Zdravlje
UV ZRAČENJE MOŽE BITI OPASNO

Izlaganje suncu samo umjereno i vrlo oprezno
Objavljeno 12. srpnja, 2021.
Posebnu pozornost poklonite zaštiti kože lica i oko očiju jer je na tim dijelovima najtanja

Sunce ima pozitivan učinak na raspoloženje, djeluje protiv depresije, a toplina daje osjećaj ugode. Izlaganje suncu stimulira proizvodnju melatonina, hormona koji regulira san, raspoloženje i ima pozitivan utjecaj na imunitet.



Predugo i prečesto izlaganje sunčanim zrakama izazva opekline, isušivanje, starenje kože, pojavu pjega, smanjenog imuniteta i u nekim slučajevima pojavu karcinoma kože. Sunce emitira širok spektar elektromagnetskog zračenja, od kojeg svojim osjetilima možemo percipirati vrlo mali dio. Nevidljivo infracrveno zračenje osjećamo kao toplinu, a okom zapažamo vidljivi dio spektra. Ultraljubičasto (UV) zračenje može biti opasno jer ga direktno ne osjećemo, ali posljedice njegova djelovanja uočavamo na koži. U spektru Sunčeva zračenja na ultraljubičasto zračenje otpada samo 10 % energije. UVB zrake srednje valne duljine djelomično se raspršuju i apsorbiraju u atmosferi, pa je zato na većim nadmorskim visinama izloženost UVB zrakama intenzivnija. Samo djelomično prodiru u kožu, ali oštećuju DNK stanice i brzo izazivaju pojavu crvenila kože i opeklina. Zbog njih koža potamni. UVA zrake su veće valne duljine i manje energije od UVB zraka, ali prolaze kroz atmosferu i prodiru dublje u kožu izazivajući duboka oštećenja. To može dovesti do gubitka elastina i smanjenja proizvodnje kolagena, što za posljedicu ima pojavu dubokih bora i mrlja na koži. U prevelikim dozama djeluju kancerogeno i izazivaju nastanak karcinoma kože.

Umjereno i oprezno izlaganje suncu može zapravo pomoći u prevenciji melanoma – najsmrtonosnijeg oblika raka kože. Ako ste svijetle puti, ispočetka provodite što manje vremena sunčajući se. Posebnu pozornost poklonite zaštiti kože lica i oko očiju jer je ona tamo najtanja. Kremu za sunčanje iznova nanosite svaka dva sata i svaki put nakon kupanja. Nosite široke šešire ili kape kako biste dodatno zaštitili kožu na području lica, vrata i ramena. Nosite naočale koje štite od UV zraka. U razdoblju godišnjih odmora i odlaska na ljetovanje od velike je važnosti poznavati pravila koja će izlaganje sunčanim zracima učiniti potpuno bezopasnim.

Najveća pogreška koju većina pravi je kod nanošenja kreme za sunčanje jer se koža ili ne namaže dovoljno ili se ne ponovi nanošenje novog sloja. Ako primijetite crvenilo, to je znak da se morati skloniti sa sunca neko vrijeme i koristiti preparate poslije sunčanja koji će ublažiti efekte crvenila. Ako pocrvenite, a niste dobili opekline, to je znak da možda imate bolest kao što je rozacea, koja izaziva osip, pa je nužno da se obratite liječniku.

Vitamin D regulira vaš imunološki sustav, čuva srce i zdravlje kostiju i može vam pomoći u održavanju zdrave težine i spriječiti određene oblike raka. Ukratko, on je dobra stvar. Problem je što ga većina ljudi ne dobiva dovoljno, a neki stručnjaci vjeruju da je to zato što nismo dovoljno izloženi suncu. Naše tijelo proizvodi vitamin D kada je izloženo suncu. Poslije sunčanja koristite kreme s vitaminom E. U slučaju dehridratacije, organizmu ćete najbrže pomoći ako pijete običnu vodu. Ako umjesto losiona kontinuirano koristite instant-sprej za zaštitu od sunca, trebali biste znati da je za pravilno nanošenje potrebno prskati ga 15-20 sekundi. Gotovo polovica svih lijekova može povećati osjetljivost kože na opekline od sunca.



Jasminka Knežević
Nosite široke šešire

ili kape kako biste

dodatno zaštitili

kožu na području lica, vrata i ramena

I kade je oblačno
UV zrake sunca djeluju i kada su dani oblačni. Točnije, neke vrste oblaka mogu zapravo povećati intenzitet UV zračenja. Nosite naočale za sunce svaki put kada ste vani. Ako nosite leće ili imate osjetljive oči, razmislite da za zaštitu lica koristite kreme za sunčanje za djecu.

Možda ste propustili...

NAJVIŠE NEZADOVOLJNIH ZBOG STRESA I FIZIČKOG IZGLEDA KAO I ZBOG FINANCIJSKE SITUACIJE

Fizičko blagostanje ne znači samo biti u formi, nego održavati dobro psihofizičko zdravlje

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

BLAGODATI KRETANJA

Redovito hodanje pogodno je za sve dobne skupine

2

NAJVIŠE NEZADOVOLJNIH ZBOG STRESA I FIZIČKOG IZGLEDA KAO I ZBOG FINANCIJSKE SITUACIJE

Fizičko blagostanje ne znači samo biti u formi, nego održavati dobro psihofizičko zdravlje

3

DIGITALNA DETOKSIKACIJA

Odvojite vrijeme bez mobitela i računala