Sport
VANESA TOT, PRVA BROĐANKA NA OI

Plan je bio ići u Pariz, ali se ne bunim što idem na Igre u Tokio
Objavljeno 20. srpnja, 2021.
Idem rasterećena, zadovoljna što sam izborila Igre, ali u Japanu želim odraditi sve tri utrke, a to znači veslati i u finalu

Hrvatska će nakon duže stanke ponovo na najvećoj globalnoj sportskoj smotri imati predstavnika u kanuu jednokleku (C-1). Točnije, predstavnicu, i to prvu u povijesti, jer nikada dosada jedna kanuistica nije zaveslala na Olimpijskim igrama pod hrvatskom trobojnicom.

Za sve postoji prvi put, a za to se pobrinula Vanesa Tot, 22-godišnja Brođanka, kojoj su se ustrajnost i vjera u vlastite mogućnosti vratili na najljepši i najbolji mogući način - potvrdom vize za Tokio. Ova perspektivna kanuistica Marsonije uhvatila je posljednji vlak za Japan, a nije gubila nadu nakon što je opcija bilo sve manje i manje. Posebice kada je sredinom svibnja na kvalifikacijama za Igre u Szegedu završila na devetom mjestu.

Iz Rusije u Japan

- Posljednje europske kvalifikacije za odlazaka na OI bile su u Mađarskoj, gdje je samo pobjednica izborila vizu za Japan. Ušla sam u finale, završila deveta, ali nisam klonula duhom, jer je ubrzo stigla nova prigoda za koju se znalo da će biti i posljednja. Tjedan dana poslije u ruskom Barnaulu su bile svjetske kvalifikacije, gdje je također samo prvo mjesto značilo odlazak u Tokio. U kvalifikacijama sam bila prva u svojoj polufinalnoj skupini, ali sam znala da imam još rezerve te da u finalu mogu biti i brža. I bila sam, odveslala sam možda najbolju utrku dosada u karijeri - priča olimpijka sa Save, koja neće tako brzo zaboraviti 50 sekundi u kojoj je ispunila svoje sportske snove.

- Laknulo mi je kada sam prošla ciljem i vidjela da je Gruzijka Kerdikašvili iza mene. Bila je žestoka borba svih 200 metara, iscrpila sam zadnji atom snage, ali isplatilo se, jer ulog je bio najveći mogući. Ukazala se prigoda, dala sam sve od sebe da je iskoristim. Planirala sam na prve Igre otići za tri godine u Pariz, ali ne bunim se što je ovako ispalo i sve stiglo malo ranije - veselo će najbolja hrvatska kanuistica, koja je prvi put na vodu izišla kada je imala deset godina. Zanimljivo, prve treninge odradila je u kajaku, tek kasnije se prebacila na sadašnju disciplinu. Četiri godine nakon prvog zaveslaja započela je suradnja s trenerom Igorom Krajinom, koja traje i koja donosi uspjehe i rezultate. Naravno, odlazak u Japan je šlag na tortu, ali Vanesa je pod paskom svog trenera osvojila niz odličja na domaćim i međunarodnim vodama. Onih u Hrvatskoj je toliko da ih više nitko i ne broji, a prvo euroodličje osvojeno je prije četiri godine.

- Uzela sam broncu na juniorskom u Beogradu, ali na 500 metara, te sam godinu poslije bila srebrna u maratonskoj utrci EP-a u Metkoviću, koja je duljine 15,5 kilometara. Iako sam fokusirana na ovu kraću, olimpijsku stazu od 200 metara, volim veslati i na 500. Nije velika razlika, a dobro mi ide. Evo nakon što sam potvrdila vizu za Tokio, u Rusiji sam odradila i dvije utrke Svjetskog kupa. U onoj kraćoj sam završila četvrta, a na 500 m sam prva prošla ciljem - kaže Vanesa Tot, koja je u lipnju odradila i obveze na seniorskom prvenstvu u Poznanju.

- Na obje dionice sam izborila finale i zauzela sam na kraju šesto mjesto. Možda je plasman mogao biti i bolji, ali nastupi u olimpijskim kvalifikacijama su ipak uzeli danak, bili su zahtjevni, izvukli su iz mene maksimum - priča Tot, koja u Poljskoj ipak nije ostala bez goriva ili veslala na rezervi. Tri tjedna kasnije na istim stazama uzela je čak dvije medalje.

Strašna konkurencija

- Nastupala sam na U23 smotri, viceprvakinja sam na 500 metara, a na kraćoj dionici treća sam prošla ciljem. Prva polovica 2021. godine doista je kao iz snova - priča Vanesa, koja odrađuje posljednje pripreme uoči odlaska na najveće i najvažnije sportsko okupljanje. Olimpijske igre sve su bliže, a Vanesa i njezin trener u Tokio lete 25. srpnja. Prva utrka na programu je 4. kolovoza, a Brođanka vjeruje da će i dan poslije biti na startnoj ravnini.

- Desetak dana prije kvalifikacija će vjerujem biti dostatno da se priviknem na ono što me čeka u Japanu. Bit će posebni uvjeti, epidemiološke mjere su na snazi, protokoli su strogi, ima ih dosta, treba ih maksimalno ispoštovati i dočekati natjecanje. Idem tamo rasterećena, zadovoljna što sam izborila Igre, ali spremna dati maksimum i odraditi sve tri utrke. To znači da nakon one kvalifikacijske, 5. kolovoza želim biti sudionica polufinala i finala. Prognoze su nezahvalne, konkurencija će biti strašna, ali ona me ne plaši, već motivira, kaže na kraju najbolja hrvatska kanuistica, olimpijka iz Slavonskog Broda, Vanesa Tot.

Nino Benčina
NAKON DUGIH 17 GODINA STIGLA VANESA
Hrvatska kajak-kanu ekspedicija u Tokiju broji tri člana. Uz Vanesu Tot, olimpijske snove žive kajakašica Anamarija Govorčinović (mirne vode) i kanuist Matija Marinić (slalom na divljim vodama).

Vanesa je prva naša kanuistica koja nastupa na OI, te je tako postala dio uglednog društva, koje je dosada bilo isključivo muško. Naravno, svi se sjećamo i pamtimo legendarnog Matiju Ljubeka, koji je osvojio četiri olimpijske medalje. Dvostruki olimpijski pobjednik (1976. Montreal C-1 1000m i 1984. Los Angeles C-2 500m) bio je motivacija i uzor za sve ostale. Na prvim Igrama od hrvatske samostalnosti, 1992. u Barceloni je nastupio Vlado Poslek, šest godina poslije u Atlanti predstavljao nas je Ivan Šabjan (veslao i 1988. u Seulu), te Dražen Funtak, koji je izborio Igre i 2000. (Sydney), kao i Nikica Ljubek. Posljednji kanuist mirnovodaš bio je Emanuel Horvatiček 2004. u Ateni. Nakon 17 godina stigla je Vanesa Tot.