Objavljeno 6. travnja, 2021.
Baterije električnog Vivara smještene su ispod tovarnog prostora i ne kompromitiraju mu volumen. Dapače, dodatno snižavaju težište
Zanimljiva promocija električnog Opel Vivara održana je nedavno u Demonstracijskom kabinetu Nikole Tesle u zagrebačkom Tehničkom muzeju. Riječ je o revolucionaru u gradskoj, prigradskoj, ali i međugradskoj dostavi.
Ovaj je van, zajedno sa svojom električnom braćom iz koncerna PSA, osvojio titulu Međunarodnog vana godine od strane probranog žirija. Na tržište ovaj “električar” dolazi baš u trenutku kada dostava bez štetnih emisija postaje obvezna u brojnim regijama Europe, kao i centrima gradova koji traže čistu i tihu dostavu. Znajući za masu baterija, jedno od prvih pitanja ono je o nosivosti. štoviše, nosivost mu je usporediva onoj sličnih LCV-a pokretanih motorima s unutrašnjim sagorijevanjem. Ona je 1275 kg, i usporediva s onom klasičnog Vivara Cargo S, pokretanim 2.0 dizelskim motorom (1405 kg). Osim toga, ovaj električni kombi jedino je vozilo svoje kategorije koje se postprodajno može opremiti kukom za vuču prikolica mase do 1000 kg, a može povesti i do tri europalete.
Baterije su smještene ispod tovarnog prostora i ne kompromitiraju mu volumen. Dapače, dodatno snižavaju težište, što pridonosi stabilnosti u zavojima, ili pri jakom bočnom vjetru koji je tradicionalni neprijatelj dostavnih vozila.
Tri duljine
Ovisno o potrebama, na dispoziciji su dvije veličine litij-ionskog paketa baterija, od 18 odnosno 27 modula. Opel deklarira potrošnju energije od 23,3 – 29,5 kWh/100 km. Tako će oni s manje intenzivnim dnevnim potrebama korištenja izabrati paket baterija od 50kWh i dosegom od 230 km, po WLTP testnom ciklusu. To je osnova kroz sve tri duljine Vivara.
Kod srednjeg i dugog modela, za intenzivniju uporabu, može se izabrati veći paket, od 75kWh, koji prema WLTP-u omogućuje doseg do 330 km. Sofisticirani sustav regenerativnog kočenja, koji sakuplja energiju prilikom vožnje kada bi se koristilo kočenje motorom, ili klasičnog kočenja, dodatno povećava ukupnu efikasnost. Može se puniti na više načina: putem zidne kutije (wall box), brzim punjačem, ili čak i iz kućne utičnice, ako je to potrebno. Ako se koristi javna punionica od 100kW jednosmjerne struje, baterijski paket od 50kWh do 80 % kapaciteta napuni se za samo 30 min (cca 45 minuta za paket od 75kWh).
Više izvedbi
Standardno je opremljen trofaznim ugrađenim punjačem snage 11kW, odnosno jednofaznim od 7,4 kW. Opel nudi više vrsta punjača, ovisno o infrastrukturi na pojedinom tržištu, za jamstvo dugog životnog vijeka baterija, i uz jamstvo na njih od osam godina, odnosno 160.000 km. Elektromotor od 100 kW (136KS) i 260 Nm okretnog momenta omogućuje živahne performanse, dok je maksimalna brzina ograničena na 130 km/h da bi se omogućila vožnju autocestom, a istovremeno sačuvao doseg. Mjenjač je automatski, zapravo jednobrzinski. Za još bolju električnu praktičnost tu su aplikacije OpelConnect, myOpel aplikacija i Free2Move Servis PSA grupe.
Putem funkcije daljinskog upravljanja OpelConnect, korisnik/vozač može uz pomoć pametnog telefona provjeriti stanje baterije, programirati kada će klima-uređaj rashladiti vozilo, odnosno kada će se obaviti samo punjenje. OpelConnect omogućuje uslugu eCall-a (ePoziv), pozive u slučaju kvara te brojne druge usluge, poput provjere statusa i informacije o vozilu. LIVE Navigation pruža online prometne informacije uživo. Kao i verzije s toplinskim motorima, električni Vivaro dostupan je u nekoliko osnovnih izvedbi, a mogućnosti daljnjeg prilagođavanjima ovisno o specifičnosti zadataka koji ga očekuju. Karoserijske izvedbe uključuju platformu s kabinom, furgon, furgon s dva reda sjedala (crew cab) te putnički kombi.
I za kraj, koliko ovo zadovoljstvo košta? Uvijek se prije objave cijene električnih vozila dobro pripremimo, jer je to još uvijek skupa tehnologija, posebice kad su u pitanju kapacitetne baterije. Ovaj dostavnjak nudi slobodu od promjenjivih cijena goriva i visokih poreza na vozila te iznimno konkurentne operativne troškove i državne poticaje. Tko ugrabi poticaj proći će i više nego odlično. U tom slučaju cijena najprodavanije, srednje duge verzije, čak ispadne povoljnija nego za dizelski pogonjeni model s motorom od 120 KS. Dakle, kreće već od 195 tisuća kuna, što je svota koju se nikako ne smije ignorirati, pogotovo kad se uzmu u obzir sve njegove prednosti.
Mato Pavličević
CESTARINA KAO ZA NORMALNA VOZILA
Tri su duljine vana: kompaktna od 4,6 m pozicionirana je između kompaktnih gradskih dostavnih vozila i klasičnih dostavnih kombija. Zahvaljujući praktičnom sustavu FlexCargo u prtljažnom prostoru, volumen S izvedbe narast će s 4.6m3 na 5.1m3. Ovaj sustav omogućava transport predmeta do 3,32 m dužine. M i L verzije duge su 4,95 odnosno 5,30 m, uz prtljažni prostor zapremina 5,8 i 6,6m3. U ove izvedbe mogu se sigurno učvrstiti ljestve ili paneli dužine 3.67 odnosno 4.02 m. Za smještaj manjih stvari kokpit je opremljen nizom praktičnih prostora za odlaganje. S krugom okretanja od 11,3 m, okretan je u uskim prostorima. I ono vrlo važno u Hrvatskoj: većina izvedbi je visine 1,9 m, što im omogućava ne samo pristup podzemnim garažama i shopping centrima s niskim krovištem, nego i plaćanje normalne cestarine u Hrvatskoj, umjesto izmišljene skupe međuklase za vozila viša od 1,90 m.
VISOKA JE RAZINA MULTIMEDIJE
Multimedijski radio i NaviPro infotainment sustav isporučuju se uz 7-inčni dodirni zaslon, oba su opremljena integracijom telefona putem Apple CarPlaya i Android Auta. Sustav Multimedia NaviPro opremljen je Europskom navigacijom s 3D prikazom. Uz Head Up zaslon, opremljen je sustavom za zadržavanje u prometnoj traci, raspoznavanjem prometnih znakova, sustavom upozorenja na zamor/pospanost, poluautomatskim tempomatom, upozorenjem na mogućnost sudara uz automatsko kočenje u nuždi. Ultrazvučni senzori sprijeda i straga olakšavaju manevriranje, a oopremljen je i sa stražnjom kamerom s pregledom od 180 stupnjeva.