Ekonomija
UDRUŽILI SNAGE

Proizvođači odjeće traže bolje uvjete od modnih lanaca
Objavljeno 3. travnja, 2021.
Proizvođači odjeće iz devet zemalja Azije, Bliskog istoka i sjeverne Afrike udružili su snage kako bi od trgovaca ishodili bolje uvjete u ugovorima o nabavi. Brojni su modni lanci na početku pandemije koronavirusa počeli otkazivati narudžbe, a neki su i kasnili s plaćanjem. U ožujku i travnju prošle godine Arcadia, Gap, Kohl‘s i Primark otkazali su ili stopirali narudžbe od tvornica odjeće u Bangladešu u vrijednosti od gotovo 3,7 milijardi dolara, pokazali su rezultati lokalnog istraživanja tvornica koje je Reuters dobio na uvid. Iako su se neki, uključujući Primark, H&M, Inditex i Gap, naknadno obvezali platiti otkazane narudžbe u cijelosti, koalicija PayUp procjenjuje da je nepodmireno ostalo još 18 milijardi dolara od ukupno 40 milijardi dolara narudžbi.


Nabavljači su odlučili udružiti snage kako bi spriječili međusobno natjecanje koje modni lanci potiču kako bi ishodili što bolje uvjete. Trinaest udruga koje predstavljaju dobavljače odjeće iz Kine, Bangladeša, Mjanmara, Kambodže, Vijetnama, Pakistana, Turske, Maroka i Indonezije definiralo je minimalne uvjete koje planiraju izložiti klijentima. Uvjeti uključuju rok plaćanja od 90 dana i obustavu prakse pregovora o popustu nakon narudžbe. Nacrt dokumenta trebao bi biti finaliziran i objavljen krajem travnja, a zajednička je inicijativa Mreže zvijezda, koju financiraju njemačka međunarodna razvojna agencija GIZ i Međunarodna federacija proizvođača odjeće, navodi Reuters.


"Proizvođači su uvidjeli da je njihova ranjivost danas još izraženija i da moraju preuzeti značajniju ulogu u utvrđivanju standarda za nabavne prakse", navodi se u najavi inicijative. Iako dokument neće imati zakonsku snagu, cilj je potaknuti nabavne prakse koje "neće prelaziti granicu zloporabe kupovne moći na očiglednu štetu proizvođača koja se može izbjeći", navodi se u priopćenju. U kasnijoj fazi proizvođači žele izgraditi instrumente koji bi im jamčili poštovanje uvjeta, uključujući međunarodni mehanizam arbitraže. Arcadia i Kohl‘s nisu odgovorili na zamolbu Reutersa da komentiraju inicijativu nabavljača.


Modni lanci izgubili su prošle godine 1.200 milijardi dolara prihoda zbog mjera zatvaranja koje su desetkovale potražnju. Iako je dio prihoda nadoknađen internetskom prodajom, mnogi su bili prisiljeni prodavati robu uz velike popuste kako bi se riješili zaliha. Američki i europski podaci o trgovinskoj razmjeni pokazuju pad uvoza odjeće od travnja do lipnja 2020. godine u vrijednosti od 16,2 milijarde dolara, pokazala je analiza organizacije Penn State Center for Global Workers‘ Rights. H
Možda ste propustili...

POKRENUTI STVARNU AKCIJU U BORBI PROTIV KLIMATSKE KRIZE

Zagađenje plastikom nalazi se svagdje oko nas

VEĆINA WEB-STRANICA NAJVEĆIH HRVATSKIH KOMPANIJA ENERGETSKI JE NEODRŽIVA

Internet je četvrti najveći zagađivač okoliša u svijetu

Najčitanije iz rubrike