Magazin
TEMA TJEDNA: DIGITALNO NOMADSTVO (I)

Jedan laptop u rukama i cijeli svijet na dlanu
Objavljeno 6. ožujka, 2021.
NOVI KONCEPT RADA: PANDEMIJA DODATNO POTAKNULA TREND U KOJEM PARTICIPIRA I HRVATSKA

Hrvatska je 2021. godinu započela s nizom novih zakona, izmjena te dopuna već postojećih. Među njima je i Zakon o strancima prema kojem se ukidaju godišnje kvote za zapošljavanje stranaca te se njime, među prvim zemljama, regulira i pitanje digitalnih nomada. Tim potezom Hrvatska je postala druga zemlja u Europi, i peta u svijetu, koja je regulirala ovaj segment te viznim režimom uredila tržište na kojem bi se uskoro moglo naći 17 milijuna ljudi.

Prema službenoj definiciji, digitalni nomad je državljanin treće zemlje koji je zaposlen, ili obavlja poslove putem komunikacijske tehnologije za tvrtku ili vlastitu tvrtku koja nije registrirana u Republici Hrvatskoj, i ne obavlja poslove ili pruža usluge poslodavcima na području Hrvatske. To su osobe koje svoj posao mogu obavljati svugdje gdje je internet dostupan i dovoljno brz, pa iz tog razloga vole mijenjati mjesta i države iz kojih rade. Najčešće se radi o visokokvalificiranim strancima i IT stručnjacima, čak i životnim trenerima, no sve je više poslova koji se mogu obavljati na daljinu zbog tehnološkog napretka te razvoja online alata, poput prevođenja, programiranja, dizajniranja, savjetovanja, educiranja... Dovoljno je imati prijenosno računalo, laptop, mobilni pametni telefon...

Nakon što je Hrvatska uvela zakonsku regulativu, digitalni nomadi sada imaju i povlašten porezni tretman, pa se time olakšava i njihova odluka da odaberu Hrvatsku kao mjesto boravišta i rada. Ovakav način reguliranja njihovog boravka pretpostavlja da će, dok žive u našoj zemlji, svoju zaradu trošiti ovdje te tako pozitivno utjecati na domaće gospodarstvo. Privremeni boravak digitalnim nomadima može se vizno odobriti u trajanju do godine dana, a kako bi se u potpunosti regulirao njihov status, bit će uključeni i u izmjene Zakona o zdravstvenom osiguranju. Do viza odnedavno mogu i preko online aplikacije. Kako bi pružili podršku svima koji žele preseliti svoj ured u Hrvatsku, osnovana je i Udruga digitalnih nomada Hrvatske, koja će objavljivati i web-stranicu s više informacija.

A premijer Andrej Plenković još je ljetos objavio na svojem Twitter profilu da će Hrvatska regulirati Zakon o strancima, čime ćemo kao jedna od prvih zemalja na svijetu zakonski regulirati i boravak digitalnih nomada. U povodu toga sastao se i s nizozemskim poduzetnikom sa splitskom adresom Janom de Jongom. Naime, ako smo otvorili Hrvatsku za turiste, zašto ne bismo to učinili i za visokoplaćene digitalne nomade? Pitanje je to koje je uoči sastanka Plenkoviću postavio Jan de Jong, Nizozemac koji već 14 godina živi i radi u Hrvatskoj. U otvorenom pismu naveo je: "Proteklih mjeseci promovirao sam Hrvatsku kao nevjerojatnu zemlju za život digitalnih nomada. Moji LinkedIn postovi imali su više od 450.000 pregleda. Kao rezultat pristigao mi je velik broj poruka ljudi iz cijeloga svijeta koji ozbiljno razmišljaju poduzeti ovaj korak - ali svi se pitaju ‘kako‘? (zbog poreznih zakona i dozvola boravka). Zamislite da date digitalnim nomadima pravo da dolaze i rade u Hrvatsku maksimalno 12 mjeseci - bez obzira na njihovo državljanstvo, u okviru digitalne nomadske vize. Mnogi stanovi koji su prazni izvan sezone mogli bi pronaći nove stanare. Plaće koje zarade trošit će u Hrvatskoj, što bi bio golem poticaj našem gospodarstvu", objasnio je za Privredni vjesnik ovaj Nizozemac, ističući Estoniju kao uspješan primjer takve prakse.

ISKUSTVO KORONAKRIZE
Uzimajći sve u obzir, može li Hrvatska biti savršena destinacija za digitalne nomade? Može, itekako! Jer slobodu kretanja i mogućnost rada od kuće priželjkuje sve više ljudi. Stalan posao, uredsko ozračje i fiksno radno vrijeme nisu na popisu želja brojnih mladih kreativaca: oni su željni putovanja, istraživanja svijeta i upoznavanja novih kultura. Uostalom, i pandemija koronavirusa pokazala je da je za neke poslove dovoljno imati računalo i internetsku vezu te da je posao moguće kvalitetno odrađivati s bilo koje lokacije. Iskustvo koronakrize i nove tehnologije sigurno će dovesti do povećanja broja digitalnih nomada. Kako je Hrvatska među zemljama koje su prve regulirale pitanje ove kategorije zaposlenika, nema sumnje da će ih sve više dolaziti u našu zemlju. Prema evidenciji, čije je vođenje u nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova, od 1. siječnja do 19. veljače zaprimljeno je 13 zahtjeva za nomadske vize. Riječ je o državljanima SAD-a, Velike Britanije, Južne Koreje, Novog Zelanda i Kanade. Interes za nomadske vize u budućnosti će sigurno biti daleko veći.

Hrvatsku, inače vodeći svjetski brand turističkih vodiča Lonely Planet, u svom najnovijem članku hvali kao poželjnu destinaciju i prenosi uvjete koje stranci moraju ispuniti kako bi u Hrvatskoj proveli godinu dana u statusu digitalnih nomada. Uz službene uvjete koje moraju ispuniti, navode se i prednosti Hrvatske, poput prekrasnih plaža, povijesnih građevina, bogatoga kulturnog nasljeđa i brojnih mogućnosti za aktivno odmaranje. Iz Hrvatske turističke zajednice najavljeno je da uskoro pokreću zasebnu marketinšku kampanju koja će isticati sve prednosti naše zemlje kao pogodne i atraktivne destinacije za digitalne nomade. Aktivnosti će, najavili su, posebno usmjeriti na tržišta SAD-a, Kanade, Velike Britanije i Irske. Od toga što je Hrvatska zakonodavnim okvirom regulirala ovakav način rada, gospodarstvo neće imati posebne financijske koristi, ali benefit je promocija odredišta, dakle, Hrvatska se može brendirati kao poželjna destinacija digitalnih nomada i privlačiti obrazovane strance da ovdje dođu boraviti i raditi. Za sada konkurencija nije velika jer smo, uz Gruziju, Dubai, Meksiko, Bali i Tajland, jedna od rijetkih zemalja na svijetu koja je ovakav način rada regulirala zakonom.

Zapravo je dodatna prednost i u tome što digitalni nomadi nemaju fiksno radno vrijeme, rade prema potrebama projekta, a za neke to znači rad od kuće, kafića, ili u parku. Ukratko, ponovimo, digitalni nomad netko je tko može raditi od bilo kuda. Digitalna nomadkinja Tanja Polegubić, koja je Australiju zamijenila Splitom gdje se već udomaćila, stekla nove prijatelje i poslovne partnere, kaže: "Ono što mi se svidjelo u Hrvatskoj jest taj mediteranski način života. Ne moram se buditi u sedam ujutro i vraćati se s posla u sedam navečer, nakon što sam čitav dan provela u uredu. Ne osjećam krivnju što sjedim i pijem kavu", otkriva Polegubić.

STIL RADA I ŽIVOTA
"Vjerujem da će se Hrvatska mnogo bolje pozicionirati na taj način, jer su prema svim istraživanjima nomadi koji dolaze ljudi koji zapravo troše mnogo više od uobičajenih turista, jer žele se uključiti u samu zajednicu", kazao je i Tomislav Pancirov, jedan od najeksponiranijih pripadnika i pionira te moderne radničke vrste. Za njega je digitalno nomadstvo stil rada i života, ali ističe da je bit u tome da ljudi trebaju znati čime se žele baviti, što je njihova strast i kako to prilagoditi nomadskom načinu poslovanja.

Tako razmišljaju i mnogi drugi koji su dosadašnji tradicionalni način rada i komunikacije zamijenili s mogućnostima koje pruža 21. stoljeće, doba globalne umreženosti i globalne komunikacijske otvorenosti za razvoj i napredak vlastitog poslovanja u svijetu visokog tehničkog i tehnološkog napretka. Biti digitalni nomad stvar je vlastitog izbora, ali i uvjeta u okruženju koje traži novu kreativnost i poduzetnost, bez robovanja starim načinima rada i razmišljanja. Biti digitalni nomad individualna je odluka koja u kontekstu globalnih izazova suvremenog svijeta, uključujući i aktualne probleme koronakrize, poprima šire značenje za društvo u cjelini, napose na ekonomskom planu, a to su mnoge zemlje prepoznale i digitalno nomadstvo uključile u prioritete te ga zakonski regulirale.

Hrvatska može biti ponosna što se i na tom području iskazala kao moderna i transparentna zemlja otvorena prema svijetu, a time i poželjna za nadolazeće valove digitalnih nomada. Još kad bi nas novi valovi korone zaobišli, gdje bi nam bio kraj...

Piše: Damir GREGOROVIĆ
Postati broj jedan
Pad turističkog prometa neke hrvatske turističke tvrtke odlučile su iskoristiti kako bi privukle i veći broj digitalnih nomada. Posljednja istraživanja pokazuju da je u svijetu trenutačno oko 4,8 milijuna radnika koji se opisuju kao digitalni nomadi. Iako ne postoje točne brojke, samo ih je u Dubrovniku tijekom ove godine bilo između 500 i 600, dok se na razini cijele države ta brojka procjenjuje na dvije do tri tisuće. Iz tih je razloga Dubrovnik još u listopadu organizirao posebnu konferenciju o toj temi. Gradonačelnik Mato Franković kaže da je zaključak bio da Hrvatska ima ozbiljnu perspektivu postati zemlja broj jedan u svijetu za digitalne nomade koji preferiraju duži boravak izvan turističke sezone, mlađe su dobne skupine te su željni različitih iskustava. Posebno su prisutni i u nekim istarskim i kvarnerskim kampovima koji rade tijekom cijele godine.
Administrativna “kvaka”
Da ipak nije sve savršeno upozorava i jedna administrativna “kvaka”. Ona se odnosi na Uredbu o načinu izračuna i visini sredstava za uzdržavanje državljanina treće zemlje, koja je stupila na snagu sredinom veljače, i prema toj uredbi budući digitalni nomad koji želi boraviti u Hrvatskoj mora dokazati da na računu ima određen iznos novca, konkretno najmanje dvije i pol prosječne mjesečne netoplaće isplaćene za prošlu godinu. To za sada znači da mora imati minimalno oko 16.140 kuna mjesečno, ili ako želi ostati 12 mjeseci, mora dokazati da na bankovnom računu ima iznos od oko 194 tisuće kuna. Inače, prvu vizu prema novom zakonu koji prepoznaje digitalne nomade dobila je američka državljanka Melissa Paul, koja trenutačno živi u Labinu.

DAVOR BRKIĆ

ŽALOSTE KOMENTARI KOJI NA SVE GLEDAJU NEGATIVNO

 

Krajem prošle godine u jednom komentaru Davor Brkić, predsjednik Udruženja računovođa Hrvatske gospodarske komore (HGK), izjavio je kako nova godina donosi porezna rasterećenja i priprema nas za dolazak digitalnih nomada.

Možete li Vašu izjavu malo šire pojasniti?

- Prije svega trebalo bi čitateljima pojasniti značenje pojma digitalnih nomada te čime se njihov status regulira. Izmjenama Zakona o strancima, koji je stupio na snagu s 01.01.2021. (NN 133/20), uvedena je kategorija digitalnih nomada u članku 3. st.1. t.43 (pojmovnik). Prema navedenom zakonu, digitalni nomad je državljanin treće zemlje koji je zaposlen, ili obavlja poslove putem komunikacijske tehnologije za tvrtku, ili vlastitu tvrtku koja nije registrirana u Republici Hrvatskoj i ne obavlja poslove ili pruža usluge poslodavcima na području Republike Hrvatske.

U istom Zakonu, članku 57. st. (1) t. 11 digitalnim nomadima bit će odobren privremeni boravak koji omogućava život i rad u Hrvatskoj do godine dana te će moći podnijeti i novi zahtjev za reguliranje privremenog boravka nakon isteka roka od šest mjeseci od isteka važenja privremenog boravka.

Uz ove izmjene Zakona o strancima, donesene su i izmjene Zakona o porezu na dohodak koje su također stupile na snagu 01.01.2021., a kojima se uređuje da se primitci fizičkih osoba ostvareni po osnovi obavljanja nesamostalnog rada ili djelatnosti za poslodavca koji nije registriran u Republici Hrvatskoj na temelju stečenog statusa digitalnih nomada neće plaćati porez na dohodak.

AMBASADORI TURIZMA
S tim u vezi, koliko će novi Zakon o strancima prema kojem se ukidaju godišnje kvote za zapošljavanje stranaca te se novim Zakonom o strancima regulira i pitanje digitalnih nomada, potaknuti daljnji razvoj digitalnog nomadstva u Hrvatskoj?

- Ovaj potez, za koji smatram da je hvalevrijedan, prije svega treba gledati s administrativne strane, jer je do gore navedenih izmjena ovoj kategoriji bilo znatno otežano obavljati navedene poslove u RH, iz razloga što su, da bi sve bilo zakonski ispravno, morali prolaziti većinom dugotrajne procese dobivanja dozvola, kao i sve ostale kategorije osiguranika iz trećih zemalja koje su htjele raditi u RH, što naravno ne možemo gledati iz istog aspekta, radi specifičnosti ovih poslova koje digitalni nomadi obavljaju.

Fleksibilnost, odnosno administrativno olakšavanje dolaska ove kategorije u RH donijet će mnogostruku korist. Iskreno me žalosti gledati ili slušati komentare ljudi koji na ovo gledaju kao na nešto negativno. Komentari, poput onoga "šta mi konkretno imamo od toga", ili "troše naše resurse", temeljno su nepoznavanje funkcioniranja poreznog sustava. Ako ćemo tako gledati, onda su nam i turisti nepotrebni, jer troše naše "resurse", more, plaže, i sl.

U proračun će se slijevati prije PDV kroz potrošnju svega što za vrijeme boravka u RH koriste ti digitalni nomadi. Također, tu su i primitci/prihodi te na kraju dohodak/dobit, čija se obveza stvara kod pravnih i fizičkih osoba koje prodaju svoju robu/usluge digitalnim nomadima. Ali, možda i najvažnije, svaki taj digitalni nomad ambasador je naše države te je marketinški od neprocjenjive važnosti, što će svakako dugoročno utjecati i na porast prihoda od turizma.

RAST PRIHODA
Kojima se poslovima digitalni nomadi najčešće bave?

- Zakon o strancima digitalne nomade definira kao osobe koje su zaposlene, ili obavljaju poslove putem komunikacijske tehnologije. To su najčešće IT djelatnosti, ali i sve one djelatnosti koje se mogu obavljati na taj način. Tu bi se mogli svrstati i novinari, pisci, dizajneri te brojni drugi kreativci. Pojam je dosta širok, i praktički bi se mnogo modernih zanimanja moglo svesti pod ovu definiciju, ako udovoljavaju uvjetu da se obavljaju putem komunikacijskih tehnologija.

Kako medijsku promidžbu kakvu nam daje Lonely Planet hvaleći Hrvatsku kao poželjnu destinaciju za digitalne nomade iskoristiti za daljnje jačanje domaće turističke ponude?

- Kao što sam i napomenuo u jednom od prethodnih pitanja, najpozitivnija stvar uz uvođenje ove kategorije jest marketinški aspekt, što će dugoročno utjecati na rast prihoda od turizma. Svaki taj digitalni nomad sa sobom će u našu zemlju kroz određeno vrijeme dovesti još niz ljudi, npr. prijatelja, članova obitelji, i sl.

Također, bitno je napomenuti kako smo jedna od prvih zemalja koje su se odlučile na ovaj potez, što će indirektno donijeti mnoge prednosti i opipljive koristi. Na nama je da taj novi val digitalizacije i otvaranja prema novih tehnologijama i procesima iskoristimo na najbolji mogući način. (D.J.)

ERIK RUŽIĆ

POSLOVI ČIJI TOČAN NAZIV I NE ZNAMO

 

Tko su to digitalni nomadi i što je to digitalno nomadstvo, pitali smo izv. prof. Erika Ružića, s Katedre za marketing Fakulteta ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković" iz Pule.

- Pa zapravo digitalno nomadstvo bazira se na digitalnom načinu suradnje s korisnicima, s jedne strane, te na nomadstvu, odnosno neovisnosti o lokaciji na kojoj se posao obavlja, s druge strane. Digitalni su nomad, dakle, ljudi koji svoj kruh zarađuju digitalnim putem, i to neovisno o lokaciji na kojoj se nalaze.

Od devedesetih do danas, digitalno nomadstvo je postalo globalni fenomen sukladan tehnološkom i tehničkom razvoju svijeta, a u tom "trendu" participira i Hrvatska. Vaš komentar?

- Trendovi kao što su globalizacija, automatizacija, digitalizacija utječu na mnoge aspekte života, pa tako i na pojavu novih poslova i novih načina obavljanja poslova. Pojam digitalni nomad pojavio se već negdje 1997., a popularizirao 2014. godine, kada su se zapravo pojavile stranice koje su uspoređivale troškove života po zemljama, gradovima, brzinu interneta i slično.

Što se tiče Hrvatske, ona je svakako vrlo poželjna zemlja za digitalne nomade s aspekta sigurnosti, prirodnih ljepota, dostupnosti interneta, pa i same lokacije. Pohvalno je da smo među prvim zemljama regulirali boravak radnika na daljinu iz cijelog svijeta. Zanimljivo je istaknuti da je inicijativa za uvođenje digitalne nomadske vize, pokrenuta od gospodina Jana de Jonga, Nizozemca koji se u dobi od 22 godine preselio u Hrvatsku.

CJELOGODIŠNJI TURIZAM
Gledajući s pragmatične strane - koja su područja ljudskih aktivnosti najpogodnija za digitalno nomadstvo?

- Postoji niz poslova koji se mogu obavljati neovisno o lokaciji i vjerojatno će se broj tih poslova u budućnosti povećavati. Pogledajte samo posljedice pandemije i velik broj ljudi koji je otkrio da se posao može obavljati i od kuće, naravno, uz veće korištenje tehnologije. Neki od poslova koji su karakteristični za digitalne nomade svakako su poslovi u marketingu, poput digitalnog marketera, voditelja društvenih mreža (community managera), stvaratelja sadržaja (content creatora), kreativca, dizajnera, copywritera, konzultanta, ali i niz drugih poslova iz informatičkog područja.

S prethodnim pitanjem u vezi - digitalno nomadstvo i turizam, mnogi upravo u tom području ističu velike mogućnosti...?

- U Hrvatskoj svakako postoji problem istaknute sezonalnosti turizma, digitalno nomadstvo i njegovo poticanje mogli bi biti dobar pokušaj da se pridonese cjelogodišnjem turizmu. Među prvima smo koji su s pomoću digitalne nomadske vize regulirali status digitalnih nomada, što je odlično i za pozicioniranje Hrvatske na tom tržištu.

Koliko je pandemija koronavirusa utjecala na digitalno nomadstvo, na takve marketinške aktivnosti?

- S jedne strane, svakako su se neke promjene u sferi prihvaćanja i primjene tehnologije bitno ubrzale, s druge strane, putovanja su i općenito mobilnost bitno usporeni. Digitalna transformacija, gig ekonomija stvari su koje se ne mogu i ne smiju zaustaviti. Digitalno nomadstvo će se, prema mojoj procjeni, i nadalje razvijati, naravno uz pretpostavku da će trenutna situacija trajati još kratko.

NOVE GENERACIJE

Kad se sve zbroji i oduzme, digitalno nomadstvo - kakav bi bio opći zaključak, u kontekstu suvremenog svijeta globalno umreženih komunikacija?

- Ma gledajte, dolaze nove generacije, koje su otvorene za nova iskustva, nove zemlje, nove ljude, putovanja i spremne prihvatiti tehnologiju. Svakako će se u budućnosti otvarati nova radna mjesta čiji točan naziv danas i ne znamo. Digitalna transformacija poduzeća je počela. Putovati je postalo dostupno, svijet je globaliziran i povezan. Na temelju svega, rekao bih da se ovdje ne radi o hiru, nego o životnom stilu, koji će dio mladih sigurno već sada, ali sve više i u budućnosti, prihvaćati.

Ako dopustite, na kraju bih iskoristio priliku da sve vaše čitatelje koje zanima ova tema, ali i druge teme oko karijera u marketingu i marketing općenito, podsjetim na virtualnu konferenciju Novo vrijeme, novi marketing, koja se održala 5. ožujka. Konferencija je bila besplatna, organizirali su je studenti Fakulteta ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković" iz Pule, a jedan je od govornika bio i gospodin Jan de Jong, s temom Hrvatska #1 zemlja za digitalne nomade. Više informacija možete pronaći na mrežnoj stranici https://fet.unipu.hr/marketalks. (D.J.)

(IZV. PROF. ERIK RUŽIĆ, Katedra za marketing Fakulteta ekonomije i turizma "Dr. Mijo Mirković" Pula. Područja njegova interesa su upravljanje prodajom, izravni i interni marketing. Nositelj je na mnogim marketinškim kolegijima na svim razinama studija, a odlikuje ga strast za prenošenjem znanja i rad s mladim, kreativnim, znatiželjnim i talentiranim ljudima)

Možda ste propustili...

THE ZONE OF INTEREST: ŠTO NAM POKAZUJE FILM JONATHANA GLAZERA?

Put u središte zla

Najčitanije iz rubrike