TvObzor
THE RAINCOATS

Punkerska sloboda u kreiranju podjednako snažnog i ženstvenog zvuka
Objavljeno 26. veljače, 2021.

The Slits su prve ponudile žensku verziju prve generacije britanskih punk-grupa, no The Raincoats su svojom fascinantnom sposobnošću korištenja punkerske slobode u kreiranju podjednako snažnog i ženstvenog zvuka cijelu priču uzdignule na još profinjeniju razinu. One su bile dojmljive bez provokativne seksualnosti, eksperimentalnosti i otuđivanja od slušatelja te su kao jedna od ključnih ranih postpunk-grupa nadahnule, između ostalih, Throwing Muses i Sonic Youth. Kad su se ponovno pojavile u 90-ima postale su svojevrsnim majčinskim figurama Sleater-Kinney, grupi Hole i PJ Harvey, dok je Kurt Cobain osjećao toliki emotivni dug prema njima da je uvjerio svoju diskografsku kuću DGC Records da iznova objavi njihova ostvarenja.

Inspirirane ženskim grupama kao što su The Slits i X-Ray Spex, koje su nicale u počecima britanske punk-eksplozije, dvije novopečene Londončanke, Ana da Silva iz Portugala i Gina Birch sa sjevera Engleske, formirale su 1977. bend nazvavši ga The Raincoats. Iako su u studenome te godine debitirale s gitaristom i bubnjarom, prije negoli su počele redovito nastupati promijenile su nekoliko postava, a kad su uzele bivšu bubnjaricu The Slitsa Palmolive i pronašle violinisticu Vicky Aspinall (dale su oglas da traže nekoga s neobičnim instrumentom), postale su bend koji je znao što hoće.

- Bilo je to sjajno razdoblje za učenje i postizanje neočekivanog, što se osjeća u našim pjesmama i zvuku. Punk-ideja kako trebate znati samo tri akorda da biste nešto počeli bila je iznimno poticajna - mnogo godina kasnije rekla je Ana da Silva.

Nakon što su privukle pozornost utjecajne etikete Rough Trade Records, The Raincoats su u proljeće 1979. izbacile svoj prvi singl, žestoku “Fairytale in the Supermarket”, da bi pred kraj godine objavile istoimeni debitantski album koji je potvrdio da se radi o grupi vrlo osebujna zvuka i dobio priznanje kritike. U pjesmama poput “The Void” i “No Side to Fall In”, pa čak i kad su pitanju obrade - “Lola” (The Kinks), i obrada The Slitsa “Adventures Close to Home” (napisala ju je Palmolive) - The Raincoats su bile posve originalne, niti su one mogle ikoga oponašati, niti se njih moglo kopirati. Kad su počele raditi na drugom albumu, kasnije naslovljenom “Odyshape”, napustila ih je Palmolive (otišla je u Indiju u potragu za duhovnim iskustvom), pa je sastav neko vrijeme bio bez bubnjara. Bubnjeve su snimili jedan od ranijih članova grupe Richard Dudanski (“Dancing in My Head”), Robert Wyatt (“And Then It’s O.K.”), Charles Hayward iz This Heata (“Family Treet” i “Go Away”) te mlađahna Ingrid Weiss (“Shouting Out Loud” i “Odyshape”), koja je kraće vrijeme mijenjala Palmolive. Tom pločom iz 1981. The Raincoats su se odmaknule od punka, pa čak i postpunka, približivši se zvuku koji je podsjećao na britanski folk (posebice violina Vicky Aspinall) i dub (pogotovo bas Gine Birch), a iako je “Odyshape” bio tiši od prvijenca, riječ je o podjednako ekscentričnom i uvjerljivom nastavku na kojemu je - premda nisu kao The Slits bile izrazito ženski orijentirane - još rječitije izražena ženska kreativnost.

Nešto slabiji od prva dva, iako i dalje vrlo dobar, bio je “Moving” iz 1984., najdotjeraniji i posljednji album iz prve faze djelovanja The Raincoatsa, snimljen kada je grupa već bila na rubu raspada, čemu su prethodile izmjene čitavog niza bubnjara, perkusionista i multiinstrumentalista.

- Naslov tog albuma najbolje opisuje proces u kojem smo se nalazile. A nakon što je snimljen, svaka od nas bila je negdje drugdje - izjavila je Ana da Silva.

Mada daleko od očiju javnosti, članice The Raincoatsa ostale su aktivne, a kad je njihov dugogodišnji obožavatelj Cobain inicirao reizdanje sva tri njihova studijska ostvarenja, to je potaknulo novo zanimanje za grupu, pa su se 1993. ponovno aktivirale. Ana da Silva, Gina Birch, nova violinistica Anne Wood i bubnjar Steve Shelley (Sonic Youth) krenuli su na turneju, a iako se plan da nastupaju kao predgrupa Nirvani zbog Cobainove smrti izjalovio, bend je nastavio rad na novom materijalu te snimio EP “Extended Play” (1994.) i svoj, čini se, zaključni album “Looking in the Shadows” (1996.).

Piše: Danijel MIKLIĆ
Možda ste propustili...

ARGENTINSKI BANDONEONIST DINO SALUZZI SNIMIO JE OPROŠTAJNI ALBUM

Posveta korijenima

Najčitanije iz rubrike