Osijek
SEZONA GODIŠNJIH ODMORA

Liječnik mora izvijestiti HZZO o zamjeni, a pacijente ako želi
Objavljeno 23. srpnja, 2021.
- Zamjene su teške, ljeti je kaos, no pacijenti za to nisu krivi - kaže dr. Scarpa Bugarić

Sezona godišnjih napokon je stigla, pa su na zasluženi odmor krenuli i liječnici primarne zdravstvene zaštite. No, kao i proteklih godina, i ovo ljeto ima pacijenata koji su nezadovoljni time kako su njihovi obiteljski liječnici riješili pitanje zamjene, na što nas je upozorilo i nekoliko naših čitatelja.



- Trebala sam lijekove za regulaciju krvnog tlaka i nazvala sam broj svoje liječnice koja ima privatnu ugovornu ordinaciju. Ona je na automatskoj sekretarici ostavila samo poruku da je na godišnjem odmoru, no ne i informaciju o svojoj zamjeni. Pokušala sam doći do te informacije u Domu zdravlja Osječko-baranjske županije, no ondje mi je rečeno da o tome nisu obaviješteni i uputili su me na Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje. Tek ondje sam doznala tko zamjenjuje moju liječnicu dok je na godišnjem odmoru - požalila nam se Osječanka.

Je li riječ o propustu obiteljske liječnice ili ona, odnosno bilo koji liječnik/koncesionar uopće, nije u obvezi izvijestiti o svojoj zamjeni županijski Dom zdravlja i HZZO? Kako nam odgovaraju iz Doma zdravlja Osječko-baranjske županije, koncesionari koji odlaze na godišnji odmor dužni su obavijestiti o tome ne samo ravnatelja ustanove, već i HZZO.

- Međutim, pojedini nam koncesionari ne jave tko ih mijenja - dodaju u županijskom DZ-u.

S druge strane, u odgovoru HZZO-a našem listu stoji kako privatna ugovorna ordinacija koja je u zakupu prostora u Domu zdravlja nema ugovornu obvezu o zamjeni obavještavati ravnatelja Doma zdravlja, niti na automatskoj sekretarici ostavljati obavijest o zamjeni, pa ni osobno zvati osigurane osobe radi obavijesti o zamjeni. Ako osigurana osoba ne može ostvariti zdravstvenu zaštitu u razdoblju u kojemu je njezin izabrani liječnik na godišnjem odmoru, može se javiti u nadležnu područnu službu HZZO-a radi ostvarivanja svojih prava. Iz HZZO-a također odgovaraju da su ugovoreni liječnici HZZO-a u primarnoj zdravstvenoj zaštiti za vrijeme godišnjih odmora obvezni osigurati zamjenu, o čemu potom moraju obavijestiti HZZO.

- Također, na vratima ordinacije moraju istaknuti radno vrijeme i podatke o liječniku i sestri koji rade u ordinaciji kao zamjena. S obzirom na epidemiološke mjere, preporuka je da se istakne i e-mail te broj telefona zamjenskoga liječnika na koji se osigurane osobe mogu javiti - stoji u odgovoru HZZO-a Glasu Slavonije.

A kako to u praksi izgleda, upitali smo dr. med. Sanju Scarpa Bugarić, spec. obiteljske medicine, koja ima privatnu ugovornu ordinaciju. Ona kaže da, iako nije u obvezi, o svome godišnjem odmoru i zamjeni uvijek obavijesti ravnatelja županijskog Doma zdravlja, a obavijestiti HZZO-u, ističe, njezina je obveza.

- Zamjene su različite - neki rade u istoj smjeni liječnika kojeg mijenjaju, a neki u suprotnoj. Obveza je liječnika o tome obavijestiti pacijente da ne lutaju, a to mogu učiniti ili snimkom na telefonskoj sekretarici ili postavljanjem obavijesti na vrata ordinacije gdje piše tko je zamjena. Inače, prije je postojala obveza obavijestiti i Dom zdravlja, tako da ja iz navike i dalje to činim. I Dom zdravlja i HZZO izvijestim preko posebnog obrasca - kaže dr. Scarpa Bugarić, dodavši kako razumije pacijente kojima je uskraćena obavijest o zamjeni. Ističe kako smatra korektnim preko telefonske automatske sekretarice, uz obavijest o trajanju godišnjega odmora, obavijestiti i o zamjeni, i to zbog pacijenata koji imaju naviku o tome se informirati telefonom. Moguće je također i da osoba nije u mogućnosti doći do ambulante, stoga naša sugovornica sugerira ostavljanje obavijesti na komunikacijskim platformama Viber ili WhatsApp, odnosno društvenoj mreži Facebook. Bilo koji način ostavljanja obavijesti, dodaje, dobro će doći.

A kako pacijenti imaju poteškoća u spomenutim slučajevima, tako valja sagledati i onu drugu, liječničku stranu. Naime, dr. Scarpa pojašnjava da je kao koncesionar dužna sama pronaći zamjenu za vrijeme godišnjega, a prilikom čega jedan liječnik radi u dvjema ambulantama.

- Rado bih i platila nekoga da radi umjesto mene. Mogla bih potražiti zamjenu u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, no kako ću na dva tjedna zaposliti nekoga da me mijenja? - pita se dr. Scarpa, dodavši kako je koncesionarima svakoga ljeta vrlo teško pronaći zamjenu dok su na godišnjem.

Pa iako je slična situacija i kod “primaraca” koji nisu u koncesiji, dr. Scarpa pojašnjava da njima zamjenu pronalazi Dom zdravlja. Za razliku od koncesionara, oni imaju pomoć ustanove za koju rade, no naša sugovornica kaže da ni njima nije lako.

- I oni obično primaju u jednoj smjeni i svoje i pacijente liječnika kojeg zamjenjuju ili u suprotnoj smjeni odrade po dva-tri sata. Situacija je zapravo slična i kod njih i kod nas jer je ljeti kaos, a što, nažalost, osjete i pacijenti. Stoga im bar možemo olakšati tako da ih obavijestimo o zamjeni – zaključuje dr. Scarpa Bugarić.



Marija Mihelić
Ako osiguranik ne može ostvariti zdravstvenu zaštitu dok mu je izabrani liječnik na godišnjem, može se javiti u HZZO

ljeto
JEDAN LIJEČNIK

NA DVIJE ILI TRI

ORDINACIJE

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana