Novosti
MJESEČNO POTROŠE DO 500 KUNA

Hoće li više cijene cigareta promijeniti navike pušača?
Objavljeno 4. ožujka, 2021.
Gotovo 10 posto pušača duhanske proizvode kupuje na crnom tržištu

Zbog viših trošarina ovog tjedna stiže poskupljenje cigareta i duhanskih proizvoda, no pitanje je hoće li više cijene odvratiti građane od te nezdrave navike. Naime, statistike govore da svakodnevno puši četvrtina odraslih hrvatskih građana. Zanimljivo je da je u pandemiji 26 posto hrvatskih pušača povećalo svoju dnevnu konzumaciju duhana, na cigarete prosječan pušač mjesečno potroši između 200 i 500 kuna, a njih gotovo 10 posto duhanske proizvode kupuje na crnom tržištu.

Podatci su to istraživanja koje su u siječnju 2021. godine proveli magazin "Ja trgovac" i agencija Hendal na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 18 godina. Tijekom istraživanja provedena je stratifikacija po šest regija i četiri veličine naselja uz slučajan odabir kućanstva i ispitanika unutar pojedinog kućanstva pri čemu je uzorak stanovništva uravnotežen prema spolu, dobi i obrazovnom statusu ispitanika.

U sklopu istraživanja o navikama konzumacije duhanskih proizvoda u Hrvatskoj odrasli potrošači upitani su koriste li duhanske proizvode: cigarete, električne cigarete, proizvode nove generacije - IQOS, glo te duhan za motanje. Potvrdno je odgovorilo njih 33,9 posto, a gotovo dvije trećine njih (66,1 posto) navode da ne koriste duhanske proizvode. Među onima koji koriste duhanske proizvode, očekivano, cigarete su najpopularnije i koristi ih 76 posto konzumenata. Na drugom mjestu s 22,9 posto je duhan za motanje, a rezultati istraživanja pokazuju kako sve značajnije udjele ostvaruju i proizvodi nove generacije (IQOS, glo) s 13,2 posto i električne cigarete s 12,2 posto udjela. Najmanji dio konzumenata koristi cigare (1,4 posto) te duhan za žvakanje (0,4 posto).

Kiosci su najčešća prodajna mjesta na kojima korisnici kupuju duhanske proizvode (70,4 posto), a slijede benzinske stanice s 46,1 posto i lokalni supermarketi ili hipermarketi s 42,5 posto udjela. Tek nešto manje, 36,4 posto korisnika, duhanske proizvode kupuje u lokalnoj kvartovskoj trgovini, a 16 posto njih to obavlja u specijaliziranoj trgovini (tobacco shopu). Da duhanske proizvode kupuju na crnom tržištu ističe 9,1 posto korisnika.

Kada je riječ o iznosu koji na te proizvode izdvajaju na mjesečnoj razini, najveći broj korisnika, njih 41,5 posto, troši do 200 kuna, a nešto manje od trećine korisnika (32,8 posto) mjesečno potroši do 500 kuna. Dvostruko veći iznos, do 1000 kuna, na kupnju duhanskih proizvoda izdvoji 22 posto korisnika, a više od 1000 kuna mjesečno troši njih 3,7 posto.

Na kraju ankete korisnici su upitani jesu li pandemija, izolacija i potresi utjecali na njihove navike konzumacije, odnosno konzumiraju li duhanske proizvode sada više ili manje nego prije ove krize. Da u ovim okolnostima puše više ističe čak 25,8 posto korisnika, dakle više od četvrtine njih, a onih koji sada puše manje je 18,5 posto. Da ova situacija nije utjecala na njihove pušačke navike navodi 55,7 posto korisnika duhanskih proizvoda.

Ivana Solar
IPAK RASTE BRIGA ZA ZDRAVLJE
U analizi agencije za istraživanje tržišta Euromonitor International ističe se kako je ipak određen broj pušača odustao od pušenja zbog zdravstvenih razloga, odnosno povezanosti COVID-19 i njime prouzročenih respiratornih problema. Međutim, navode i da se tu vjerojatno radi više o kratkotrajnoj tendenciji u sklopu dugoročnijeg trenda smanjenja broja pušača. Također, u strahu od ekonomske krize, pojedini potrošači su se okrenuli prema jeftinijim cigaretama ili rezanom duhanu ili pak proizvode ove kategorije nabavljaju nelegalnim kanalima. Sve je to dovelo do prebacivanja s premium brendova na jeftinije brendove kod cigareta, a primjetan je i rast potražnje za cjenovno pristupačnijim opcijama u kategorijama cigara i cigarilosa. Istraživanje upućuje i kako je pandemija podigla razinu svijesti o važnosti zdravlja, sve veći broj potrošača gleda na osobne isparivače (električne cigarete i grijane proizvode) kao manje štetnu alternativu koja im donosi i višu razinu opuštanja, premda je inicijalni trošak prelaska na ove proizvode ograničio broj onih koji su se odlučili za tu varijantu.
Najčitanije iz rubrike