Ekonomija
PREORIJENTIRALI SE NA PRODAJU DOSTAVOM

Pivarska industrija pretrpjela je u godinu dana velike gubitke
Objavljeno 6. ožujka, 2021.
Nakon otvaranja dostigli smo promete iz 2019., a drugo je zatvaranje 2020. učinilo godinom koju treba zaboraviti, kaže Krešo Marić

Pivarska industrija pretrpjela je u posljednjih godinu dana velike gubitke, prije svega zbog toga što su ugostiteljski objekti dobar dio vremena bili zatvoreni.
Prvi lockdown u proljeće prošle godine, a zatim još uvijek aktualan drugi, bar kada je riječ o ugostiteljskim objektima - koji su nedavno od Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske dobili dopuštenje za rad, ali isključivo na otvorenim terasama, što je u doba godine kada su temperature još uvijek niske i dalje prilično ograničavajuće - posebno su se odrazili na male nezavisne pivare, kako doznajemo od Kreše Marića, iskusnog pivskog majstora Daruvarske pivovare i voditelja Grupacije malih nezavisnih pivovara koja djeluje unutar Udruženja proizvođača piva, slada i hmelja Hrvatske gospodarske komore.

Izazovi

- Prema meni dostupnim podatcima, ukupna prodaja hrvatske industrije piva u 2020. godini manja je za više od 14 posto u odnosu prema 2019. godini. Primjetan je porast prodaje jeftinih piva u nepovratnoj ambalaži, osobito limenkama, što je osjetno smanjilo dobit svih pivovara. To će, vjerojatno, znatno utjecati na cijelu kategoriju u budućem razdoblju, a osobito na craft pivo koje je proizvod s većom dodanom vrijednošću i koje je podnijelo najveći udar u ovoj krizi - rekao je Marić.
Kada smo s ovim majstorom pivarom s više od 25 godina iskustva u pivarskoj industriji krajem 2018. razgovarali o galopirajućem razvoju nezavisne pivarske scene, malih pivovara bilo je 50-ak, zapošljavale su oko 500 radnika, s tržišnim udjelom od tri posto, ali s tendencijom rasta, da bi se pojavom pandemije koronavirusa to promijenilo.
- Moram priznati da Grupacija malih nezavisnih pivovara pri Hrvatskoj gospodarskoj komori institucionalno ne funkcionira zbog čega nisam u mogućnosti govoriti službeno. Sve što mogu reći je ono što znam iz osobne komunikacije s kolegama iz malih nezavisnih pivovara, a to je da su podnijele snažan udar na prihodovnoj strani jer su bile orijentirane ponajprije na HORECA kanal. Zbog toga je većina u vrijeme zatvaranja tržišta održavala hladni pogon i preorijentirala se na prodaju dostavom, tako da se broj radnika nije smanjivao. Nakon ponovnog otvaranja gotovo su dostigle promete iz 2019., ali je drugo zatvaranje definitivno 2020. učinilo godinom koju treba zaboraviti - rekao je Marić.
Zalihe

Primjerice, njemačkim pivarima, koji su krajem veljače vladi uputili pismo koje je potpisalo njih 300, uključujući njemački ogranak danskog pivara Carlsberga te Bitburger Braugruppe, Krombacher i Paulaner Brauerei, tražeći financijsku pomoć jer im prijeti propast zbog pada potražnje u uvjetima zaključavanja gospodarstva, poručivši da prodaja piva u bocama u trgovinama nije ni približno bila dovoljna da se nadoknadi izgubljena prodaja u ugostiteljskom sektoru i slab izvoz, vlada je pristala isplatiti odštetu zbog zaliha piva vrijednih milijune eura koje su morale biti bačene jer im je istekao rok trajanja.
- Koliko je meni poznato, nije bilo većih prolijevanja piva u malim nezavisnim pivovarama jer se većina vrlo brzo preorijentirala na prodaju piva u bocama ili limenkama. Srećom, prvo zatvaranje HORECA kanala bilo je u vrijeme priprema za sezonu, tako da nitko nije imao velike zalihe gotovih proizvoda, a za drugo smo već bili spremniji. U prvom zatvaranju HORECA kanala dopušteno nam je da preuzmemo isporučene proizvode namijenjene za točenje u lokalima natrag u svoja skladišta uz povrat obračunane trošarine. To je jedina pomoć države koju smo dobili. Mislim da o povratu izgubljene dobiti možemo samo sanjati - rekao je Marić. Kako je riječ o proizvodima koji su kvalitetom i okusima neusporedivi s onima masovne proizvodnje, caft piva imaju svoje vjerne obožavatelje zahvaljujući kojima je ta pivarska scena unatoč krizi uspjela ostati na nogama.
Ivan Alilović
Nisu smanjivali broj zaposlenih
- Upravo je ova kriza pokazala koliko je craft u temelju socijalni pokret jer ni jedna mala nezavisna pivovara nije smanjivala broj zaposlenih. Svi zaposleni prihvatili su novonastalu situaciju i uz znatnu žrtvu održali svoje pivovare u pogonu. Isto tako, i potrošači su ostali vjerni svojim pivovarama nastavljajući naručivati svoja omiljena piva kako bi spasili cijelu scenu. To pokazuje da je ljubav prema dobrom pivu jača od svake krize. Nadam se da ćemo u 2021. imati priliku dodatno pojačati svijest potrošača o važnosti malih nezavisnih pivovara kako bi nam pomogli da se u Hrvatskoj nastavi razvijati ova proizvodnja - zaključuje Marić.
IZOSTALI FESTIVALI
Njemačke su pivovare lani prodale oko 8,7 milijardi hektolitara piva, 5,5 % manje nego u godini prije. Prošla je godina bila posebno teška za njemačke proizvođače piva jer ih je pandemija lišila brojnih festivala i događanja koje je pratila velika konzumacija piva. H
Prodaja piva u bocama u trgovinama nije dovoljna da se nadoknadi izgubljena prodaja u ugostiteljstvu
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

PROGNOZE TRANSFORMACIJA KRIZE SE NIŽU JEDNA ZA DRUGOM I NE NAZIRE IM SE KRAJ

Zašto će se neke tvrtke u idućih šest godina ili spasiti ili uništiti?

2

HRVOJE STOJIĆ, EKONOMSKI ANALITIČAR HUP-A

Turisti u Hrvatskoj troše oko 150 eura dnevno, u Italiji i Španjolskoj prosječno 250, a u Francuskoj 550

3

NA KOCKI IM JE KONKURENTNOST I RAST

Europske banke zahtijevaju status strateškog sektora