TvObzor
ODLAZAK STEVENA SONDHEIMA OZNAČIO JE KRAJ JEDNE ERE NA BROADWAYU

Kralj mjuzikla
Objavljeno 3. prosinca, 2021.
Piše: Draško CELING

Iako se većini čitatelja newyorški Broadway, kao središte kazališnog života u New Yorku, čini dalekim i maglovitim pojmom, nije istina da pabirci tog fenomena nemaju baš nikakve veze s Osijekom. Prije pet godina u Hrvatskom narodnom kazalištu premijerno je odigran mjuzikl “Moje pjesme, moji snovi”, originalnog naziva “Sound of Music”, izvorno postavljen na Broadwayu 1959. godine.



Nećemo ovdje o glavnom junaku ovog komada austrougarskom podmorničaru iz Prvog svjetskog rata Georgu Ritteru von Trappu rođenom u Zadru 1880. Glazbu za ovaj vrlo popularni mjuzikl, čiju je filmsku inačicu potpisnik ovih redaka ranih sedamdesetih odgledao u dječjoj matineji u tadašnjem kinu Papuk (danas Urania), napisao je veliki majstor ovog žanra Richard Rodgers, a autor stihova bio je Richard Hammerstein II. Iz tog filma zauvijek ćemo pamtiti neponovljivu temu “My Favourite Thing” koju je standardom u jazzu učinio jedan od najvećih saksofonista svih vremena John Coltrane. Nju možemo poslušati na istoimenom Coltraneovom albumu iz 1961. objavljenom za etiketu Atlantic.

Upravo je Oscar Hammerstein II. bio ključan u suradnji s nekadašnjim Belišćaninom i Osječaninom Sidneyjem Rombergom (rođen 1887. kao Zsigmond Rosenberg u Velikoj Kanjiži u Mađarskoj) koji je ostvario veliku karijeru upravo u Broadwayu. Njih dvojica udružit će snage u mjuziklu “My Wine”. Romberg potpisuje glazbu, a Hammerstein stihove. Ovaj slavni američki skladatelj opereta i mjuzikala četiri je godine pohađao Realnu gimnaziju u Tvrđi, gdje se i zarazio glazbom svirajući violinu u školskom orkestru. Njegova skladba “Softly, as in a Morning Sunrise” iz operete “The New Moon” (1928.) duboko je dojmila Johna Coltranea koji je uvrštava na svoj moćni album “Live! at the Village Vanguard” (Impulse!) iz 1962. Zanimljivo je poslušati i inačicu koju je na posve ekstravagantni način odsvirao Eric Dolphy na postumnom albumu “The Illions Concert” objavljenom 1999. za Blue Note. Svoj obol u interpretaciji te kompozicije dala je i newyorška Hrvatica Helen Merrill (Jelena Ana Milčetić) na svom albumu “The Nearness of You” iz 1957. snimljen za etiketu EmArcy. Zgodno je primijetiti kako je Merrill Rombergovu skladbu “Softly, as in a Morning Sunrise” prepoznala više godina ranije prije nego što su to učinili John Coltrane, Eric Dolphy, Wynton Kelly, Miles Davis, Abbey Lincoln ili Dorothy Ashby. Tko zna, možda je kod Merrill u ovome slučaju proradio zemljački instinkt? Kao tekstopisac u izvornoj inačici stvorenoj za potrebe Broadwaya pojavljuje se opet Oscar Hammerstein II. Ime ovog autora je neodvojivo od glazbenog kazališta i broadwayske scene. No, povod za ovaj tekst nisu ni slavni Osječanin s newyorškom adresom, niti glasoviti tekstopisac.

Prije nekoliko dana u New Yorku je preminuo jedan od najvećih skladatelja i tekstopisaca američkog mjuzikla 20. stoljeća. Njegovo je ime Stephen Sondheim. Ako i nismo uvijek mogli pratiti njegove predstave, jer si nije svatko mogao priuštiti odlazak u neko od broadwayskih kazališta, zgodna prilika za upoznavanje s onim što je ovaj čovjek radio mogao je biti i “The Broadway Album” Barbre Streisand iz studenog 1985. Prvi susret s ovim uratkom autor ovih redaka imao je tijekom služenja vojnog roka u Makedoniji, u siječnju ili veljači 1986. Umjesto zauzetog motrenja zračnog prometa i uvijek intrigantnih uleta NATO-vih i sovjetskih zrakoplova u zračni prostor bivše države u noćnoj smjeni, vojnik Švejk je radosno kratio vrijeme čitajući “Zarobljeni um” poljskog nobelovca Czesława Miłosza i preslušavajući spomenuti album uz puno radijskih smetnji. Zapravo, loša kvaliteta zvuka nije bila ni neobična s obzirom na udaljenost odašiljača Radio Zagreba u Tovarniku i Zadru u odnosu na tadašnju privremenu adresu autora ovog teksta na jugu današnje Sjeverne Makedonije. Ako izuzmemo iskustvo gledanja filmske inačice mjuzikla “Priča sa zapadne strane” (“West Side Story”) Leonarda Bernsteina i Stevena Sondheima, bio je ovo prvi susret s imenom Stevena Sondheima i njegovim songovima. Barbra Streisand je na ovaj svoj album uvrstila čak osam songova koje potpisuje Sondheim kao skladatelj i/ili tekstopisac. Iako fascinacija tom pločom, koja se ubrzo mogla kupiti i u našim trgovinama, nije dugo trajala, bila je sasvim pristojna lekcija iz opće kulture o tome tko je bio Steven Sondheim (1930. - 2021.) i kako je zvučalo newyorško glazbeno kazalište toga vremena.

Već spomenuti Oscar Hammerstein II. imao je presudnu ulogu u formiranju mladog Stevena Sondheima kao budućeg skladatelja i tekstopisca mjuzikala. Sondheim je odrastao u židovskoj obitelji na Upper West Sideu na Mahnattanu, u neposrednoj blizini Broadwaya. To je ista ona četvrt koju je filmski ovjekovječio Woody Allen u filmu “Hannah i njezine sestre” iz 1986. Steven Sondheim bio je jedan od najvažnijih autora američkog mjuzikla. Njegovo suautorstvo s Leonardom Bernsteinom u “Priči sa zapadne strane” (samo kao tekstopisac) ili puno autorstvo u mjuziklima kao što su “A Funny Thing Happened on the Way to the Forum”, “Company”, “Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street” ili “Sunday in the Park with George” predstavlja neizostavni dio povijesti 20. stoljeća.
Možda ste propustili...

AKCIJSKA DRAMA “GRAĐANSKI RAT: SVAKOM CARSTVU DOĐE KRAJ”

Filmsko upozorenje na ekstremističku politiku

VIASAT HISTORY: PREMIJERA DOKUMENTARCA “OTPOR: UZVRATILI SU”

Kako su se Židovi suprotstavili nacistima

Najčitanije iz rubrike