Magazin
POČETAK TURISTIČKE SEZONE

Hrvatska u zelenoj zoni, slijedi invazija turista
Objavljeno 19. lipnja, 2021.
Faktori optimizma: Pad broja zaraženih, porast broja cijepljenih, popuštanje mjera, opća sigurnost

Prvi podaci s početka lipnja probudili su optimizam za ovogodišnju turističku sezonu, ponajviše sezonu na Jadranu. A taj je optimizam prije svega rezultat opsežne pripreme, epidemiološke i sigurnosne, procijepljenosti djelatnika u turizmu, bilateralnih ugovora o olakšanju prelaska granice i stavljanja pojedinih RH regija u zelenu corona-free zonu.



Ukupno uzevši, Hrvatska je spremnija za sezonu negoli prošle godine. Potvrđeno je to i nedavno kada je Hrvatska turistička zajednica na virtualnoj konferenciji za strane medije istodobno na deset tržišta prenijela glavne poruke o spremnosti za turističku sezonu i svih mjera za zdravstvenu sigurnost boravaka u njezinim odredištima. Obraćanjem su bile obuhvaćene Njemačka, Austrija, Češka, Slovačka, Velika Britanija, Belgija, Nizozemska, Švicarska, Švedska i Norveška, a konferenciju je pratilo 90 predstavnika medija s tih tržišta. Glavne teme bile su uvjeti i protokoli za ulazak u Hrvatsku, trenutačna epidemiološka situacija, s naglaskom na procijepljenost opće populacije i turističkih djelatnika, organiziranost destinacija s punktovima za testiranje i medicinsku podršku turistima, projekt Safe stay In Croatia i kampanja Trust me, I‘ve been there. Govorilo se i o novostima u hrvatskoj turističkoj ponudi, aviolinijama i drugome. Ocijenjeno je kako dosadašnje najave i informacije s najvažnijih tržišta daju optimizam pred glavni dio turističke godine, u kojem se očekuje i najveći intenzitet turističkog prometa, a vjeruje da Hrvatska i ove godine može zauzeti poziciju vodeće turističke destinacije Mediterana. Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac stranim je novinarima prenijela da je Hrvatska spremna za dolazak mnogih turista, kojima je stabilna epidemiološka situacija i najbolja pozivnica za posjet: "Hrvatska je prepoznata kao sigurna i poželjna turistička destinacija, čemu svjedoče odlični turistički rezultati ostvareni tijekom prvog vikenda lipnja, ali i ukupni rezultati ostvareni od početka ove godine. U ovom trenutku u Hrvatskoj boravi više od 110 tisuća turista kojima, uz sigurnost i mirno okruženje, nudimo raznovrsnu i bogatu turističku ponudu, visokokvalitetni smještaj te uživanje u kulturnim i prirodnim znamenitostima, kao i u autentičnoj enogastronomskoj ponudi", poručila je ministrica Brnjac, dodavši: "Osim visokokvalitetnih hotela i kuća za odmor, izvrsna je i ponuda u segmentu kampiranja i glampinga. Hrvatska također ima i najveću svjetsku charter flotu koja plovi oko tisuću prekrasnih otoka u tirkiznom moru, što je čini i savršenom nautičkom destinacijom. Lijepa priroda, obilje aktivnosti na obali i u unutrašnjosti te briga o sigurnosti gostiju, izvrsni su razlozi za odabir Hrvatske kao destinacije za odmor".

I premijer Andrej Plenković u razgovoru za CNN, gostujući u emisiji Quest Means Business, između ostaloga, što se turizma tiče, naglasio je kako turizam čini oko petine BDP-a te da Hrvatska ove godine želi postići bolje rezultate od lanjskih. "Budemo li na 60-70 posto rezultata iz 2019., bit će vrlo dobro", zaključio je predsjednik Vlade.

OPTIMISTIČNE BROJKE


Inače, mnogo je pokazatelja koju upućuju da je situacija bolja nego prošle godine. I prvi prometni podaci s autocesta pokazuju buđenje turizma. U odnosu na 2020. povećanje je mnogo veće, što se također tumači odlučnim uvodom u srpanj i kolovoz, naša dva najvažnija mjeseca. I u zračnim lukama na Jadranu izuzetno su zadovoljni prometom, a još više najavama. Gosti su pohrlili i na otoke.

Trenutačno u Hrvatskoj boravi oko 200.000 turista, a od toga je najviše stranaca iz Njemačke, Austrije, Slovenije, Češke, Poljske i Mađarske. Više nego što se moglo planirati, pa postoji nada da će se takav trend nastaviti i u idućim tjednima i mjesecima. Većina njih su u Istri i na Kvarneru, kao i u Zadarskoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji. Kada je riječ o gradovima, najbolje su posjećeni Rovinj, Poreč i Umag. Što se tiče južnijih odredišta, veći priljev očekuje se od početka srpnja, kada u Hrvatsku počinje operirati više od 180 aviolinija s naših najvažnijih emitivnih tržišta. S posebnim nestrpljenjem očekuju se i direktni letovi iz SAD-a za Dubrovnik. Kad se, pak, radi o COVID putovnicama, one su neizbježne zbog sigurnosti, no prema najavama nadležnih, ne bi smjelo biti problema s protokom turista na graničnim prijelazima. Za sada Hrvatska ima potpisan bilateralni sporazum s više od desetak zemalja. Vjeruje se da će do početka glavne sezone, dakle, u srpnju, svi imati riješeno pitanje COVID putovnica.

Sve u svemu, optimizam svakim danom raste. Europa (ECDC) nas je, nakon mukotrpnih mjeseci koje smo proveli u tamnocrvenoj boji na svim epidemiološkim kartama, konačno počela stavljati u zelenu zonu bez, ili s minimalnim udjelom zaraženih koronavirusom. Ministarstvo turizma odradilo je velik posao u bilateralnim razgovorima s diplomatima naših najvažnijih emitivnih tržišta, a sve to je rezultiralo značajnim povećanjem interesa za dolaske i novim rezervacijama. Pritom je važna i činjenica da nakon povratka iz Hrvatske gosti u svojim zemljama ne moraju u desetodnevnu samoizolaciju. "Europljani su se jednostavno zaželjeli putovanja, zatvoreni su u kućama mnogo strože i duže nego mi u Hrvatskoj, i jedva čekaju priliku da odu nekamo i odmore se. Mi smo lipanj već bili otpisali, a evo od jutros sam dobila rezervacije iz Austrije, Njemačke, Mađarske... Te su rezervacije za Brač, Hvar i Korčulu, više se traže otoci i kuće za odmor, jer se izbjegavaju veće gužve", kaže voditeljica prodaje velikog turističkog portala za posredovanje u smještaju. Sada je potražnja znatno veća, srpanj i kolovoz mogli bi biti dobri ako ne ponovimo lanjske pogreške, kaže i hotelijer s Makarske rivijere. O tim lanjskim pogreškama doslovno svi govore, jer uporište u najavama o boljoj ovogodišnjoj sezoni nalazi se isključivo u nadi da će cijeli rujan biti turistički dobar, što je lani bilo iznenada prekinuto 17. kolovoza, kad smo zbog loših procjena oko noćnih okupljanja i naglim rastom broja zaraženih stavljeni u crvenu zonu u najvažnijim zemljama Europe. "Epidemiološka situacija je nulta točka od koje polazi svaka rasprava o uspjehu ove godine, a za nju će biti važno održavati stanje pandemije na najnižim brojkama. To ćemo postići postupnim i umjerenim popuštanjem mjera i jakim kontrolama, što lani nije bio slučaj. Županijski zavodi za javno zdravstvo definiraju okvire i uvjete za odvijanje manifestacija, ali bitno je da to strogo nadgledaju i kontroliraju županijski stožeri i HZJZ, a ne da sve ostane odgovornost organizatora. Ulaznice se mogu prodavati na ime, uz testiranje, mjerenje temperature, COVID certifikat, sve su to alati uz pomoć kojih se može takva događanja učiniti sigurnijima, jer isto se radi i u drugim zemljama", mišljenje je Veljka Ostojića, predsjednika Hrvatske udruge turizma. Ali, primjerice, velikog okupljanja desetaka tisuća mladih u Parku mladeži u Splitu, u sklopu najvećeg festivala elektroničke glazbe Ultre, koje je bilo najavljeno za početak srpnja nakon godinu dana pauze, ni ove godine neće biti. Treba izbjegavati i nekontrolirana okupljanja, primjerice košarkaških navijača kada je Zadar postao prvak Hrvatske. Jer riječ je o negativnom primjeru i slanju slike neodgovornosti u svijet.

PRVACI MEDITERANA


Na pitanje vjeruje li da sada, kada smo u epidemiološki dobrom stanju, da će se povećati buking u Hrvatskoj, Monika Udovičić, ravnateljica Uprave za sustav turističkih zajednica, kategorizaciju i pravne poslove, izjavila je: "Ne trebamo biti nezadovoljni što neki naši konkurenti imaju ili bolju ili dobru epidemiološku situaciju. Izrazito je bilo važno napraviti domaću zadaću, odnosno pripreme za turističku sezonu". Veljko Ostojić o tome jesmo li ispunili preduvjete da Hrvatska bude najsigurnija zemlja Mediterana, još dodaje: "Usudio bih se reći da jesmo. Učinili smo sve da budemo u ovom trenutku jedna od najatraktivnijih destinacija na Mediteranu. Naravno, i ova će godina biti obilježena prije svega kao godina autodestinacije. Nažalost, avijacija se još uvijek nije digla u volumenu u kojem bismo htjeli, no za razliku od lani postoje naznake da će ova sezona biti znatno bolja", smatra Ostojić. Istaknuo je i kako moramo učiniti sve da nema gužvi na cestovnim graničnim prijelazima i u zračnim lukama, i da sve funkcionira brzo, sukladno epidemiološkim mjerama. Ako to ispunimo vjerujem da će ova sezona završiti rezultatima bliže 2019. nego 2020. godini", zaključio je i optimistični Ostojić.

A da je optimizam na zdravim temeljima, svjedoči i to što je u Hrvatskoj od siječnja do kraja svibnja ostvareno više od milijun turističkih dolazaka i 3,9 milijuna noćenja, što u odnosu na isto razdoblje prošle godine predstavlja rast od 42 posto u dolascima i 38 posto u noćenjima. Od ukupnih dolazaka i noćenja inozemni turisti ostvarili su više od 516.000 dolazaka i 2,5 milijuna noćenja. Najviše noćenja ostvarili su turisti iz Njemačke (782.000 noćenja), Slovenije (315.000) i Austrije (180.000).

Zaključak se može svesti na sljedeće: Sve što se tiče turističke sezone koja je pred nama, isključivo je u našim rukama. Pripremili smo se dobro, država je pomogla financijski, menadžment je odradio svoje, jednako kao i Ministarstvo turizma i turističke agencije, pa kad se sve zbroji, uz zadržavanje visoke razine odgovornosti svih, tri ljetna mjeseca uz postsezonu u rujnu i listopadu, pokazat će pravu sliku ovogodišnjeg turizma u drugoj godini borbe s pandemijom. Svemu tome, osim Jadrana, dakle mora, sunca i kupanja, treba dodati i oporavak kontinentalnog turizma, također teško pogođenog pandemijom...



Damir Gregorović
Pomaže nam i Google
Google je pokrenu platformu Travel Insights with Google za pomoć u oporavku turističkog sektora u Hrvatskoj i njegovom razumijevanju te prilagodbi trenutačnim trendovima oko pretraživanja i uvjeta putovanja. Ta platforma uključuje niz alata, a Google ju je predstavio u sklopu programa sa Svjetskom turističkom organizacijom koja je, uz Hrvatsku, posvećena još i Grčkoj te Portugalu i Italiji. Direktor Googlea za regiju Adriatics Joško Mrndže, poručio je da Google još jednom dokazuje predanost oporavku i razvoju turističkog sektora u Hrvatskoj. Podaci Googlea otkrivaju da su nakon travnja 2021. procjepljivanje europskog stanovništva, popuštanje mjera i opći optimizam, pomogli ubrzanje oporavka, pa se i turistička potražnja za Hrvatskom u svibnju povećala za 40 posto...

Najave s najvažnijih tržišta su optimistične, pa se vjeruje da Hrvatska i ove godine može zauzeti poziciju vodeće turističke destinacije Mediterana...

VELJKO OSTOJIĆ:

Epidemiološka situacija je nulta točka od koje polazi svaka rasprava o uspjehu ove godine, a za nju će biti važno održavati stanje pandemije na najnižim brojkama...

Možda ste propustili...

DR. SC. PREDRAG HARAMIJA, PROFESOR NA ZAGREBAČKOJ ŠKOLI EKONOMIJE I MANAGEMENTA

Ključ pobjede na saborskim (i predsjedničkim) izborima izborne su jedinice

NATO - 75 GODINA: OBLJETNICA PROSLAVLJENA I U HRVATSKOJ

Temelji sigurnosti jučer, danas i sutra

Najčitanije iz rubrike