Objavljeno 11. svibnja, 2021.
Katarina Kruhonja (Možemo!) i Berislav Mlinarević (nezavisni uz potporu DP-a) kažu da do sada nisu imali troškova ni donacija
Iako su tjednima, pa i mjesecima, u neslužbenoj kampanji, neki od 39 kandidata za gradonačelnike četiriju velikih gradova u prvim izvješćima o financiranju izborne promidžbe navode da nisu imali troškova ili da su oni bili simbolični.
U Zagrebu je to slučaj s kandidatima DP-a Miroslavom Škorom i Mosta Zvonimirom Troskotom - prvi je izvijestio da nije imao nikakvih troškova, drugi da je imao 12 kuna za bankarske naknade, a obojica nisu primila nikakve donacije. Tri su takva kandidata i u Rijeci, dva u Splitu, a isto je u Osijeku s kandidatkinjom stranke Možemo! Katarinom Kruhonjom i nezavisnim uz potporu DP-a Berislavom Mlinarevićem. Ono što je neobičnost dosadašnje potrošnje kandidata jest činjenica da najveće troškove u sva četiri grada imaju kandidati SDP-a. Podsjetimo da je nakon lošeg rezultata te stranke na parlamentarnim izborima 2020. na adrese svih lokalnih organizacija stranke stigla obavijest o potrebi rezanja troškova na svim razinama. Sukladno s tim, nije lako razumjeti ove brojke.
Šišljagiću niz donacija
Gledaju li se troškovi izborne promidžbe do 8. svibnja, od sedam kandidata za gradonačelnika Osijeka na promidžbu je do sada najviše potrošio SDP-ov Goran Kušec, 82.500 kuna. Slijedi kandidat stranke Snaga Slavonije i Baranje Vladimir Šišljagić (54.500), pa HDZ-ov Ivan Radić (38.000), kandidat HNS-ove koalicije Vladimir Ham (35.000) i nezavisni Miroslav Vanek (15.000). Najviše donacija, ukupno 60.000 kuna, uknjižio je Šišljagić, a među njegovim donatorima su i kći i bivša supruga. Ham je od donatora dobio 6000 kuna (2000 kuna od Dražena Slunjskog, osječkog pročelnika Odjela za urbanizam), Vanek 6650 kuna. Kušec donacija nije imao, a Radić je dobio 44.000 kuna (najviše od Kandita - više od 20 tisuća kuna). Najveći osobni donator je Damir Pecikozić, osječki glazbenik i član zabavnog sastava Cash. Radiću je 5000 kuna donirao i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta, drugi na listi za Gradsko vijeće Josip Škorić.
U Zagrebu je najviše potrošio SDP-ov kandidat Joško Klisović, 580.000 kuna, slijede kandidat koalicije Možemo! Tomislav Tomašević (524.000), pa HDZ-ov Davor Filipović (346.000). Kandidatkinja Stranke rada i solidarnosti BM 365 Jelena Pavičić Vukičević kaže da nije imala donacija, na promidžbu je potrošila 296.000 kuna, a nezavisna Vesna Škare Ožbolt 235.000 kuna. Donatori su joj uplatili 240.600 kuna, najviše njezin odvjetnički ured, 50.000 kuna. Najmanje je na promidžbu potrošila GLAS-ova Anka Mrak Taritaš, 24.500 kuna, a donacije nije primila. Filipović je od donatora dobio 150.000 kuna, najviše, 20.000 kuna, od Zvonimira Milasa. Klisoviću su donatori uplatili 139.500 kuna, po 30.000 kuna Maksima komunikacije, Vladimir Kuzmić i Goran Čavka. Tomašević je dobio 57.600 kuna donacija, najviše, 20.000, od Vjekoslava Vugrinca.
Miletić 254 donatora
U Splitu je na promidžbu do sada najviše potrošio SDP-ov Ante Franić, 232.000 kuna, a donacija nema. Troškovi promidžbe HDZ-ova Vice Mihanovića su 202.000 kuna, kandidata Centra Ivice Puljka 192.000 kuna, Željka Keruma (HGS) gotovo 100.000 kuna, HSLS-ova Zdeslava Benzona 50.700 kuna itd. Mihanović je od četiri donatora dobio ukupno 32.000 kuna, Puljak ukupno 43.000 kuna. Benzon je od četiri donatora dobio 35.000 kuna, nezavisna Ramljak 10.000 kuna.
Najviše donacija u Rijeci dobio je nezavisni kandidat Davor Štimac, 232.000 kuna, najviše donatora, 254, ima kandidat Mosta Marin Miletić, a najviše je na promidžbu potrošio SDP-ov Marko Filipović (195.000 kuna). Slijedi ga Štimac, koji je u četiri mjeseca, od 8. siječnja, potrošio 186.000 kuna pa PGS-ov Nikola Ivaniš (78.500), uz donacije od oko 13.000 kuna. SDP-ov Filipović ima samo jednu donaciju, od 5000 kuna. Rekordna 254 donatora prijavio je Miletić, ukupno su mu donirali 117.000 kuna. Na promidžbu je potrošio 5400 kuna.
Igor Bošnjak
DP: RAČUNE KNJIŽIMO DO KRAJA KAMPANJE
Na upit da objasne kako je moguće da nakon više tjedana kampanje Škoro nije iskazao ni kune troška, iz njegova stožera odgovorili su kako se radi o “preliminarnim izvješćima DIP-a, a nismo bili obavezni podnijeti izvješće”. “Pravovremeno plaćamo i knjižimo svoje račune, navedene račune imamo pravo knjižiti kada ih dobijemo, tj. do kada traje kampanja”, navode. Zvonimir Troskot (Most) kaže da je poseban račun za financiranje promidžbe otvorio krajem travnja i, prema bankovnom izvodu, jedino je mogao prijaviti trošak naknade za vođenje računa. “Dobavljači su usluge plaćali preko Mosta i taj trošak sigurno nije 12 kuna”, kaže Troskot.
NAKON IZBORA
Svi sudionici izbora dužni su u dva navrata, najkasnije sedam dana prije izbora i 30 dana nakon njih, izvijestiti o financiranju promidžbe, a ako idu u drugi krug, vrijedi isto pravilo. Zbog toga ćemo pravu sliku donacija i troškova imati tek nakon što izbori u cijelosti završe.
Najveće troškove izborne promidžbe prijavljene do 8. svibnja, u sva četiri grada, imaju kandidati SDP-a