TvObzor
THE RESIDENTS

Simbol prevage umjetničke neovisnosti i sadržaja nad slavom
Objavljeno 24. rujna, 2021.
Piše: Danijel MIKLIĆ

The Residents su autsajderi nad autsajderima, gorljivi pristaše “teorije opskurnosti”, koja tvrdi kako se najčišća umjetnost stvara bez ikakvog predumišljaja ili povratne sprege s publikom. U pet desetljeća proizveli su bezbroj albuma, no uspjeli su održati anonimnost maskirajući se na svim javnim nastupima. Njihov maskirni znak prepoznavanja: divovske očne jabučice kojima prekrivaju glave, obvezni cilindar i smoking, briljantna je dekonstrukcija pop-glazbenog kulta ličnosti. Njihovi kostimi onemogućuju identifikaciju članova grupe (naizgled četiri) s obzirom na dob, rasu, spol, ljepotu ili karizmu - sve to prisiljava slušatelja da se koncentrira isključivo na glazbu.



Iako cijelo vrijeme djeluju na periferiji popa, The Residents su postali snažan simbol prevage umjetničke neovisnosti i sadržaja nad slavom. Pioniri su lo-fi dadaističkog pristupa, bez ikakvih ograničenja, samo nagnuće neuobičajenom. Čudnim sklopovima - elektronskim i industrijskim kolažima zvuka, zappoidnim/beefheartoidnim humorom, avangardnim skladateljskim pristupom i dječjom razigranošću - anticipirali su ključne elemente punka, post-punka, new wavea i post-rocka, nadahnuvši mnoge u rasponu od grupe Devo do They Might Be Giantsa, Primusa i Animal Collectivea a da pritom nisu postali dijelom ni jednog određenog glazbenog usmjerenja. Bendovi i žanrovi dolazili su i prolazili, no The Residents su uvijek bili korak ispred popularnih strujanja.

Sve što je poznato o ranoj povijesti The Residentsa jest ono što su oni o njoj ispričali. Članovi su zajedno pohađali srednju školu u Shreveportu, Louisiana, a početkom 70-ih preselili su se u San Francisco, gdje su snimili dovoljno materijala za četiri izdanja prije objavljivanja prve ploče i prije nego što su odabrali naziv grupe. Jednu svoju ranu snimku poslali su (bez objašnjenja i identifikacije) uredniku Warner Brothersa, a kad ju je on vratio na njihovu adresu i kao primatelja naveo “residents”, našli su si ime. Kako bi zadržali željenu razinu anonimnosti, članovi benda bili su prisiljeni samostalno voditi cjelokupno poslovanje, pa su osnovali etiketu Ralph Records, a pokrenuli su i dizajnersku udrugu za osmišljavanje svojih ovitaka te menadžersku i marketinšku tvrtku. Preuzevši potpunu kontrolu nad stvaralačkom i poslovnom djelatnošću postali su velik uzor nadolazećim DIY izvođačima.

Ciljevi su im bili visoko postavljeni od samog početka: izazovno-ekscentrični debitantski album “Meet The Residents” (1974.) parodirao je američki prvijenac The Beatlesa, a iako im je zaprijećeno sudskom parnicom, i sljedeće ploče sadržavale su bizarne skladbe koje su ismijavale pop/rock-standarde. Primjerice, “The Third Reich ‘N Roll” iz 1976. sastojao se od klasičnih skladbi iz 60-ih obrađenih kao da su potekle iz paralelnog nacističkog svemira. “The Commercial Album” (1980.), koji označava završetak “klasične faze” The Residentsa, vjerojatno je njihov najoštriji ubod u srce glazbene kulture. Sastojao se od 40 jednominutnih skladbi (usklađenih s kupljenim vremenom za oglašavanja na lokalnom radiju) te je propitivao glazbu kao sredstvo poticanja prodaje, a izrugivao se i s konceptom Top 40, koji je poništavao emocionalno značenje glazbe redanjem pjesama prema komercijalnom uspjehu. Njihova ponajbolja ploča “Eskimo”, objavljena godinu prije, zapravo je lažni etnomuzikološki pothvat sa šest kompozicija u kojima je sažeta svakodnevnica Eskima: zvuk vjetra, vijavice, veslanja u kajacima, razbijanja leda i sličnih zvukova, kroz koje se provlače vrlo opskurne i kratke melodije koje karakteriziraju različite obrede poput ritualnog napjeva za porođaja i narativnog pjevanja prije lova na morževe.

Vječito u crnim frakovima i s golemim očnim jabučicama na glavi, The Residents su na daljnjim ostvarenjima parodirali glazbu svega i svačega; od Johna Philipa Souse do Jamesa Browna, od bluesa do rocka, poigravali se psihodelijom, twistom, countryjem, The Rolling Stonesima... Uz jedinstvenu glazbu i nemilosrdni humor kroz koji propuštaju određenu dominantnu kulturu te nesvakidašnje live nastupe, konstantno odvojeni od srednje struje, do današnjeg su dana uspjeli održati svoju poziciju unutar umjetničke avangarde.
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana