



Sandra Lacić
U ZAKONU I AUTOMATIZIRANA VOZILA
U zakon se uvodi i novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na cesti bez prisutnosti vozača. Također se propisuje kazna za vozače koji koriste vozila s ugrađenim sustavima za pomoć (djelomično automatizirano vozilo) na način da vozač ne sjedi na vozačkom sjedalu u vrijeme vožnje, odnosno da vozilo upravlja samostalno te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima. U slučaju zlouporabe takvih sustava predlaže se propisivanje novčane kazne u iznosu od 3000 do 7000 kuna.

PRIMJER NJEMAČKE
U Njemačkoj je za električne romobile dopuštena maksimalna brzina od 20 km/h, za upravljanje nije potrebna vozačka dozvola, minimalna dob za vozača je 14 godina, dopušteno je kretanje biciklističkim stazama, a ako nema staze, dopušteno je kretanje kolnikom ako je postavljen prometni znak “Dopušteno za romobile”

Najčitanije iz rubrike