Objavljeno 3. svibnja, 2021.
Od ponedjeljka je građanima na raspolaganju novi portal e-Građani informacije i usluge na kojem su prvi put na jednom mjestu objedinjene usluge za građane i poslovne korisnike te svatko može koristiti usluge i u ime svoje maloljetne djece ili poslovnog subjekta čiji je zastupnik.
U priopćenju iz Vlade ističu osnovne značajke i novine portala koji prvi put obuhvaća sve naše građane i sve one koji u RH namjeravaju živjeti, čak privremeno, poput digitalnih nomada. Portal svakom korisniku dodjeljuje korisnički pretinac u koji stižu obavijesti, elektronički dokumenti i korisnički profil, a može se koristiti na svim uređajima - mobitelu, računalu ili tabletu. Pruža i jasne upute za korištenje vjerodajnica (kojima se dokazuje identitet na internetu) i informacije o besplatnim državnim vjerodajnicama: mToken i ePass, a i dalje je moguće prijavljivanje na portal e-Građani drugim poznatim sredstvima, poput e‑osobne iskaznice ili tokena internet bankarstva.
Novina je da jedna prijava otvara sva vrata te se pruža jedinstven način prijave za građane i poslovne korisnike. Po OIB-u portal prepoznaje sve subjekte u čije ime korisnik može djelovati, npr. maloljetno dijete ili u ime nekog poslovnog subjekta. Tu je i profil korisnika u kojem se može uređivati prečice često korištenih usluga ili odrediti koliko se često želi davati privolu na obradu osobnih podataka. Korisnički pretinac sada se dodjeljuje svim korisnicima, jednostavno, informativno i intuitivno sučelje.
Novina je i prepoznatljiva crvena navigacijska traka koja se provlači kroz sve usluge. Svima je dostupna i korisnička podrška s brojem telefona, adresom elektroničke pošte i odgovorima na često postavljana pitanja. “Roditeljima ova platforma omogućava korištenje usluga za svoje maloljetno dijete preko nove funkcionalnosti e-ovlaštenja. Roditelji će sad, primjerice, preko usluge Portal zdravlja moći obnoviti terapiju za svoje dijete. Odobrenje za obnovu terapije treba od pedijatra ili liječnika osobno zatražiti prilikom prvog propisivanja”, ističu. Portal se obraća i svim Hrvatima izvan domovine te se u toj kategoriji mogu pronaći “korisne informacije o programima, stipendijama, podacima o povratku u domovinu ili ostvarivanju hrvatskog državljanstva te popunjavanju registra svih Hrvata diljem svijeta”.
Iz Vlade ističu da je otklonjena i velika prepreka koju su dosad imali naši sugrađani koji koriste čitače za slijepe i slabovidne osobe - portal provodi preporuke koje im olakšavaju pristup uslugama u e-Građanima. Posebna savjetnica predsjednika Vlade i voditeljica agilnog tima Ivana Vukov ističe da je redizajn nastao kao odgovor na dva ključna nedostatka dosadašnjeg sustava - fragmentiranost sadržaja i manjak korisničke perspektive, te najavljuje daljnji razvoj.
H
Bernard Gršić
državni tajnik Središnjeg državnog portala za digitalizaciju društva
Redizajnom smo prilagodili informacije vezane uz sve usluge koje prate životne situacije građana i poslovnih subjekata, posebno informacije za hrvatske građane izvan Hrvatske i strance koji žele boraviti ili borave u Hrvatskoj, a osobito za građane EU-a, koji elektroničkim uslugama odsad mogu pristupati digitalnom identifikacijom koja im je izdana u matičnoj zemlji.