Novosti
JOŠ JEDNA TURISTIČKA SEZONA U PANDEMIJI

Na jedan oglas za posao u turizmu stigne 20 prijava sezonskih radnika
Objavljeno 12. travnja, 2021.
Dosad 38 % manje oglasa nego lani, najtraženiji konobari, kuhari * I sezonci prioritetni za cijepljenje

More, sunce, plaže i znamenitosti drugu godinu zaredom više nisu tako presudni za turističku sezonu kao što je to epidemiološka situacija i broj procijepljenih od COVID-19.

Primjerice, Njemačka je Hrvatsku označila kao visokorizičnu, zbog trećeg vala pandemije predsezona je izgubljena. Za sezonu umiruje činjenica da je Hrvatska među prvima koja sredinom travnja kreće s cijepljenjem turističkih djelatnika, njih 90.000. Osim stalno zaposlenih, u prioritetu su i sezonci. Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac razgovarala je o tome s predstavnicima HZJZ-a, kao i o postavljanju dodatnih punktova za testiranje gostiju u turističkim mjestima. Čini se sve da se u uvjetima pandemije i mjera odradi i druga turistička godina za koju je Slavonija bila veliki bazen sezonske radne snage odakle je prije stizalo i 50 posto sezonaca, a sada od 10 do 15 posto.

Svi oprezni
Odlasci na sezonski rad u inozemstvo učinili su svoje, pa je posljednjih godina veliki deficit sezonaca koji popunjavaju stranci. Do pandemije plaća konobara u turističkoj Austriji bila je 1700 eura, a u nas 6000 kuna. Portal MojPosao u prva tri mjeseca 2021. u kategoriji turizam i ugostiteljstvo objavio je više od 1500 oglasa, što je 38 % manje nego lani. "Do sredine ožujka 2020. nismo mogli ni sanjati o razmjerima epidemije, pa je tako samo u siječnju 2020. objavljeno više od 1000 oglasa za tu kategoriju. S druge strane, u siječnju 2021. bili su zatvoreni gotovo svi ugostiteljski objekti, s neizvjesnom budućnošću, što se odmah odrazilo i na jaki pad broja oglasa. Kako je do lockdowna došlo sredinom ožujka 2020., ove je godine znatno više oglasa za ožujak, plus 55 %, a pretpostavljamo da će se to nastaviti i u sljedećim mjesecima", ističu u MojPosao. Pad od 38 % u broju oglasa odgovara i padu broja štandova i oglasa na njihovu sajmu poslova u turizmu i sezoni - Sezonac.hr - s kraja veljače i početka ožujka, kada je bilo 34 % manje izlagača i 33 % manje oglasa. "Očito je da su se poslodavci iz turističkih i ugostiteljskih djelatnosti odlučili malo pričekati sa zapošljavanjem za sezonu, poučeni prošlogodišnjim lošim iskustvom s epidemijom", ocjenjuju na MojPosao.

S druge strane, u prva tri mjeseca 2021. na oglase iz kategorije turizam i ugostiteljstvo pristiglo je gotovo 30.000 prijava, 18 % manje nego lani, kada ih je u istom razdoblju bilo gotovo 36.000. "Očigledno su i posloprimci oprezniji ove godine, te, iako ukupni broj prijava na portalu raste, u ovoj kategoriji taj je broj nešto manji nego 2020. Treba uzeti u obzir siječanj 2021. kada je za turističke djelatnike sve bilo zatvoreno te taj pad u broju prijava odražava jedino siječanj. Već u veljači broj prijava na oglase iz ove kategorije veći je 23 % u odnosu prema lani, da bi se taj rast povećao na 169 % u ožujku", navode u MojPosao na čijem je sajmu Sezonac.hr ove godine pristiglo 20 % prijava više nego lani.

Kakav je odnos potreba poslodavaca za sezoncima i potrebe sezonaca za poslom govori podatak da ove godine na jedan oglas u prosjeku stigne 20 prijava, a lani je to bilo 15 prijava po oglasu. Prema oglasima iz prva tri mjeseca, najviše se traže konobari, kuhari i pomoćni kuhar, potom pizza majstori, recepcionari i spremačice.

Turistički sektor i institucije koje ga prate intenzivno se pripremaju za sezonu kroz projekte poput nacionalne oznake sigurnosti "Safe Stay in Croatia", promociju na emitivnim tržištima – pretežito autodestinacijama, rad na povećanju broja punktova za testiranje turista, snižavanje cijena testiranja te dosljednu primjenu epidemioloških mjera u svim turističkim objektima.

Zadržati radnike
Na sve te aktivnosti podsjećaju i u Hrvatskoj gospodarskoj komori, gdje kažu da je za sada i u Hrvatskoj i na našim ključnim emitivnim tržištima epidemiološka situacija nepovoljna, pa će sezona, kao i sezonsko zapošljavanje, kasniti u odnosu prema normalnim godinama, a i planovima krajem 2020. "Ipak, izražavamo optimizam ako će se epidemiološka slika od lipnja stabilizirati uz pojačano cijepljenje, da možemo do kraja 2021. doći do razine prihoda od 60 % u odnosu prema 2019.", ističu u HGK-u.

Dvije pandemijske godine u turizmu izazov su i za poslodavce, njihovu odgovornost prema stalnim i sezonskim radnicima. U porečkoj Valamar Rivieri ističu da svojim sezoncima i u 2021. osiguravaju minimalna primanja od 5000 kuna neto za odrađeni mjesečni fond sati, smještaj u Kući Valamar, tople obroke. "Kao odgovoran poslodavac, Valamar je od početka izvanrednih okolnosti prioritet usmjerio na očuvanje svih radnih mjesta - još 1. travnja 2020. pokrenut je program ‘Pauza, Restart‘ s ciljem očuvanja radnih mjesta svih zaposlenika", kažu u grupaciji. Taj je program produžen do 31. ožujka 2022., uz podršku socijalnih partnera. Njime je svim zaposlenicima Valamara koji su upućeni na čekanje bez obveze rada, osigurana isplata naknade plaće u iznosu od 60 %, ali ne manje od 4250 kuna neto, uz podršku Vladine mjere za očuvanje radnih mjesta u pogođenim djelatnostima. U Valamaru ponosno ističu da su u 2020. zauzeli 6. mjesto na ljestvici top-poslodavaca u Hrvatskoj, jedno mjesto više u odnosu prema 2019., te da su lani osvojili i glavnu nagradu Indeksa DOP-a koja se dodjeljuje za društveno-odgovorno poslovanje.

Suzana Župan
pripreme
NAGLI RAST BROJA OGLASA ZA POSAO BIO JE U OŽUJKU
NOVI TRENDOVI ZDRAVSTVENE SIGURNOSTI
Pandemija tjera hotelijere na nove trendove u ponudi, pa tako svi objekti Valamara imaju implementiran V Health & Safety program koji je usklađen sa sigurnosnim standardima u Hrvatskoj i s preporukama međunarodnih zdravstvenih organizacija te garantira visoke zdravstvene, sigurnosne i ekološke standarde, kao i unaprijeđene protokole čišćenja. Gostima Valamar nudi i V-CARE GUARANTEE, koji predstavlja paket mjera preko kojeg pružamo organizaciju svih potrebnih zdravstvenih usluga za vrijeme odmora gosta, kažu u Valamaru. Uključuje to i organizaciju zdravstvenih usluga, organizaciju antigen i PCR testiranja u sklopu smještajnog objekta u kojem gost boravi te pokrivanje troškova produženog boravka osobama oboljelim od COVID-19 i svim uključenima u njihovu rezervaciju.
OD 1. LIPNJA DIGITALNA ZELENA POTVRDA
Uvjeti za dolazak turista u Hrvatsku već su od 1. travnja prilagođeni uvjetima Digitalne zelene potvrde, ističu u HGK-u. “Turisti koji su cijepljeni ili preboljeli COVID-19 unutar 180 dana ili imaju negativan nalaz brzog antigenskog ili PCR testa mogu ući u Hrvatsku. Očekuje se da će ovi uvjeti biti u primjeni od 1. lipnja u cijelom EU-u, kada očekujemo prvi ozbiljniji turistički promet. U svibnju je planirano prioritetno cijepljenje turističkih djelatnika u sklopu cijepljenja opće populacije. HGK je prikupljao podatke o broju djelatnika za cijepljenje za potrebe Ministarstva turizma i sporta. Iz dostavljenih podataka vidljivo je da se planirana sezonska zapošljavanja u turističkim tvrtkama intenziviraju u svibnju i lipnju”, navode u Komori.
Možda ste propustili...

NAKNADE ZA PROVEDBU PARLAMENTARNIH IZBORA

Povjerenstvima 3,1 milijun eura

ZAŠTITA PRIRODE I OKOLIŠA U MEDIJIMA

Velebitska degenija za najbolje novinarske radove

U IPSOSU VRLO ZADOVOLJNI ODRAĐENIM

Izlazna anketa gotovo pogodila rezultate izbora

Najčitanije iz rubrike