Magazin
IINTERVJU: TANJA POLEGUBIĆ

Hrvatska ima golem potencijal, može ponuditi digitalnim nomadima sve što traže
Objavljeno 6. ožujka, 2021.

Nakon inicijative za uvođenje viza za digitalne nomade, koja je urodila plodom, pokrenuta je Udruga digitalnih nomada Hrvatske, iza koje stoje poznati ambasadori digitalnih nomada u Hrvatskoj - Jan de Jong iz tvrtke Webpower Adria i Tanja J. Polegubic iz Saltwater Workspacea.



Što nam o svemu možete reći? Predstavite nam svoju tvrtku...


- Udruga digitalnih nomada (DNA) Hrvatska osnovana je jer smo vidjeli da stvari trebamo ispraviti od samog početka. Ja i Jan povezani smo s Paulom Bradburyjem, koji već neko vrijeme piše o ovoj temi, uglavnom međunarodnoj publici na engleskom jeziku. Karmela (Tancabel) ima puno iskustva i svi se dobro slažemo, iako se ne poznajemo dugo. Svi imamo isti cilj - poboljšati mogućnosti za digitalne nomade u Hrvatskoj. Čast mi je sudjelovati i voditi ovu priču uz poštovane kolege, kao što su to Jan i Karmela.


Moje je poslovanje započelo otvaranjem malog coworking prostora u Splitu, Saltwatera. Prostori za coworking bili su vrlo česti u Australiji, ali ne i u Hrvatskoj. Počela sam planirati od 2015. godine, ali zbog očeve bolesti i poslije smrti ostala sam u Australiji do 2017. Prvi član koji je došao bio je iz Googlea, tako da sam imala dobar osjećaj. Ali morala sam biti vrlo strpljiva. Prošlo je vrlo teških prvih nekoliko godina jer Split, Hrvatska općenito, digitalnim nomadima nisu bili poznati kao druge lokacije - Azija, kontinentalna Europa. U poslovanju sam imala i podosta negativnih iskustava. Da nije bilo vrlo posebnih ljudi koje sam upoznala, ne bih ostala. U Australiji bi bilo puno lakše, ali ja doista volim ovu zemlju i... što da kažem, volim izazove koja Hrvatska pruža.


Sada organiziram još događaja - ponovno u Dubrovniku u travnju i u lipnju u Zagrebu. Uživam u događajima i znam da je to sjajan način da se ljudi povezuju i reklamiraju destinacije digitalnim nomadima.


U intervjuu od prije dvije godine, između ostalog, rekli ste da ste Vi dokaz da se ovdje može raditi. Ostajete li i dalje pri toj tvrdnji?


- Da. Pogotovo sada s promjenom u zakonu koja je omogućila dozvole za duži boravak digitalnim nomadima u Hrvatskoj. Puno je ljudi koji nisu nikada razmišljali o tome da dođu u posjet Hrvatskoj, a sad se to mijenja. Imala sam čak kontakte s ljudima čiji su pradjedovi i prabake iz Hrvatske, koji sad najavljuju da će doći u Hrvatsku. Pratim trendove u ovom sektoru i djelujem izvan Hrvatske, ne samo iznutra. I smatram da je za ljude čiji su korijeni hrvatski, koji su nedavno ili davno otišli, Hrvatska dobra opcija u turističkom i poslovnom smislu.

Jeste li i dalje član Poduzetničkog inkubatora Hrvatske gospodarske komore Split?


- Da, još uvijek smo članovi Poslovnog inkubatora HGK Split i ove godine planiramo dalje razvijati aktivnosti, pogotovo u svezi s digitalnim nomadima. Surađujemo s poduzetnicama iz Australije i sada nudimo program za lokalne žene koje žele mjesto za rad ili se fokusirati prema nomadima. Također smo izabrani kao pružatelji znanja s EU projektom pod nazivom BlueBoost, koji je vodio HGK Zadar u suradnji s drugim mediteranskim zemljama. To smo na Vranskom jezeru fokusirali, koje je za mene vrlo važno, uz Split, Dubrovnik, uskoro Zagreb.


Što se Splita tiče, i tu se stanje popravlja, terase su otvorene i puno se očekuje od turističke sezone. Riva je puna, ljudi izgledaju optimistični..., ali za sada od smještaja do krstarenja (sailing) nema puno rezervacija.


Gledajući s pragmatične strane - koja su područja ljudskog djelovanja najprikladnija za digitalni nomadizam? Drugim riječima, ako netko želi postati digitalni nomad, što sve može učiniti, a istovremeno i zaraditi?


- Ovo je sjajno pitanje. Iskreno, postoji toliko mnogo novih mogućnosti za zapošljavanje i pokretanje posla ili slobodnih tvrtki koje će služiti internetskoj publici. Mnogo tvrtki nudi neke internetske usluge ili sada trebaju bolje ispričati svoju priču na mreži. Da danas želim postati digitalni nomad, jednostavno bih potražila područja koja rastu i izabrala koju opciju pod a) volim i pod b) koju bih mogla brzo naučiti. To je vrlo često pitanje na internetskim forumima, jer mnogi ljudi žele remote posao kako bi mogli zaraditi. Što se pak hrvatskog turizma tiče, mnogi tu vide dobru priliku kad se radi o digitalnim nomadima iz cijelog svijeta. Digitalni nomadi su u turizmu dugoročnija opcija, jer čine manje štete okolišu, imaju želju bolje upoznati kulturu, tradiciju, ljude...

Kad se sve zbroji i oduzme, što bi mogao biti opći zaključak?



- Puno je slojeva ove priče i teško je predvidjeti kako će se dalje razvijati. Ono što je ključno jest sloboda izbora. Gdje, kako i kada radimo, živimo, trošimo novac i vrijeme. Mnogi stručnjaci smatraju da je stiglo doba hibridnih verzija rada i poslovanja. Nadolazeća generacija će se naviknuti na ovaj način, pa će biti teško vratiti se "natrag". Sve više zemalja otvorit će svoje granice i mogućnosti za digitalne nomade, a to će se vjerojatno temeljiti na mjestima koja se najbolje plasiraju na tržište. A najbolji ljudi za promociju neke destinacije, mjesta, područja... svakako su digitalni nomadi koji ga posjećuju. Zato im pružimo najbolje iskustvo koje možemo. (D.J.)

CILJEVI DNA UDRUGE


Svrha Udruge digitalnih nomada Hrvatske (DNA) je podržati digitalne nomade - kao i lokalne poslove. Udruga će se baviti s 5 područja rada:


1. INFORMIRANJE: Imat ćemo niz kanala preko kojih će digitalni nomadi moći pronaći relevantne informacije, ako im je potrebna asistencija u Hrvatskoj. Na primjer: web stranica, chat ili hotline, bilten i naravno društveni mediji.


2. OBRAZOVANJE: Osnovne i srednje škole će moći preko Udruge angažirati virtualne nomade da dođu razgovarati s učenicima. Isto tako, poslovne organizacije će ih moći angažirati da dođu zaposlenicima predstaviti ono što rade. Ovaj program nazvali smo Renta Nomad.


3. UMREŽAVANJE ZAJEDNICE: Održavat će se redoviti sastanci i to u svim regijama Hrvatske. Programi utjecaja na društvo - osmislit način na koji digitalni nomadi mogu pridonijeti društvu, primjerice rad za dobrobit životinja, zaštitu okoliša itd.


4. CERTIFICIRANJE: Ovo je zaista ključno. Želimo zaštititi nomade i poslove ujedinjujući jedno i drugo u istu udrugu kako bi mogli biti zaštićeni. Npr. stanodavci - znamo da se mnoge podstanare i studente izbacuje iz unajmljenih stanova kad započne turistička sezona. Mi ćemo organizirati "certificirane" pružatelje usluga, tako da digitalni nomadi znaju da će biti zaštićeni - jer pridruživanjem udruzi, certificirani pružatelji usluga će unaprijed pristati na dogovoreni kodeks ponašanja. Istodobno, i nomad se mora pridržavati dogovorenog kodeksa ponašanja.


5. ZASTUPANJE: Zastupat ćemo interese digialnih nomada i biznisa koji ih podupiru i zastupat ih ispred raznih institucija, ukoliko bude potrebno. Imat ćemo puno podataka o tome što nomadi rade i što žele i ovo će nam pomoći u usmjeravanju rada aše udruge.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike