Novosti
OGORČENI VINKOVAČKI ŽELJEZNIČARI O "UŠTEDAMA":

HŽ Slavoniju ostavlja bez radnika, linija i povlastica
Objavljeno 20. prosinca, 2021.
Manjak radnika u HŽ-u nadomješta se većim opterećenjem, tvrde željezničari

Glasu Slavonije javila se skupina zaposlenika Hrvatskih željeznica Putnički prijevoz (HŽ PP) iz Vinkovaca i, zamolivši za anonimnost (imena su poznata redakciji), ustvrdila kako, unatoč deklarativnom zauzimanju za projekte u Slavoniji i očuvanju radnih mjesta, HŽ PP svojim poslovnim potezima zapostavlja i gasi radna mjesta, ukida vlakove koje povezuju istok s ostatkom Hrvatske, što u konačnici ne dovodi do ušteda, već takvo poslovanje prouzročuje smanjenje broja putnika i drastičan pad prometa.



U EU-u važna


- Samo u protekle dvije godine u regionalnoj jedinci HŽ PP Vinkovci, pod koju kao zasebni domicili pripadaju Vinkovci, Slavonski Brod, Osijek i Pleternica, broj radnika smanjen je za više od 40. Rasporedni šefovi zbog kroničnog nedostatka ljudi, između ostalog zato što su svim radnicima na određeno vrijeme raskinuti ugovori, svakodnevno moraju improvizirati plan rada moleći strojovođe i konduktere koji su slobodni da uskoče ne bi li se putnički promet odvijao normalno i ne bi li se zadovoljila logistika u Zagrebu – nabrajaju primjere ogorčeni vinkovački željezničari i dodaju kako sve to izaziva silno nezadovoljstvo i stres kod radnika, pa je tako samo kod vinkovačkih konduktera u posljednjih 15 godina godišnje zabilježen najmanje jedan slučaj moždanog ili srčanog udara.

- Odgovori da vlakovi nisu profitabilni ne stoje jer je željeznica svagdje u svijetu u minusu i taj se minus sufinancira iz državne blagajne, no, usprkos tome, željeznički je prijevoz diljem Europe prepoznat kao siguran i važan. Do Zagreba se od Vinkovaca putuje gotovo četiri sata. Čak sat i pol duže nego prije 30 godina. Nevjerojatno je da nije uspostavljen međunarodni vlak sa Srbijom i da, primjerice, 30 godina nije uspostavljen promet prema Brčkom i BiH, nekad vrlo frekventna linija – kažu željezničari.

U odgovoru HŽ-a PP, koji potpisuje Ivana Čubelić, koordinatorica za odnose s javnošću iz ureda Uprave HŽ-a PP, navodi se kako je na području Regionalne jedinice Vinkovci u posljednje dvije godine broj radnika smanjen za njih 53 zbog reorganizacije poslovanja i izmjena u tehnološkom procesu rada.

Reorganizacija


"Za većinu radnika ugovor o radu prestao je sporazumno s poslodavcem ili osobno uvjetovanim otkazom. Potreban broj radnika koji izravno rade na izvršenju voznog reda utvrđuje se za svaki vozni red, a sukladno izračunu za vozni red 2021./22. potreban broj vlakopratnog osoblja u Regionalnoj jedinici Vinkovci iznosi 92 radnika, a trenutačno ih je 97. Vezano uz navode anonimnih vinkovačkih željezničara, najoštrije odbacujemo tezu da je HŽ PP na vlakove raspoređivao osoblje koje nije obučeno za odgovarajuće poslove. Zbog epidemije COVID-19, koja utječe na cijeli prometni sektor, pa tako i na HŽ PP, zabilježeno je veliko smanjenje broja putnika, a time i prihoda, zbog čega je bila nužna racionalizacija poslovanja i smanjenje opsega prijevozne usluge. U prosincu 2020. smanjen je obujam prijevozne usluge za oko 10 posto na području cijele RH. Radnim danom na relaciji Vinkovci – Slavonski Brod – Zagreb – Vinkovci voze 22 vlaka, na relaciji Osijek – Zagreb – Osijek pet direktnih vlakova i jedan vlak s presjedanjem u Koprivnici. Vrijeme vožnje ovisi o stanju željezničke infrastrukture. Vlakovi koji povezuju Hrvatsku i Srbiju ne voze zbog nastale epidemiološke situacije. Akcijske cijene prema obalnim odredištima HŽ PP nudi više od deset godina. Svi putnici koji putuju iz bilo kojeg grada ili mjesta prema moru mogu koristiti navedene popuste. Putnicima se ispostavlja najpovoljnija karta, odnosno kombinacija karata - jedna karta do Zagreba, a druga po akcijskoj cijeni od Zagreba do obalnih destinacija. Tijekom ljetne sezone 2019. godine u sklopu akcijske ponude Vlakom na more vozili su direktni vagoni iz Osijeka i Vinkovaca prema Splitu za koje nije zabilježen veći interes putnika s područja Slavonije te je od 1. lipnja do 30. rujna 2019. jednosmjernu kartu do Splita po cijeni od 150 kuna s područja Osijeka i Vinkovaca kupovalo prosječno 7 putnika dnevno", stoji u odgovoru i dodaje kako Uprava HŽ-a PP drži da su anonimni navodi željezničara iz Vinkovaca neosnovani. U odgovoru se navodi i da su, unatoč negativnim posljedicama koronakrize, učinjeni maksimalni napori kako bi se održalo stabilno poslovanje, što je rezultiralo pozitivnim poslovnim rezultatom u prvoj kriznoj godini. U ovoj, 2021. godini, HŽ PP, stoji u odgovoru, završit će pozitivnim poslovnim rezultatom, a redovito su podmirivane i sve dospjele obveze.



Miroslav Flego
S povlasticom na Jadran samo od Zagreba
- Smanjuje se broj pregledača vagona, konduktera, strojovođa, blagajnika itd. Kako radnici odu u mirovinu, ta radna mjesta se ne popunjavaju ili se ukidaju, a višak radnih obveza prebacivao bi se na ostatak zaposlenih - kažu željezničari iz HŽ-a PP Vinkovci ilustrirajući s kakvim se sve problemima suočavaju u svakodnevnom radu.

Prema njihovim riječima, nebriga prema Slavoniji ogleda se u ukidanju linija i slabom povezivanju brzih vlakova iz Zagreba s lokalnim vlakovima koji iz Vinkovaca idu prema okolnim mjestima, čime putnike tjeraju na traženje drugih prijevoznih sredstava, što dovodi do pada putnika i samim time i prihoda. Nekada su se povlastice za putovanja ljeti prema jadranskim destinacijama mogle dobiti u Vinkovcima, Vukovaru ili Osijeku, a danas samo od Zagreba.                        

Samo među vinkovačkim kondukterima u posljednjih 15 godina najmanje je jedan moždani ili srčani udar godišnje