Kultura
27. DANI MILKA KELEMENA

Udaraljkaš Merčep nastavlja stopama Kelemena i Maleca
Objavljeno 11. listopada, 2021.

Na 27. međunarodnom glazbenom festivalu Dani Milka Kelemena, u župnoj crkvi sv. Josipa, u Slatini, koncert je održao mladi glazbenik koji je već stekao međunarodni ugled, perkusionist Filip Merčep.



- Milko Kelemen jedan je od naših najvećih kompozitora, ostavio je veliki trag na suvremenoj europskoj i svjetskoj glazbenoj sceni i velika je čast biti dijelom festivala koji nosi njegovo ime - rekao je. Budući da su roditelji Merčep posvećeni glazbi, otac Goran član je Zagrebačkog kvarteta saksofona i izvanredni profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a majka Zdenka ravnateljica je Glazbene škole Ferdo Livadić u Samoboru, braća Filip i Lovro također su postali izuzetno uspješni glazbenici. Lovro je magistrirao saksofon na Muzičkoj akademiji i školovao se u Amsterdamu, Lyonu i Versaillesu, a Filip se opredijelio za udaraljke, diplomirao je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a usavršavao se na Live Electronics studiju, pri Konzervatoriju u Amsterdamu.

Uspoređujući glazbenike Milka Kelemena i Filipa Merčepa, utvrdili smo da im je zajednička sklonost suvremenoj glazbi i neutaživa želja za istraživanjem novoga, od zvukova do neotkrivenih mogućnosti pojedinih instrumenata te posebna sklonost elektronskoj glazbi. Zajednička im je sklonost putovanjima i otkrivanju novih i drukčijih kultura, jer Merčep je već u svojoj mladosti proputovao dio Kelemenova puta. Zajednička im je želja da svijetu pokažu i predstave djela hrvatskih autora, a zajednička im je i sklonost pedagoškom radu, jer Merčep je voditelj i asistent mnogih majstorskih radionica u Hrvatskoj i, za sada, u Europi, SAD-u i Kanadi. A sada ih povezuje i festival Dani Milka Kelemena. Merčepa je oduševila "Vibrafonietta" Ive Maleca za vibrafon i gudače, pri čijoj je izvedbi kao solist morao imati 12 različitih palica koje se kroz kompoziciju mijenjaju.

- Ta kompozicija mnogo mi je pomogla da počnem istraživati samu spektralnu sliku svog instrumenta, a Kelemen i Malec živjeli su u vrijeme kad se to istraživalo, kad su se spektralisti pojavili, tako da mi je drago da mogu nastaviti njihovim stopama - priča Merčep.

Kelemen je preminuo 2018., i Merčep ga nije upoznao, a Malec preminuo je sljedeće godine, dva mjeseca nakon Merčepove izvedbe "Vibrafoniette" na koncertu koji je Malec pratio putem radioprijenosa. U pregledu Merčepove bogate glazbene karijere spomenimo da je on, uz violončelisticu Moniku Leskovar, kao jedini hrvatski finalist Eurovizijskog natjecanja mladih glazbenika, 2010. svirao ispred bečkog Rathausa pred 45.000 slušatelja uz pratnju Simfonijskog orkestra ORF-a. Na programu Merčepova koncerta u Slatini bili su Tomasz Golinski ("Luminosity za marimbu"), Anna Ignatowicz ("Toccata za marimbu"), Nicolas Martynciow ("Tchik za mali bubanj"), Jeseph Schwantner ("Velocities za marimbu") i Astor Piazzolla ("Verano Porteno za marimbu").

Sinoć su koncert u župnoj crkvi bl. Ivana Merza održali Gudački kvartet Rucner i njihovi gosti, a večeras (ponedjeljak) u Hrvatskom domu nastupit će pijanist Konstantin Krasnitski. P.Žarković
IGRANJE S GLAZBOM
Izveo je Merčep i svoju kompoziciju “Trans Piece Final” za vibrafon i uživo kontroliranu elektroniku.

- Rekao bih da je to više moje igranje s glazbom, zanimaju me neki fenomeni, neke mogućnosti mog instrumenta, kao što je ta spektralna slika, odnosno boje zvuka koji postižemo. Mi promjenom palica možemo automatski promijeniti boju tona, što je meni fascinantno, i htio bih to malo više ispitivati, dok to klavirist ne može, on mora promijeniti način sviranja. Napisao sam nekoliko kompozicija za vibrafon solo i vizuale, gdje koristim informacije vibrafona da bih kompjutorski kontrolirao vizuale koji se iza mene pojavljuju, što mi je također vrlo zanimljivo, jer vibrafon je bogat informacijama koje se kompjutorskom tehnikom pretvaraju u zvuk i stvaraju spektralnu sliku koja postaje još ljepša u crkvama zbog njihove akustike - kaže Merčep.

Najčitanije iz rubrike