Zdravlje
KRONIČNI BOLOVI

Obilje omega-6 masnih kiselina povezano s upalama
Objavljeno 28. lipnja, 2021.
Dijabetes i kardiovaskularne bolesti povezani su s prehrambenim navikama

Masnoće su korisne za zdravlje, ali u prevelikoj mjeri mogu biti štetne. Većina ljudi jede previše omega-6 masnih kiselina, a nedovoljno omega-3.



Kako bismo mogli provoditi uravnoteženu prehranu po sadržaju masti, kako onih zasićenih tako i nezasićenih, potrebno je ne samo razlikovati jesu li namirnice biljnog ili životinjskog podrijetla, već i prepoznati u sastavu jednih i drugih namirnica koje vrste masnih kiselina prevladavaju. Masti predstavljaju gorivo koje služi našem organizmu za dobivanje energije u najkoncentriranijem obliku: daju nam svojim izgaranjem 9 kcal po gramu, nasuprot 4 kcal koje dobijemo izgaranjem šećera i bjelančevina. Isto su tako potrebne za normalnu sintezu spolnih i steroidnih hormona. Međutim, danas se zna da višak masti u prehrani kroz duže razdoblje pogoduje nastanku raznih bolesti od gojaznosti do arterioskleroze i ostalih krvožilnih i srčanih poteškoća. Zapadnjačku prehranu povezuje se s mnogim bolestima, a sada se na popis može dodati i kroničan bol, pokazali su rezultati novog istraživanja. Novo istraživanje proučavalo je potencijalni utjecaj omega-6 masti na neuropatsku bol kod ljudi s dijabetesom i drugim stanjima. Znanstvenici su proučavali ulogu omega-6 masnih kiselina kod bolnih stanja i utvrdili da izgleda da te masne kiseline izazivaju bol i upalu. Obilje omega-6 masnih kiselina u tipičnoj zapadnjačkoj prehrani značajan je rizični čimbenik i za upalnu i za neuropatsku bol.

Poznato je da su dijabetes, autoimuni poremećaji i kardiovaskularne bolesti povezani s prehrambenim navikama, podsjećaju znanstvenici. Ali prekomjerna konzumacija omega-6 masnoća, koje se pretežito nalaze u procesuiranoj hrani, nije proučavana kad je riječ o samim tim kiselinama i njihovoj ulozi u bolovima.

Premda su omega-6 i omega-3 masne kiseline esencijalne za zdravlje, novo istraživanje sugerira da bi prevaga omega-6 kiselina mogla imati štetne posljedice. Petogodišnje istraživanje objavljeno je u lipanjskom izdanju časopisa Nature Metabolism. Omega-6 kiseline uglavnom se nalaze u hrani s biljnim uljima i korisne su do određene mjere. Ali zapadnjačka prehrana povezana s pretilošću karakterizirana je puno većom količinom tih kiselina u hrani, od kukuruznog čipsa do kolutića od luka, nego zdravim omega-3 kiselinama, koje se nalazi u ribi i izvorima kao što su lanene sjemenke i orasi. Općenito, nezdrava hrana bogata omega-6 kiselinama uključuje procesuirane grickalice, fast-food, kolače i masno i sušeno meso. Promjena takvih loših prehrambenih navika i povećanje unosa omega-3 kiselina "jako smanjuje ta bolna stanja", utvrdili su znanstvenici. Dokazano je i da su razine omega-6 lipida u koži kod pacijenata s neuropatskim bolovima povezanim s dijabetesom tipa 2 jako povezane s prijavljenim razinama bolova i potrebom uzimanja analgetika.

Jasminka Knežević
Omega-6 kiseline uglavnom se nalaze u hrani s biljnim uljima i korisne su do određene mjere

Možda ste propustili...

NAJVIŠE NEZADOVOLJNIH ZBOG STRESA I FIZIČKOG IZGLEDA KAO I ZBOG FINANCIJSKE SITUACIJE

Fizičko blagostanje ne znači samo biti u formi, nego održavati dobro psihofizičko zdravlje

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

RANO OTKRIVANJE SPAŠAVA ŽIVOT

Probno testiranje krvi na 50 tipova raka

2

SAVJET AKO NE VOLITE VJEŽBE I SPORT

Kalorije možete potrošiti i uz kućanske poslove

3

SAVJET ZDRAVLJE PROBAVNOG SUSTAVA

Crijevna flora može se poremetiti na putovanju